6.2. INSTRUCCIÓ - Audiència – Proposta de resolució
En aquesta fase, seguint les prescripcions de la Llei 39/2015, abans esmentada, s’han de desenvolupar les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades.
Així, el reconeixement del dret de l’interessat al tràmit d’audiència que recull l’article 42.3 de la Llei general de subvencions (Llei 38/2003) no és més que una reiteració del que estableix la Llei de procediment administratiu, justificat, en aquest cas, per la transcendència que a aquesta diligència atorga tant el legislador com la jurisprudència que la interpreta.
En aquest sentit, s’ha d’aclarir que el dret d’audiència s’ha de conferir, en tot cas, abans de redactar la proposta de resolució de l’expedient de reintegrament, i s’ha d’atorgar al beneficiari o a l’entitat col•laboradora, un termini no inferior a 10 dies ni superior a 15, atès el que disposa l’article 82 de la Llei 39/2015, durant el qual podrà presentar els documents o les justificacions que acreditin el compliment dels seus deures.
Atès el que s’ha exposat, i profunditzant en allò que fa referència al compliment del tràmit d’audiència en la tramitació del procediment de reintegrament, cal assenyalar, a tots el efectes, que s’ha de garantir el dret de l’interessat a l’audiència.
La manca d’aquest tràmit es configura jurisprudencialment com un vici d’anul·labilitat, tal i com senyalen diverses sentències del Tribunal Suprem (SSTS d’11 de juliol de 2003 i 14 de juliol de 2003).
Tal i com ha senyalat el Tribunal Suprem “si n’hi ha un tràmit que en cap cas es pot obviar en cap procediment administratiu, aquest és, precisament, el d’audiència”.