Omet navegació

c. Elements clau per construir una bona retroacció

Seguidament esmentem els elements clau que us ajudaran a construir una bona retroacció:

  • Context i preparació adients: quan hem de comentar a algú qüestions relatives al seu comportament i desenvolupament a la feina, és important que portem a terme una bona preparació, de manera que el missatge que volem transmetre arribi a la persona amb claredat.

En primer lloc, cal preguntar-nos quin és l’objectiu, què volem transmetre. Sempre que es tingui en compte una mirada de millora, que faciliti a l’altre enfocar-se en allò que pot fer per canviar, el que calgui, i com es pot desenvolupar professionalment, estarem sembrant un missatge positiu que facilitarà que la persona se senti capaç i encoratjada cap a la millora.

Sigui quin sigui el missatge, especialment si hi ha elements de millora per comunicar, serà important que dediquem el temps necessari per preparar-ho bé i que valorem un bon moment i espai per reunir-nos amb la persona. Sempre és recomanable comentar-ho en privat i amb un temps suficient per poder expressar amb claredat el que volem comentar i donar espai a l’altra persona per escoltar el que vulgui dir.

  • Enfocar-nos en els comportaments: a l’hora de construir el missatge que es vol transmetre és important tenir present que el que estem comentant és un determinat comportament de la persona i no quelcom que l’etiqueta o la descriu, així li donarem la possibilitat de poder-se comportar diferentment tot obrint-se al canvi i a la millora.
  • Comunicar-nos de manera específica i constructiva: quan volem comunicar el que observem del desenvolupament professional d’alguna persona, és important concretar amb detall allò a què fem referència i fer comentaris significatius i constructius. Cal dir a la persona exactament el que necessita canviar o millorar i així facilitar la comprensió i no deixar espai per a l’ambigüitat, i alhora fer-ho amb la voluntat de construir, sense judicis i amb la confiança que la persona disposa de tota la capacitat per implantar els canvis que calgui.
  • Felicitar les bones pràctiques: la retroacció és una oportunitat per expressar l’agraïment per la feina realitzada i un bon moment per felicitar la persona per l'assoliment dels objectius acordats, per la realització de les tasques encomanades o per elogiar les pràctiques que faciliten la feina o que ajuden les persones amb qui col·laboren.
  • Enfocar-nos en el procés de millora: en el missatge que traslladem a la persona teletreballadora és important posar èmfasi en allò que es pot millorar, enlloc del que s’ha fet per error o que no és com esperàvem. Saber quines són les àrees de millora permet prendre consciència de la bretxa de coneixement que facilita l’aprenentatge i, si aquesta informació es facilita des de comentaris constructius i tenint present l’altra persona, s’ajuda a qui teletreballa a desenvolupar les seves habilitats i el seu potencial.