En aquest apartat ens referirem a documents que l’Administració posa a disposició de la ciutadania per facilitar tota mena de tràmits, a fi que qualsevol persona pugui comunicar-se amb els òrgans administratius.
Així, són documents en què se sol·licita quelcom, es comuniquen fets o dades, es manifesta de manera responsable que s’està en possessió d’algun requisit, etc. Concretament, es tracta de la sol·licitud, la comunicació, la declaració responsable, la denúncia i el recurs.
Per tant, a més de ser clars i concisos, els impresos i formularis sempre han de preveure que puguin ser emplenats tant per dones com per homes i, consegüentment, tothom s’hi ha de sentir representat, ja sigui per la presència expressa del masculí i el femení, ja sigui per una redacció neutra en què no s’especifica el gènere.
Els impresos i formularis solen presentar-se com una plantilla amb espais buits que s’han de completar mitjançant dades o informació diversa.
Les característiques d’aquests texts, sintètics i esquemàtics, fan que hi apareguin determinats recursos, com les barres inclinades i els desdoblaments, que no són adequats en altres documents.
Per tant, en aquest tipus de documents recomanam el següent:
-
Tenir en compte que qui emplena els formularis en cada ocasió concreta és una persona individual, que tant pot ser dona com home.
-
Usar expressions despersonalitzades o formes genèriques, que permeten ometre qualsevol referència al gènere de la persona. Fins i tot, a vegades una senzilla indicació (per exemple, noms i llinatges) estalvia les expressions amb marques de gènere (per exemple, Sr./Sra.).
-
En lloc de
Proposam
El/La sol·licitant
Noms i llinatges
Nascut a... el...
Nascut/uda a... el....Lloc i data de naixement
Matriculat en l’assignatura....
Matriculat/ada en l’assignatura...Assignatura que cursa...
Signatura del candidat / de la candidata
Signatura
Col·laboradors
Amb la col·laboració de
Hi col·laboraLlicenciat
Graduat
Llicenciat/ada
Graduat/adaTitulació
Llicenciatura
GrauExperiència com a professor d’anglès
Experiència en ensenyament d’anglès
-
Recórrer a desdoblaments mitjançant formes abreujades, sempre en els casos en què l’espai sigui reduït i no hi hagi una alternativa en la redacció. S’ha d’afegir la terminació femenina a la masculina després de la barra inclinada.
-
Masculí genèric
Llenguatge igualitari
Nom del tutor col·laborador
Nom del/de la tutor/a col·laborador/a
Signatura del vicepresident primer
Signatura del/de la vicepresident/a primer/a
Com que el text ha de ser curt i esquemàtic, es poden emprar les formes dobles amb barres, perquè solen ocupar menys espai que les completes. Si, finalment, optam per les barres, en principi s’han d’aplicar a tots els elements concordats que apareguin (articles, substantius, adjectius, etc.), tal com figuren en l’exemple anterior.
No obstant això, la proliferació del signe de la barra inclinada pot dificultar la lectura i la fàcil comprensió del text. En aquest cas, insistim que sempre en espais reduïts, podem optar per desdoblar només allò que es considera el nucli de la informació (normalment, noms i adjectius).
-
En lloc de
Proposam
Nom del/de la tutor/a col·laborador/a
Nom del tutor/a col·laborador/a
Signatura del/de la vicepresident/a primer/a
Signatura del vicepresident/a primer/a
-
Evitar, en els títols dels epígrafs i apartats, l’article que acompanya els noms que tenen una sola terminació per al masculí i el femení, o informacions òbvies per no haver de fer la distinció de gènere.
-
En lloc de
Proposam
El/La demandant
Dades del demandant
Dades del/de la demandantDemandant