Omet navegació

3.7 Altres qüestions a tenir en compte

3.7.1 Consolidació de grau personal

D’acord amb l’article 7.4 del Decret 33/1994, de 28 de març, pel qual s’aprova el Reglament de proveïment de llocs de treball i promoció professional dels funcionaris al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el temps prestat en comissió de serveis es té en compte a l’efecte de la consolidació del grau personal corresponent al nivell del lloc de treball des del qual es produeix la comissió. És a dir, que no es consolida el nivell del lloc de feina que s'exerceix mitjançant comissió de serveis de caràcter voluntari.

No obstant això, si abans que finalitzi el termini per consolidar grau, i mitjançant la convocatòria corresponent, s’obté destinació definitiva en el lloc exercit en comissió de serveis o en un altre del mateix nivell, es consolida el grau corresponent d'aquest darrer lloc. Això sí, tenint en compte que només es poden consolidar dos nivells cada dos anys.

3.7.2 Retribucions i reserva del lloc de treball

El personal funcionari en comissió de serveis té dret a la reserva del lloc de treball de procedència i percep les retribucions corresponents al lloc que efectivament ocupa.

3.7.3 Comissió de serveis sense complir tots els requisits d’ocupació

L’article 82.2 de la Llei 3/2007 estableix una excepció respecte a la regla general consistent en què les comissions de serveis de caràcter voluntari s’han d’adjudicar a persones que compleixin amb tots els requisits d’ocupació establerts per la relació de llocs de feina. Aquest precepte determina que, en cas que la provisió del lloc sigui inajornable i no hi hagi personal funcionari de carrera del mateix cos, escala o especialitat, es pot ocupar amb personal funcionari de carrera que pertanyi al mateix grup sempre que posseeixi la titulació requerida.

Aquesta possibilitat excepcional implica que la conselleria o l’ens del sector públic ha de fer fins a tres convocatòries per poder fer ús d'ella. Una primera convocatòria on les persones interessades han de complir tots els requisits, una segona convocatòria en la qual no són d’aplicació les restriccions que conté el punt 3.1 de la Instrucció 2/2012 i una tercera convocatòria en la qual es pot proposar l'adjudicació de la comissió a una persona que no compleixi amb algun dels requisits establerts per la Relació de Llocs de feina (cos d’adscripció o experiència en un determinat sector d’activitat administrativa, per exemple).

En tot cas, si es fa ús d'aquesta possibilitat, s’ha de tenir en compte que:

a) En el supòsit que es presenti alguna persona que compleixi amb tots els requisits, aquesta té preferència sobre les demés, tot i que no pertanyi a l'ens convocant.

b) Els requisits de titulació i grup o subgrup d'adscripció no es poden excepcionar.

c) Amb independència de la puntuació obtinguda s'ha de proposar l'adjudicació a fa- vor de la persona que compleixi amb més requisits.

d) En tot cas, s'ha de respectar l'Administració a la qual es trobi adscrit el lloc de fei- na. És a dir, que aquells llocs de feina que només es poden proveir amb personal funcionari de l'Administració de la CAIB (AA) no es poden ocupar mitjançant una comissió de serveis amb personal funcionari procedent d'altres administracions.

e) La comissió de serveis només pot ser adjudicada per un màxim d’un any. Un cop transcorregut el termini inicial d'adjudicació, la comissió de serveis només es pot prorrogar si la persona interessada compleix amb tots els requisits d’ocupació a l'hora de prorrogar-la.

3.7.4 Comissió de serveis a llocs base

La Instrucció 2/2012 especifica que per adjudicar les comissions de serveis a llocs base no és necessari establir una convocatòria.

Consegüentment, en aquests casos la conselleria pot optar entre:

a) Proposar l’adjudicació de la comissió de serveis a favor de la persona que estimi més convenient. En el supòsit que la persona en qüestió no pertanyi a la conselleria en la qual s’ha de dur a terme la comissió s’ha de recaptar l’informe de conformitat de la conselleria d’origen.

b) Establir la convocatòria. En aquest cas s'ha de seguir el procediment que la Instrucció 2/2012 estableix per proposar l’adjudicació de llocs de feina el sistema de provisió dels quals és el concurs i tenen un complement de destí inferior a 28.

c) Sol·licitar directament l’autorització de nomenament de personal funcionari interí d’acord amb el que preveu el Decret 30/2009, de 22 de maig, pel qual s’aprova el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i demés normativa d’aplicació.

El personal funcionari de carrera interessat en ocupar un lloc base mitjançant una comissió de serveis pot trametre el seu interès a la conselleria corresponent. D'aquesta manera la Conselleria té coneixement d'aquest interès i pot actuar en conseqüència.

3.7.5 Terminis de cessament i de pressa de possessió

No es troba establert per la normativa aplicable els terminis de cessament i de pressa de possessió del lloc de feina obtingut mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari. Per tant, és la conselleria o l’ens convocant qui proposa el dia a partir del qual s'ha d’adjudicar la comissió de serveis.

En tot cas, la Direcció General de Funció Pública ha d’haver rebut la proposta corresponent abans de la data proposada com a data d’inici.

La Direcció General de Funció Pública, atesa la proposta d’inici de la comissió tramesa, determina el cessament en el lloc de feina des del qual aquesta s'obté just el dia abans.

3.7.6 Possibilitat de proveir un lloc de feina amb comissions de serveis mirall

Quan una persona pateix una incapacitat temporal es troba en la situació administrativa de servei actiu i, lògicament, amb dret a gaudir d'una llicència per no acudir a treballar. En algunes ocasions la incapacitat temporal pot ésser de llarga durada, i l’Administració pot veure's amb la necessitat de proveir el lloc de feina de què es tracti.

En aquests casos, tal com va determinar la Comissió Superior de Personal, entre d'altres a l'Acord de 13 de març de 1987, l'Administració pot proveir el lloc de feina en qüestió mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari.

Pel que fa a l'Administració de la CAIB, si és dóna un supòsit com el descrit, allò que es fa es crear un lloc mirall idèntic al que s'ha de proveir, i tramitar el procediment que correspongui per ocupar-ho mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari. El lloc de feina mirall, atesa la naturalesa temporal d'aquest, no apareix a la relació de lloc de feina. Una vegada la persona en la situació d'incapacitat temporal obté l’alta, ha de finalitzar la comissió de serveis en el lloc mirall.

El mateix es pot fer en el casos següents:

- En determinat casos en què el personal funcionari ha estat jubilat per incapacitat.

L’Estatut dels Treballadors disposa que quan es declara una incapacitat permanent en els graus d’incapacitat permanent total per a la professió habitual, incapacitat permanent absoluta per a tot treball o gran invalidesa, i en el supòsit que es prevegi una revisió per milloria que permeti la reincorporació al lloc de treball, subsisteix la suspensió de la reserva del lloc de treball durant un període de dos anys que comença a comptar des de la data de la Resolució que declarà la incapacitat permanent.

Pel que fa al personal funcionari s’ha de dir que no existeix una reserva expressa de lloc de feina. Això no obstant, tampoc es troba prohibida; i l’Administració de la CAIB, en els casos en què la Resolució d’incapacitat preveu una possible reincorporació per milloria del funcionari o de la funcionària de què es tracti, reserva el lloc de feina corresponent durant un període de dos anys des de que s’emet la declaració d’incapacitat.

- Quan la comissió de serveis s'adjudica a favor d'una persona que es troba totalment alliberada d'exercir les funcions que té encomanades com a personal funcionari de l'Administració de la CAIB com a conseqüència del gaudi d'un crèdit horari per dur a terme funcions sindicals.