Omet navegació

Annex II: Anàlisi dels comportaments associats a cada una de les competències del personal de nivell 26 o superior amb personal a càrrec.

1. Treballar en equip: és la capacitat de fomentar un ambient de col·laboració, comunicació i confiança entre els membres de l'equip. 

1.1 Comparteix informació. Els i les caps que comparteixen informació es caracteritzen per comunicar periòdicament al seu personal les novetats normatives, procedimentals, o de qualsevol tipus, sempre que estiguin relacionades amb les matèries en què és competent el servei o departament o puguin afectar a la feina de l'equip.

1.2 Ofereix la seva ajuda o orientació quan algú de l'equip la precisa. Aquesta conducta és refereix a què quan alguna persona de l'equip fa saber al seu cap o a la seva cap que té una necessitat en relació al treball que desenvolupa, aquest o aquesta li ofereix ajuda o l'orienta perquè pugui fer front a la necessitat plantejada.

1.3 Escolta i comprèn les necessitats dels membres de l'equip. Fa referència a la capacitat d'escolta activa i de comprensió real que té el o la cap amb el seu personal. Valora si la persona es sent escoltada i compresa per la persona que fa de superior jeràrquica en el sentit que demostra que és conscient del que precisen les persones en relació amb les tasques que desenvolupen.

1.4 Cerca els moments oportuns per dir les coses. Es refereix a que la persona avaluada diu les coses en el moment oportú i no realitza cap tipus d'observació sobre la conducta professional en llocs o moments inoportuns, bé perquè hagi presents altres persones o bé per trobar-se en llocs de pas o comuns, per exemple.

1.5 Fomenta la companyonia i afavoreix un ambient de treball adequat. De les decisions que pren el o la cap i de les orientacions que dona al respecte de com l'equip ha de fer la feina, es desprèn un bon ambient de treball, en el sentit que fomenta el treball en equip i la col·laboració entre tots els membres.

1.6 Defensa els membres del seu equip i els recolza. La persona superior jeràrquica es preocupa i dona suport al seu personal, en el sentit de defensar la seva feina, assumint la seva responsabilitat de direcció i gestió de l'equip.

1.7 Afavoreix la participació. La persona avaluada demana l'opinió al personal i a les persones amb les quals es relaciona i cerca espais i moments per a la reflexió conjunta. El seu comportament demostra que té en compte les aportacions de companys i companyes i dels membres del seu equip.

1.8 Transmet clarament els objectius i les responsabilitats als membres de l'equip. La persona avaluada desenvolupa funcions directives en el sentit de comunicar clarament a les persones a càrrec els objectius del servei o departament i les tasques i funcions que ha de dur a terme cada una d'elles. Normalment aquesta conducta es du a terme en reunions periòdiques de l'equip.

1.9 Delega responsabilitat en els membres de l'equip. La persona avaluada delega algunes responsabilitats en els membres del seu equip, sempre que puguin assumir-les per raó de les funcions assignades i deixant clar que la responsabilitat final és de la persona superior jeràrquica.

2. Adaptabilitat/Flexibilitat: és la capacitat de modificar el comportament i adaptar-se a diferents situacions i persones de forma ràpida i adequada

2.1. Té una actitud positiva davant els canvis. Quan la persona avaluada s'ha d'enfrontar a canvis en el treball reacciona de forma tranquil·la i positiva; analitza la situació i pren les decisions oportunes.

2.2 Inverteix temps per explicar els canvis a l'equip. La persona avaluada es preocupa per tal que els membres de l'equip disposin de tota la informació necessària per poder enfrontar els canvis i du a terme les accions necessàries per aconseguir aquest objectiu i per resoldre dubtes o preocupacions que pugui generar la situació de canvi.

2.3 S'adapta de manera favorable a nous procediments i eines de treball. Quan s'introdueixen nous procediments o noves eines de treball per dur a terme la feina, la persona avaluada demostra, per la seva actitud i comportament, una bona acceptació dels canvis que impliquen.

2.4 Coopera en la implantació de nous objectius, procediments i eines. La persona avaluada fa el necessari perquè puguin implantar-se de la millor manera possible en el marc de les seves funcions i responsabilitats.

2.5 Soluciona ràpidament els incidents o problemes que puguin sorgir. Quan sorgeixen problemes o incidències en el treball del qual n'és responsable, la persona avaluada pren decisions per solucionar-los al més aviat possible.

3. Compromís/implicació: sentir com a propis els objectius de l'Organització. Recolzar i instrumentar decisions, compromís amb l'assoliment dels objectius comuns. Complir amb els compromisos.

3.1 És puntual quan se'l requereix o se'l convoca per algun assumpte de treball. La persona avaluada mostra interès quan se la requereix. Ho demostra deixant l'activitat que du a terme per més tard i acudint puntualment on es sol·licita la seva presencia.

3.2 Es manté actualitzat per millorar el seu acompliment. La persona avaluada es preocupa per formar-se i per estar al dia de les novetats legislatives o procedimentals que s'aproven, sobre tot en els temes relacionats amb la feina que desenvolupa.

3.3 Dedica el temps necessari quan les circumstàncies ho requereixen. Quan hi ha més volum de treball o treballs més complexos del que és habitual, perquè són nous o perquè s'han introduït canvis, la persona avaluada dedica el temps necessari per poder donar una resposta correcta als requeriments i a les funcions del seu lloc de feina.

3.4 Participa en les reunions, sessions, grups de treball, etc. Quan es convoca una reunió de treball, la persona avaluada hi participa i demostra interès per arribar a acords que permeten resoldre les situacions plantejades.

3.5 Col·labora quan la situació ho necessita. La persona avaluada mostra la seva disposició a col·laborar i així ho fa quan es donen determinades circumstàncies que fan que sigui necessària la seva participació.

3.6 Aporta propostes per millorar processos o mètodes de treball. La persona avaluada, encara que no se li demani, aporta propostes i dona idees per millorar els procediments de treball en els quals està implicada.

4. Orientació als resultats: preocupació per un nivell de treball alt i de qualitat (en el temps previst) i amb independència dels obstacles que es plantegin.

4.1 Aconsegueix els objectius en el termini previst. La persona avaluada realitza les accions pertinents per poder assolir els objectius del departament o servei en el termini previst.

4.2 Fixa objectius per al servei realistes i mesurables. La persona avaluada planteja objectius per aconseguir  que siguin possibles en un termini determinat i que es puguin mesurar de forma objectiva.

4.3 És perseverant en l'abast dels objectius. La persona avaluada intenta aconseguir els objectius marcats i no es rendeix quan sorgeixen imprevists que dificulten la seva consecució, sinó que continua intentant-ho.

4.4 Optimitza els recursos disponibles. La persona avaluada utilitza els recursos que estan al seu abast de manera que els aprofita al màxim tenint en compte els resultats que vol aconseguir.

4.5 Analitza anualment els resultats del servei i estableix accions de millora. La persona avaluada analitza cada any els resultats del treball realitzat pel seu departament o servei per poder establir accions de millora amb vista al període següent.

4.6 Davant un increment puntual de treball o una situació d'urgència manté un bon nivell d'execució. Quan hi ha moments de més treball del que és habitual o sorgeix alguna urgència, la persona avaluada no perd capacitat per fer front a les noves necessitats i resol de forma adequada i correcta la nova situació.

4.7 Segueix els procediments establerts. La persona avaluada, quan realitza la feina, ho fa conforme als procediments que estan aprovats.

4.8 Realitza el seguiment de les mesures de prevenció de riscos laborals. La persona avaluada es preocupa perquè les mesures de prevenció de riscos laborals estiguin ben implantades i per això en realitza un seguiment.

5. Orientació a la Ciutadania: es refereix a anteposar les necessitats de la ciutadania o de la persona destinatària dels productes o serveis i les seves expectatives a qualsevol altra consideració o interès.

5.1 Protegeix la confidencialitat de la informació proporcionada i preserva la intimitat. La persona avaluada actua de manera respectuosa i responsable, manté la confidencialitat de la informació que maneja per raó de la seva feina i sempre preserva la intimitat de les persones.

5.2 Demostra un tracte amable i cordial amb les persones usuàries dels serveis. La persona avaluada tracta de forma amable i cordial les persones usuàries dels serveis que gestiona.

5.3 Fa tot el que està al seu abast per satisfer les necessitats de les persones usuàries o dels interlocutors i les interlocutores. La persona avaluada s'esforça i fa tot el possible per satisfer les necessitats de les persones usuàries dels serveis que gestiona i dels interlocutors o les interlocutores amb les quals es relaciona quan desenvolupa les seves funcions.

5.4 Entén els ciutadans i ciutadanes i sap posar-se en el seu lloc i mostrar empatia. La persona avaluada es capaç d'entendre la situació de les persones amb qui es relaciona per motiu de la feina i de posar-se en el seu lloc.

5.5 Disposa de les habilitats comunicatives adequades. La persona avaluada es comunica de manera apropiada per facilitar la comunicació i adequa el missatge a les característiques de les persones amb les quals interactua.

5.6 Coneix i respecta els drets dels usuaris i les usuàries. La persona avaluada té coneixement dels drets dels usuaris i les usuàries i, a més, la seva actuació professional observa i respecta aquests drets.

6. Habilitats Directives: és la capacitat d'orientar/dirigir l'actuació d'un equip de treball, tot tenint en compte la missió, visió i valors de l'Organització.

6.1 Afronta els conflictes en lloc d'evitar-los o camuflar-los. Quan la persona avaluada detecta que s'ha produït una situació problemàtica dins el departament o servei que dirigeix, l'afronta per solucionar-la en lloc d'evitar-la o amagar-la.

6.2 És accessible. Quan és necessari parlar amb la persona avaluada, aquesta es mostra disponible i cerca temps per atendre la demanda.

6.3 Adapta el llenguatge a la persona o persones que té davant. La persona avaluada és capaç d'utilitzar diferents registres comunicatius segons el perfil de les persones amb les quals interactua, amb l'objectiu que s'entengui el missatge i s'afavoreixi la comunicació.

6.4 Sap dir no quan és necessari. La persona avaluada diu no de forma serena i educada quan ho troba necessari, malgrat que sap que no és agradable per a la persona que rep la negativa.

6.5 Accepta la seva responsabilitat quan es produeixen errades. Quan algun treball o gestió del servei o departament surt malament, la persona avaluada assumeix la responsabilitat que li pertoca com a responsable de l'equip.

6.6 Transmet credibilitat i confiança. La persona avaluada es percebuda com a una persona de la qual et pots fiar quan treballes amb ella i que té bon criteri a l'hora de desenvolupar les seves funcions.

6.7 Reconeix el treball ben fet o l'esforç de les persones que té al seu càrrec. La persona avaluada alaba la feina ben feta a les persones del seu equip i manifesta el seu reconeixement a l'esforç que realitzen.

6.8 Pren decisions. La persona avaluada resol adequadament els temes de treball prenent les decisions oportunes.

6.9 S'expressa de forma honesta i constructiva basant-se en fets. Quan es comunica amb el seu equip, la persona avaluada parla amb honestedat i fonamenta el seu discurs sobre fets i no sobre suposicions.

6.10 Cerca el consens quan la situació ho precisa (proposa solucions mútuament satisfactòries). La persona avaluada negocia quan és necessari per poder resoldre situacions de treball i aporta solucions que puguin satisfer a les altres parts implicades.