Omet navegació

5. Conèixer l’estructura transversal de l’Administració Autonòmica en la que treballa i la seva incidència en la feina de la seva secció

El cap de secció ha de saber quan els procediments tramitats o que són d’interès per a la seva unitat o direcció general estan afectats per la intervenció d’òrgans transversals de l’Administració autonòmica.

És necessari que el cap de secció sàpiga quan poden intervenir aquests òrgans:

  • Intervenció General de la CAIB: fiscalitza qualsevol expedient de despesa i controla la legalitat dels expedients de despesa que tramiten qualsevol òrgan de l’Administració autonòmica. Les seves funcions es desplegaren mitjançant el Decret 62/2006, de 7 de juliol, pel qual es regula el règim de control intern que ha d’exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’Acord del Consell de Govern de 12 de juliol de 2013 pel qual s’aplica la previsió de l’article 83.2 del Text refós de la Llei de finances respecte a l’exercici de la funció interventora en règim de fiscalització prèvia limitada (BOIB 98/2013, de 13 de juliol), modificat per l’Acord del Consell de Govern d’1 de setembre de 2017 (BOIB 108/2017, de 2 de setembre)
  • Direcció General de Pressuposts i Finançament: autoritza tots els expedients de despesa pluriennals i informa sobre els convenis quan hi concorren les causes previstes en l’article 17 del Decret 75/2004 (modificat en aquest punt per la disposició final quinzena de la Llei 13/2017, de 29 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018).

És a dir, fonamentalment i sens perjudici que hi pugui haver excepcions, són els casos següents: quan del contingut del conveni no es derivin obligacions econòmiques o aquestes siguin de quantia indeterminada, o quan del contingut del conveni es derivin ingressos per a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o per a l’entitat instrumental corresponent per un import igual o superior a 50.000 euros.

  • Direcció de l’Advocacia de la CAIB: intervé en qualsevol acte que suposi la representació i defensa en judici de l’Administració autonòmica. Per a més detalls consultau l’article 70 i el capítol II del títol VI de la Llei 3/2003, i el Decret 74/2016, de 23 de desembre, pel qual es regula l’Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB 161/2016, de 24 de desembre).

Fonamentalment i sense perjudici d’excepcions, quan del contingut del conveni no es derivin obligacions econòmiques o aquestes siguin de quantia indeterminada o quan del contingut del conveni es derivin ingressos per a l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears o per a l’entitat instrumental corresponent per un import igual o superior a 50.000 euros

  • Institut Balear de la Dona: intervé en tots el projectes normatius de la Comunitat Autònoma per mitjà dels informes d’impacte de gènere.(article 3 d) de la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de l’Institut Balear de la Dona).
  • Consell Consultiu de les Illes Balears. (Llei 5/2010, de 16 de juny) i títol V del Decret 24/2003, de 28 de març , pel qual s’aprova el Reglament orgànic del Consell Consultiu. Cal destacar tres procediments en què la seva intervenció és preceptiva i el cap de secció pot trobar-se fàcilment implicat en la tramitació que correspongui:

- Revisió d’ofici dels actes i de les disposicions administratives.

- Procediment de declaració de responsabilitat patrimonial de l’Administració en el qual es reclamin més de 30.000,00 € d’indemnització.

- Procediment d’elaboració de disposicions reglamentàries no organitzatives.

I per concloure, un cap de secció hauria d’estar assabentat cada any, a banda d’allò més obvi, dels moments en els quals el Consell de Govern de les Illes Balears pot intervenir en un procediment concret que tramita:

  • Convenis de col·laboració i cooperació amb l’Estat i amb les altres comunitats autònomes, o amb altres institucions públiques internacionals o d’altres països, amb institucions estatutàries i aquells instruments de col•laboració o cooperació que versen sobre matèries de projecció exterior i de cooperació al desenvolupament (article 17 l) de la Llei 1/2009 i l’article 81 de la Llei 3/2003).
  • Autorització prèvia per exercir la competència d’autorització i disposició de despesa per sobre de determinades quanties, que cada any es fixen en la llei de pressuposts (actualment, 500.000,00 €). Article 10.2 la de Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019 (BOIB 163/2018, de 29 de desembre).

En aquest sentit, pot resultar útil també l’annex I de la Instrucció 1/2017 de la secretària de la Conselleria de Presidència per la qual s’estableix la documentació que ha d’acompanyar el assumptes per incloure en l’índex d’assumptes i en l’ordre del dia, i el procediments per fer la tramesa de la documentació dels assumptes que s’han de sotmetre a deliberació en les sessions ordinàries del Consell de Govern.