Omet navegació

5. Principals procediments d'adjudicació dels contractes

D’acord amb el que disposa la normativa vigent, i des d’un punt de vista pràctic, convé que es coneguin els principals procediments d’adjudicació de contractes.

Els procediments d’adjudicació prevists en la LCSP són el procediment obert, el procediment restringit, els procediments amb negociació (licitació amb negociació i negociat sense publicitat), el diàleg competitiu i l’associació per a la innovació.

a) Procediment obert: en aquest procediment tot empresari o persona física interessada podrà presentar una proposició (oferta).

  • Procediment obert simplificat (sotmès a uns requisits de publicació, terminis i especialitats).
  • Procediment obert sumari: procediment obert simplificat més abreviat.

b) Procediment restringit: en aquest procediment tot empresari o persona física interessada podrà presentar una sol·licitud, estarà prohibida qualsevol negociació i, atenent a les sol·licituds, se seleccionaran un mínim de cinc candidats per poder presentar ofertes.

Procediments amb negociació (licitació amb negociació i negociat sense publicitat): en aquests procediments l’adjudicatari serà el licitador justificadament elegit per l’òrgan de contractació després d’efectuar consultes amb diversos candidats i negociar les condicions del contracte.

c) Diàleg competitiu: en aquest procediment, l’òrgan de contractació dirigeix un diàleg amb els candidats seleccionats, prèvia sol·licitud d’aquests, a fi de desenvolupar una o diverses solucions susceptibles de satisfer les seves necessitats, que serviran de base perquè els candidats triats presentin una oferta.

d) Associació per a la innovació: el procediment d’associació per a la innovació té per objectiu el desenvolupament de productes, serveis o obres innovadores i la compra ulterior de subministraments, serveis o obres resultants.

e) Concurs de projectes: procediment encaminat a obtenir plànols o projectes, principalment en els camps de l’arquitectura, l’urbanisme, l’enginyeria i el processament de dades, a través d’una selecció que, després de la corresponent licitació, s’encarrega a un jurat.

Especial referència als contractes menors: es consideren contractes menors els contractes d’import inferior a 40.000 euros (IVA exclòs), quan es tracti de contractes d’obres, o a 15.000 euros (IVA exclòs), quan es tracti de contractes de serveis i subministraments. Aquests contractes no poden tenir una durada superior a un any ni ser objecte de pròrroga.

Per als contractes menors no serà necessària la formalització de cap contracte administratiu.

En els contractes menors, en la tramitació de l’expedient de contractació serà preceptiva l’emissió d’informe per part de l’òrgan de contractació sobre la necessitat de dur-la a terme. Així mateix, es justificarà que no s’està alterant l’objecte per evitar l’aplicació de les regles generals de contractació, i que el contractista no ha subscrit més contractes menors que individualment o conjuntament superin els límits de quantia, tret que hi hagi raons d’exclusivitat atès que en aquest cas, s’entén que hi haurà d’haver un informe que ho justifiqui.

A més a més, s’exigirà l’aprovació de la despesa i la incorporació al contracte de la factura corresponent, que haurà de reunir els requisits que reglamentàriament s’estableixin.

Pel que fa a les PARTS del procediment, en el contracte hi ha dues parts: 

L’òrgan de contractació

L’òrgan de contractació és l’òrgan unipersonal o col·legiat que té la necessitat de seleccionar a una persona física o jurídica perquè executi una obra, presti un servei o subministri un bé i que, amb aquesta finalitat, inicia el procediment de contractació i adjudica el contracte.

Dintre de l’òrgan de contractació, s’ha de destacar la figura del responsable del contracte, que amb l’entrada en vigor de la LCSP, és de designació obligatòria.

L’òrgan de contractació està assistit, amb caràcter general, per una mesa de contractació, que és l’òrgan competent per valorar les ofertes i dur a terme la proposta d’adjudicació del contracte, i pot tenir, en determinats casos, el suport d’un comitè d’experts o d’un organisme tècnic especialitzat.

La mesa de contractació és nomenada per l’òrgan de contractació i està constituïda per un president, un secretari i, com a mínim, tres vocals (un representant de la Intervenció General, un representant del Servei Jurídic i un vocal pertanyent al servei promotor de l’expedient).

El contractista

Pel que fa al contractista, aquest és la persona física o jurídica a qui correspon dur a terme la prestació en què consisteix l’objecte del contracte.