Omet navegació

1.2.1. Avantatges i inconvenients

A l'hora de contractar un servei d’informàtica en núvol per algun producte, els responsables de les TIC, directors financers i directius d'una organització han d'analitzar els avantatges i inconvenients, per veure si la seva organització està en una situació òptima que permeti aprofitar les diferents tendències tecnològiques que desemboquen en l'adopció de models de solucions basades en la informàtica en núvol.

Avantatges

Beneficis relatius a la posada en marxa del servei

Els projectes TI basats en una infraestructura física necessiten una anàlisi prèvia que ajudi a trobar la interoperabilitat de tots els components tecnològics, com ara el maquinari, el programari o les comunicacions. Aquesta anàlisi es pot veure reduïda si l'opció triada es basa en el núvol. La facilitat per posar en marxa un servei s'aconsegueix simplement a través d'una configuració senzilla i dels mitjans adequats perquè els usuaris puguin accedir-hi.

Beneficis econòmics 

L'adopció de la informàtica en núvol presenta nombrosos avantatges en l’àmbit econòmic, a conseqüència del model de contractació sota demanda, amb el qual l'entitat contractant paga exclusivament per l'ús que estigui fent del servei. Davant un increment del nombre d'operacions es podrien ampliar les capacitats tècniques directament en el núvol. D'altra banda, amb una productivitat menor es podria redimensionar la contractació a la baixa, cosa que minimitzaria el pagament al proveïdor.

Simplicitat en l'ús i en l'operació

El model d’informàtica en núvol permet operar completament en un curt període de temps, amb una necessitat mínima de recursos i gestionant de manera senzilla les necessitats tècniques. L'entitat contractant exerceix exclusivament /d’una manera exclusiva la figura d'usuari del servei. La resta de tasques associades a la gestió i manteniment són responsabilitat del proveïdor.

Inconvenients

Dependència total de les comunicacions

L'organització ha d'accedir als serveis via connexió a Internet. En alguns casos, un proveïdor es pot plantejar fins i tot la inclusió de línies dedicades des de les oficines del proveïdor fins a les de l'organització client, però per norma general la via d'accés és Internet, on la velocitat i rendiment de la connexió pot ser determinant segons l'aplicació.

Disponibilitat del servei 

Els clients tenen por de no tenir un nivell de servei adequat i es comença a assumir que la disponibilitat dels serveis en núvol és alta. Un avantatge que argumenten és que els serveis en núvol tenen més capacitat de defensa davant d'un atac de denegació de servei.
El problema és que no es permet als usuaris posseir físicament els dispositius d'emmagatzematge de les seves dades, cosa que deixa la responsabilitat de l'emmagatzematge de dades i el seu control en mans del proveïdor. Aquesta situació ha portat a molts crítics a alertar sobre la limitació de la llibertat dels usuaris que pot implicar l'adopció de solucions en el núvol que els faci excessivament dependents del proveïdor de serveis.

Clients captius d'un proveïdor

El client és totalment dependent del proveïdor, i davant d'un cessament d'activitat l'acord de nivell de servei no sol establir-ne les conseqüències d’una manera clara, ja que els serveis tenen un ús i manteniment temporals.
Si a més l'aplicació o plataforma no disposa d'un sistema que permeti extreure’n les dades, aquest seria un clar inconvenient que recomanaria no adoptar l'aplicació en el núvol, ja que la dependència del proveïdor ens portaria a no disposar de les dades del núvol.
La naturalesa actual de les solucions d'informàtica en núvol és tancada. Hi ha multitud d'APIs propietaris, però al final el client és captiu del proveïdor.