Omet navegació

2. Texts i documents adreçats a una persona concreta o a un col·lectiu

En aquest apartat s’hi encabeixen tant texts i documents que es destinen a una persona determinada com altres destinats a un grup de persones concret. En el primer cas, lògicament, la redacció s’ha d’adaptar al sexe de la persona a qui s’adreça l’escrit, mentre que en el segon s’ha d’aconseguir la inclusió de dones i homes mitjançant l’aplicació dels recursos lingüístics de què hem parlat en el mòdul 2. Igualment, els dos tipus d’escrits han d’adequar-se al sexe de la persona que els signi.

Per tant, ens referim a un ampli ventall de texts i documents com la carta (administrativa o protocol·lària), la circular, el missatge de correu electrònic (personalitzat o massiu), la invitació, l’anunci, l’avís, la convocatòria de reunió o sessió, la diligència, la nota interna, la citació, etc.

Com veim, s’inclouen en aquest apartat texts que no són pròpiament o exclusivament administratius —com la invitació, l’anunci, el missatge de correu electrònic o la carta protocol·lària—, perquè tanmateix hi podem aplicar els mateixos criteris.

En definitiva, en aquests texts i documents recomanam el següent:

  • Emprar el gènere gramatical corresponent en cada cas a la persona concreta a qui ens adreçam: si és dona, en femení; si és home, en masculí. D’altra banda, hem de pensar que, malgrat que hi ha documents adreçats a un col·lectiu, el receptor sempre és una persona concreta i, una vegada més, tothom —dones i homes— s’hi ha de sentir representat.

  • Fer servir el tractament de vós per adreçar-nos a la persona destinatària, perquè a més de ser el més adequat per als texts administratius i protocol·laris tant per tradició com per formalitat, té l’avantatge de ser neutre respecte al sexe de qui els hagi de rebre, perquè és aplicable tant al masculí com al femení. Evidentment, en l’àmbit administratiu, també es fa servir aquest tractament quan el destinatari és conegut.

La presidenta de les Illes Balears

es complau a convidar-vos a l’acte de celebració del Dia de les Illes Balears, que tindrà lloc el divendres dia 1 de març, a les 17.30 h, a la capella del Consolat de Mar.

Palma, febrer de 2021

Confirmau l’assistència abans del dia 22 de febrer al tel. 971 17 65 00 o a l’a/e presidencia@pres.caib.es.

  • No utilitzar barres inclinades, les quals, com ja sabem, no s’han d’emprar a l’interior dels texts. Com a documents que presenten una redacció més o menys extensa, relativament complexa i elaborada amb diferents paràgrafs, l’ús de les barres dificultaria la lectura i la comprensió del missatge.

    L’única excepció a l’anterior és la fórmula de salutació en la tramesa massiva de cartes i missatges de correu electrònic. En aquest cas escriurem les paraules senceres, tant en masculí com en femení, separades pel signe de la barra.

En lloc de

Proposam

Benvolgut senyor,
Benvolgut/uda senyor/a,

Benvolgut senyor / Benvolguda senyora,

Senyor,
Senyor/a,

Senyor/Senyora,

Pel que fa als missatges electrònics de formalitat mitjana, podem aprofitar que les fórmules de salutació que solen ser habituals en aquests texts tenen un caràcter «impersonal», tant si el destinatari és conegut com si no.

Bon dia,

Bon dia, [+ nom de la persona].

[nom de la persona], bon dia.

Benvolgut amic,

Benvolguda amiga,

Benvolguts/Benvolgudes,

  • Evitar les marques de gènere mitjançant la utilització de diversos recursos en la redacció. La llengua ofereix tot un conjunt d’estratègies i possibilitats (ús de determinades formes verbals i pronominals, modificacions en l’estructura de la frase...), però mai no hem de perdre de vista el principi de no complicar la sintaxi de l’oració.

En lloc de

Proposam

molt agraïts per la vostra col·laboració

us agraïm la vostra col·laboració

heu estat seleccionats

us han seleccionat

enguany han estat escollits com a becaris Josep Solivelles i Ana Fuster

enguany han aconseguit la beca Josep Solivelles i Ana Fuster

tots els agents de medi ambient tenen dret a un dia lliure extra

qualsevol agent de medi ambient té dret a un dia lliure extra

cada agent de medi ambient...

  • Emprar i combinar dins un mateix text, si és necessari, els diferents recursos a què ens hem referit, tant en aquest apartat com en el mòdul 2 anterior, per mantenir un estil neutre: desdoblaments, noms genèrics i col·lectius, construccions despersonalitzades...

  • Fer constar el càrrec, en la signatura o bé en la indicació de remitent o destinació de l’escrit, d’acord amb la condició masculina o femenina de la persona que l’ocupa.

Exemple de carta

A continuació hi ha un exemple de carta redactada segons dos estils diferents. Seguint el criteri de la sol·licitud anterior, en el text situat a l’esquerra s’hi han marcat en vermell les opcions menys adequades i, en el de la dreta, les formes recomanables ressaltades en negreta.

Sra. Eva Moreno Nadal
C. de la Llum, 6
07000 Palma

Senyor,
Senyor/a,

Li escric aquesta carta per disculpar-me per no haver-lo pogut atendre el passat dia 18 de juny. La saturació del nostre servei ens va impedir assessorar-lo sobre les activitats d’estiu que organitzen els parcs naturals.

D’altra banda, li volia recordar que trobareu tota l’oferta d’enguany en la nostra web i informar-lo que podeu telefonar a les nostres oficines per aclarir qualsevol dubte.

Atentament,

Ona Bosch Puig

Director adjunt de Parcs Naturals

Palma, 4 de setembre de 2020

Sra. Eva Moreno Nadal
C. de la Llum, 6
07000 Palma

Senyor/Senyora, [si és una tramesa massiva]
Senyora,

Us escric aquesta carta per disculpar-me per no haver-vos pogut atendre el passat dia 18 de juny. La saturació del nostre servei ens va impedir assessorar-vos sobre les activitats d’estiu que organitzen els parcs naturals.

D’altra banda, us vull recordar que trobareu tota l’oferta d’enguany en la nostra web i informar-vos que podeu telefonar a les nostres oficines per aclarir qualsevol dubte.

Atentament,

Ona Bosch Puig

Directora adjunta de Parcs Naturals

Palma, 4 de setembre de 2020