Omet navegació

1.2. Impacte sobre determinats col·lectius

Impacte de gènere

D’acord amb l’article 5 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes, en el procediment d’elaboració de les lleis i de les disposicions de caràcter general dictades, en el marc de les seves competències, per les administracions públiques de les Illes Balears, s’ha d’incorporar un informe d’avaluació d’impacte de gènere, que ha de tenir per objecte, com a mínim, l’estimació de l’impacte potencial del projecte normatiu en la situació de les dones i dels homes com a col·lectiu, així com l’anàlisi de les repercussions positives o adverses, en matèria d’igualtat, de l’activitat projectada. Aquest informe s’ha de sol·licitar a l’Institut Balear de la Dona, d’acord amb l’article 3.d) de la Llei 5/2000, de 20 d’abril, de l’Institut Balear de la Dona.

Sobre igualtat d’oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

D’acord amb la disposició addicional cinquena de la Llei 26/2011, d’1 d’agost, d’adaptació normativa a la Convenció internacional sobre els drets de les persones amb discapacitat, les memòries d’anàlisi d’impacte normatiu que han d’acompanyar els avantprojectes de llei i els projectes de reglament, inclouran l’impacte de la norma en matèria d’igualtat d’oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat, quan aquest impacte sigui rellevant6.

En aquest punt s’ha de tenir en compte el dictamen del Consell Consultiu 49/2019 (CJ Segona lletra d), que considera que aquest informe no és preceptiu ja que la Llei 4/2019, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears no recull un precepte similar a aquesta disposició addicional primera de la Llei 26/2011 (que no és bàsica). No obstant això, sí el considera recomanable atès que la rellevància d’aquest informe pot fonamentar-se en el respecte als principis de la Convenció Internacional de les persones amb discapacitat.

Sobre la família

D’acord amb la disposició addicional desena de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció de les famílies nombroses, en les memòries d’anàlisi d’impacte normatiu s’hi ha d’incloure l’impacte de la norma sobre la família.

Sobre la infantesa i l’adolescència

D’acord amb l’article 22 quinquies de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació del Codi civil i de la Llei d’enjudiciament civil, en les memòries d’anàlisi d’impacte normatiu s’hi ha d’incloure l’impacte de la norma sobre la infantesa i l’adolescència.

Hi ha a la vostra disposició la Guia metodològica per a l’elaboració dels informes previs d’impacte de les disposicions normatives en la infantesa i l’adolescència a les Illes Balears, elaborada per la Direcció General de Menors i Família de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació el febrer de 2018.

Sobre l’orientació sexual i la identitat de gènere

D’acord amb l’article 32 de la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l’LGTBI fòbia, les administracions públiques de les Illes Balears han d’incorporar l’avaluació d’impacte sobre orientació sexual i identitat de gènere en el desplegament de les seves competències, per garantir la integració del principi d’igualtat i no-discriminació de les persones LGTBI sobre totes les disposicions legals o reglamentàries que s’impulsin en el territori de les Illes Balears.

En definitiva, es tracta de reflectir la incidència que una proposta normativa tindrà en els diferents àmbits de la realitat. Hi ha, per tant, total llibertat del centre proposant per incloure en aquest apartat qualsevol altre impacte que consideri rellevant per al projecte normatiu, sempre que en justifiqui adequadament la inclusió.
 


 
6 Vegeu sentència núm. 350/2019, de 15 de març de 2019, de la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Suprem.