Omet navegació

2.3. GENERACIONS DE CRÈDIT (art 59 LLF)

Les generacions de crèdit són modificacions per les quals s’incrementa el crèdit de determinades partides pressupostàries de despesa com a conseqüència de l’obtenció de certs ingressos no prevists o superiors als prevists en els pressuposts inicials.

Poden generar crèdit en els estats de despeses del pressupost els ingressos derivats de:

  1.  Transferències corresponents a serveis transferits de l’Estat.
  2.  Transferències de l’Administració de la comunitat autònoma a favor de les entitats instrumentals del sector públic administratiu.
  3.  Aportacions de persones físiques o jurídiques, privades o públiques, per finançar, juntament amb les entitats del sector públic de la comunitat autònoma, despeses que per la seva naturalesa estiguin compreses en els objectius o les finalitats d’aquestes persones o entitats.
  4.  Ingressos directament afectats a la realització de determinades despeses o actuacions.
  5.  Ingressos per reintegraments de pagaments indeguts fets amb càrrec als crèdits dels estats de despeses del mateix exercici.

La regla general és que només es podrà generar crèdit quan s’hagin recaptat de manera efectiva els ingressos que justifiquen aquesta generació.

Excepció: si els ingressos provenen d’altres administracions públiques es podrà autoritzar la generació quan es pugui reconèixer el dret de cobrament com a conseqüència del reconeixement de l’obligació per part de l’Administració corresponent (feta la fase OK però pendent de pagament efectiu), o des que consti que hi ha un compromís ferm d’aportació (AD).

Així mateix, en el cas d’aportacions de l’Administració de la comunitat autònoma a favor del Servei de Salut de les Illes Balears o d’una altra entitat integrant del sector públic administratiu amb pressupost propi, la generació de crèdit també es pot autoritzar una vegada que s’hagi reconegut el dret de cobrament corresponent, per raó del reconeixement de l’obligació de l’Administració de la comunitat autònoma, o quan hi hagi el compromís ferm d’aportació en l’exercici corrent d’aquesta Administració.

La generació de crèdit en els estats de despeses s’ha de regir per les regles següents:

  1.  En el cas de serveis transferits per l’Estat, la generació s’ha de destinar a les despeses que siguin adequades per atendre les obligacions derivades de l’assumpció de les competències.
  2.  La generació s’ha de destinar als crèdits per a despeses que siguin adequades per dur a terme les actuacions concretes que es financen amb l’aportació rebuda o per a la realització de les quals l’ ingrés està afectat.
  3.  Si es produeix com a conseqüència del reintegrament d’un pagament indegut s’ha de reposar el crèdit del pressupost de despeses amb càrrec al qual es va fer el pagament indegut.

Excepte en els casos de reintegrament de pagaments indeguts, es podran generar els crèdits recaptats en el darrer trimestre de l’exercici anterior.

A més, l’article 7.3. de la Llei 14/2018 estableix que en l’exercici de 2019 també podran generar crèdit en el pressupost de despeses de l’Administració de la comunitat autònoma els ingressos següents:

  1. Els ingressos procedents de les operacions d’endeutament que se subscriguin fins al límit màxim autoritzat per l’Estat o d’acord amb la normativa estatal que reguli els mecanismes addicionals de finançament, a les quals es refereixen, respectivament el primer i el segon paràgraf de l’article 36.3 d’aquesta llei. Els crèdits que es generin s’han de destinar a les finalitats que en cada cas pertoquin, o a les que determini prèviament el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, i amb l’informe del director general de Pressuposts i Finançament, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries i els objectius d’estabilitat pressupostària de l’exercici de 2019; sense que, amb caràcter general, es pugui generar nova despesa en termes del Sistema europeu de comptes nacionals i regionals, llevat que al llarg de l’exercici es revisi a l’alça l’objectiu de dèficit de la comunitat autònoma per a l’any 2019.
  2. Els ingressos procedents de les operacions de refinançament de deute a què fa referència el tercer paràgraf de l’article 36.3 de la Llei 14/2018. Els crèdits que es generin s’han de destinar a fer les aportacions, en concepte de soci, fundador o partícip, o a concedir els préstecs, a favor dels ens instrumentals corresponents, i amb càrrec al capítol 8 en ambdós casos, o a fer les transferències de capital a favor d’aquests ens amb imputació a les consignacions pressupostàries que pertoquin del capítol 7 del pressupost de despeses de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, a fi, en tots els casos, d’amortitzar i cancel•lar el deute viu objecte de refinançament.
  3.  Els ingressos no prevists procedents del sistema de finançament autonòmic. En particular, en cas que l’Estat aprovi els pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2019 amb posterioritat a l’aprovació dels pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019, es pot generar crèdit per adaptar el pressupost de despeses i d’ingressos de la comunitat autònoma a les previsions definitives del sistema de finançament que resultin dels pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2019. Els crèdits que es generin s’han de destinar a les finalitats que determini prèviament el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, i amb l’informe del director general de Pressuposts i Finançament, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries de les partides corresponents, el pla econòmic financer vigent i els objectius d’estabilitat pressupostària per a l’exercici de 2019.
  4.  Els ingressos corresponents al supòsit previst en l’article 42 de la llei 14/2018.

Art. 42 llei 14/2018 Utilització de romanents d’òrgans estatutaris i ens instrumentals en l’exercici de 2019


1. Excepcionalment, durant l'exercici de 2019, els òrgans estatutaris i els ens del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears amb pressupost propi han de fer les transferències de fons a favor de la conselleria o l'ens que determini, mitjançant una resolució, la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques, amb càrrec al romanent pressupostari d'exercicis anteriors de cada òrgan o ens disponible a dia 31 de desembre de 2018.

La determinació de l'import d'aquests romanents pressupostaris a què fa referència el paràgraf anterior, pel que fa als ens del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears amb pressupost propi, requereix un informe previ de la Direcció General de Pressuposts i Finançament, que amb aquesta finalitat pot sol•licitar la informació i la documentació que calguin.

2. En el cas d’òrgans estatutaris, la resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques a què es refereix l’apartat anterior s’ha de dictar a proposta de l’òrgan competent de l’òrgan estatutari corresponent.

Característiques

  •  Ingressos no previstos o superiors als previstos en el pressupost inicial.
  •  No són de realització obligatòria.

Efectes econòmics

Increment pressupost d’ingressos i despeses per la mateixa quantia.

Normativa aplicable

Article 59 de la Llei de finances.

Article 7.3 i 42 de la llei 14/2018.

Article 10 del Decret 75/2004.

Als expedients de generació, a més de la documentació general, s’hi hauran d’incloure els documents següents:

  1.  La memòria de la direcció general competent en matèria de pressuposts, amb informe previ preceptiu de la unitat de gestió econòmica de la secció pressupostària afectada sobre la previsió o no dels ingressos esmentats en el pressupost corrent i sobre el caràcter finalista o no dels ingressos de què es tracta (article 5 de la Llei 4/1996).
  2.  La certificació del servei de comptabilitat de la Intervenció General o de l’òrgan competent del Servei de Salut de les Illes Balears, acreditatiu de la recaptació real obtinguda o de la contracció del reconeixement del dret.