Omet navegació

III. Documents legals i normatius

Sota l’epígraf de «Documents legals i normatius» situam disposicions normatives diverses com la resolució, l’acord, l’ordre, el decret, la llei, etc.

Per tant, per a aquest tipus de documents, més que mai, cal valorar el conjunt del que es vol exposar i tenir present, d’una banda, el que ja anunciàvem en el mòdul 1 quant a la prevalença del principi de claredat i precisió en texts de caràcter juridicoadministratiu sobre el d’oportunitat representat per l’ús de les formes del llenguatge igualitari; i, de l’altra, el que hem indicat en el mòdul 2 respecte al fet que el masculí genèric, per naturalesa lingüística, no és sexista.

Ara bé, això no vol dir que les disposicions normatives hagin de contenir sexisme lingüístic, sinó que, com la resta de documents de l’Administració, aquesta pràctica s’ha d’evitar fins allà on sigui possible mitjançant els recursos lingüístics que ja coneixem, especialment en l’àmbit semàntic.

Així doncs, prescindir del masculí genèric en les disposicions normatives pot ser complex i delicat, perquè sovint ens trobam amb problemes com els següents:

  • S’han d’esmentar altres texts normatius que es redactaren íntegrament en masculí genèric i, encara que no se citin de manera literal, pot ser confús canviar-hi algunes denominacions.
  • S’ha d’anar molt alerta que la introducció d’alternatives lingüístiques com les que hem explicat no produeixin canvis de sentit en el text o no alterin la precisió de les frases, tot en el context de dificultat tècnica que implica la redacció d’aquests documents.
  • S’ha de considerar que la sovint llarga extensió d’aquests texts determina que fer-hi servir segons quins recursos com les formes dobles en lloc del masculí genèric sigui molt dificultós a l’hora de mantenir aquesta tria durant tot el document. Per això, sempre cal valorar si emprar-les és una opció realista i aporta un guany al text. 

D’altra banda, podem apuntar que algunes opcions per evitar el masculí genèric en aquestes normes ja són acceptades amb naturalitat pels redactors: 

  • Sempre que una dona signa la norma, s’hi fa referència constantment en femení, encara que ja sabem que els càrrecs poden canviar i aquella norma continuar vigent. Així, es diu per exemple «Ordre de la consellera de Salut i Consum de 22 de març de 2021 per la qual...», tot i que en el futur pugui ser un home qui ocupi el càrrec.
  • En les ordres de funcions i en les normes per les quals es creen òrgans o es nomenen càrrecs (resolucions, decrets...), ja hi ha una certa tradició de fer servir els noms dels òrgans o les formes dobles per referir-se als diferents llocs de treball, independentment de si el text resulta repetitiu.
  • Si els documents són breus o no hi apareixen gaire casos en què es faci referència a persones concretes o a col·lectius, és recomanable evitar la presència exclusiva del masculí genèric.

Finalment, les recomanacions que faríem per a aquest tipus de texts coincideixen amb les que hem especificat en l’apartat anterior, «Documents no adreçats a un destinatari específic».

Exemple d’ordre de funcions

A continuació trobareu un fragment d’una ordre de funcions extreta del Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), en la qual es pot observar com s’hi van combinant els diferents recursos per utilitzar el llenguatge igualitari: dobles formes enllaçades amb la conjunció o, noms genèrics i col·lectius, i el signe de la barra inclinada. Tanmateix, també s’hi detecta l’ús del masculí plural en sentit aglutinador (secretaris personals).

Ordre del conseller de Mobilitat i Habitatge de 18 de desembre de 2020 per la qual s’aproven les funcions dels llocs de treball del personal funcionari de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge i de Ports de les Illes Balears
[...]
ANNEX 1
Funcions dels llocs de treball de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge
La Conselleria de Mobilitat i Habitatge, sota la direcció de la persona titular de la Conselleria, té l’estructura orgànica bàsica següent:
— Secretaria General
— Direcció General de Transport Marítim i Aeri
— Direcció General d’Habitatge
— Direcció General de Mobilitat i Transport Terrestre
— Direcció General d’Arquitectura i Rehabilitació
CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE (PALMA) (UNITAT: MOH0010001)
Secretari/ària personal (F0176001C)
Sota la dependència directa del conseller o consellera, li correspon:
[...]
— Controlar l’agenda del conseller o consellera.
Xofer/a (F0039002T)
Sota la dependència directa del conseller o consellera, li correspon:
— Mantenir, custodiar i conduir els vehicles propis de la Conselleria.
LLOCS BASE DE LA CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE
(PALMA) (UNITAT: MOH0010002)
Lloc base tècnic/a superior (F01670022)
[...]
— Dur a terme qualsevol altra funció que li encomani el o la superior en l’escala jeràrquica.
Lloc base tècnic/a superior assessorament lingüístic (F01670281)
[...]
Lloc base arquitecte/a (F0140000C)
[...]
Lloc base tècnic/a de grau mitjà (F016500EZ)
[...]
Lloc base administratiu/iva (F013900CG)
[...]
Lloc base delineant (F01550001)
[...]
Lloc base auxiliar (F014702UK)
[...]
— Suplir els secretaris personals en cas d’absència o sobrecàrrega de treball.
— Suplir el personal de registre en cas d’absència o sobrecàrrega de treball.
— Dur a terme qualsevol altra funció que li encomani el o la superior en l’escala jeràrquica.
Conductor/a (F00420013)
[...]

(BOIB núm. 216, de 31/12/2020)

Exemples de normes de nomenaments de càrrecs

Seguidament —també procedents del BOIB— hi ha dos exemples de normes per les quals es creen òrgans o s’estableixen l’organització i la composició que els afecta. Hi tornen a aparèixer els recursos a què ja ens hem referit, i, fins i tot, en l’exemple 1, la designació del càrrec com a institució.

Pel que fa a l’exemple 2, val la pena fixar-se en la dificultat que comporta, d’una banda, barrejar en el mateix text les referències concretes a càrrecs i les generals; i, de l’altra, l’aplicació sistemàtica de les formes desdoblades —en aquest cas—, fins al punt que el resultat final no sempre és absolutament coherent.

Exemple 1

Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s’aproven l’organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears
[...]

Article 3
Estructuració

La Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears s’estructura en els òrgans següents:
a) El Ple.
b) La Presidència.
c) El Comitè Tècnic, el qual s’organitza en dos subcomitès:

c.1) El Subcomitè Tècnic d’Avaluacions Ambientals.
c.2) El Subcomitè Tècnic d’Autoritzacions Ambientals Integrades.

[...]

Article 5
Composició

1. Integren el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears:
a) El president o presidenta de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, qui n’ha de presidir les sessions amb les funcions que la legislació vigent atribueix a la presidència d’un òrgan col·legiat.
b) Els directors o les directores generals de la conselleria competent en matèria de medi ambient.
c) Una persona representant, amb rang d’alt càrrec o assimilat, de les direccions generals que, malgrat que no formin part de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tenguin competència en matèria d’emergències, salut pública, indústria, ordenació del territori, turisme, transports, energia i canvi climàtic.
[...]

(BOIB núm. 26, de 27/02/2018)

Exemple 2

Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 28 d’agost de 2020 per la qual es crea la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears
[...]
3. Fixar la configuració de la Comissió de Seguiment del Pla de Coeducació de les Illes Balears, que ha d’estar formada, almenys, per les persones següents:

a) La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, o el tècnic en qui delegui, que ha de presidir la Comissió.
b) El director o directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar.
c) El cap del Departament d’Inspecció Educativa, o l’inspector en qui delegui.
d) El director general de Planificació, Ordenació i Centres, o el tècnic en qui delegui.
e) La directora general de Personal Docent, o el tècnic en qui delegui.
f) El director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, o el tècnic en qui delegui.
g) El director general de Drets i Diversitat de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, o el tècnic en qui delegui.
h) La directora de l’Institut Balear de la Dona, o el tècnic en qui delegui.
i) El director d’IBJOVE.
j) Un assessor tècnic o assessora tècnica docent de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar nomenat pel director d’aquest Institut, que assumirà també la funció de secretari de la Comissió.
k) Una persona representant dels directors i directores d’infantil de primària.
l) Una persona representant dels directors i directores de secundària.
m) Els portaveus de les organitzacions sindicals representades en el Consell Escolar de les Illes Balears nomenats per cadascuna de les organitzacions sindicals.
n) Un professor o professora titular o un catedràtic o catedràtica de la Universitat de les Illes Balears que faci docència i recerca sobre la coeducació i la igualtat, nomenat pel rector de la UIB.
o) El president de la Confederació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de les Illes Balears, o la persona en qui delegui.
p) Una persona representant de la Confederació d’Associacions d’Alumnes de les Illes Balears.
q) El president o presidenta d’IBJOVE.

(BOIB núm. 153, de 5/09/2020)