Omet navegació

Apartat 1. Comunicació assertiva en la gestió per objectius

Una definició d’assertivitat podria ser “la capacitat d’autoafirmar els propis drets sense deixar-se manipular ni manipular les altres persones”.

Aquesta capacitat requereix que ens expressem de manera honestadirecta i respectuosa, i facilita les relacions positives i sanes. Comunicar-se assertivament permet desenvolupar l’autoestima, facilita l’expressió personal i ajuda que el missatge que volem transmetre sigui rebut i entès.

Les persones que es comporten assertivament:
- Són conscients del que necessiten, volen i senten.
- Creuen que tenen dret a expressar-ho.
- Es tracten a elles mateixes i les seves necessitats amb el mateix respecte i dignitat que s’espera de les altres persones.

L’eficàcia de la nostra comunicació dependrà, en bona mesura, de la claredat amb què arribi a les persones a qui la volem fer arribar.

Per això, quan tingueu una demanda per alguna persona del vostre equip o vulgueu sol·licitar quelcom, tingueu present quin és l’objectiu i procureu comunicar-ho de manera clara i directa.

Especialment, en el context del teletreball, tenir clar quin és l’objectiu que volem comunicar:

- Facilitarà que arribi el missatge de manera clara i precisa.
- Permetrà escollir el missatge més adient per comunicar-nos.
- Evitarà les distorsions comunicatives.

Hi ha tècniques o tipus de resposta assertiva que pot ser d’utilitat conèixer a l’hora de fer-les servir en determinades situacions:

  • Assertivitat positiva: es menciona un aspecte positiu de l’altra persona.
  • Resposta assertiva elemental, en qualsevol situació en què no ens sentim prou respectats: “si us plau, deixa’m acabar de parlar”, “si em crides deixaré de parlar amb tu”, etc.
  • Resposta assertiva ascendent: “em parles massa fort”, “segueixes cridant i no vull que em parlis així”, “si continues cridant-me, marxaré”, “me’n vaig, no vull seguir parlant així amb tu”, etc.
  • Assertivitat empàtica, reconeixem els drets de l’altra persona i expressem els nostres: “entenc que has tingut una setmana complicada, igualment necessito que em preparis aquestes factures”, etc.
  • Assertivitat confrontativa: expressar l'incompliment sense atacar.
  • Exposar compromís: “et vas comprometre a enviar el document”.
  • Exposar fets: “ha passat una setmana i segueixo sense tenir-los”.
  • Petició personal: “m’agradaria que complissis el termini per no endarrerir la meva feina”.
  • Assertivitat subjectiva (missatges amb “jo”): parlar en primera persona sobre la repercussió de la conducta dels altres en el nostre comportament i sentiments:
    • descripció precisa del comportament de l’altra persona
    • descripció dels propis sentiments
    • descripció de les conseqüències en mi
    • petició sobre el comportament a modificar o eliminar.
  • Resposta assertiva davant de submissió o agressivitat: fer veure a l’altra persona com s’està comportant i mostrar com podria fer-ho assertivament.