Presa de decisions
En moltes ocasions, gestionar el temps suposa haver de determinar quina activitat cal dur a terme entre diverses activitats que requereixen atenció, aparentment alhora. |
Per prendre decisions és necessari assumir un criteri que permeti dur-les a terme de la manera més adequada possible. És necessari establir l’ordre de prioritats d’aquestes tasques, és a dir, la preferència que s’ha de donar a la realització d’una tasca o una altra.
Establir la prioritat d’una tasca suposa atendre dues variables:
- Importància d’una tasca: valor o interès que té una activitat.
- Urgència d’una tasca: rapidesa o celeritat amb la qual s’ha de fer l’activitat.
L’encreuament d’aquestes dues variables determina diverses decisions sobre l’execució d’una tasca:
TASCA | URGENT | NO URGENT |
IMPORTANT | Prioritat 1: fer la tasca immediatament. Les tasques que per la seva urgència i importància les ha de dur a terme un mateix i de manera immediata. | Prioritat 3: ajornar la tasca. Tasques que s’han de fer, però no necessàriament en aquest moment i, per tant, es poden ajornar. |
POC IMPORTANT | Prioritat 2: delegar la tasca en una altra persona. Les activitats que és necessari fer amb rapidesa però que es poden delegar en una altra persona. | Prioritat 4: decidir no executar la tasca. Activitats l’interès i la pressa de les quals no impliquen una necessitat de dur-les a terme i es rebutgen. |
Tal com hem dit, per aconseguir una gestió eficaç del temps s’han de classificar les tasques atenent a la importància i al temps d’execució.
TASCA | URGENT | NO URGENT |
IMPORTANT | El quadrant de la crisi El quadrant 1 és el quadrant de la crisi, en el qual es recullen les tasques urgents i importants; els problemes urgents, les activitats amb data de venciment, les reunions i preparacions imminents. És necessari treure temps per invertir-lo en aquest quadrant, planificar i prevenir impedeix que moltes activitats es tornin urgents. Has de tenir en compte que moltes activitats importants es tornen urgents perquè les demoram més del que seria necessari o les preveiem o planificam de manera insuficient. | El quadrant de la qualitat Aquest quadrant recull activitats importants i no urgents; per tant, podem planificar-les a llarg termini, anticipar-nos als problemes que puguin sorgir i estar en un desenvolupament professional continuat. Per aquestes raons, com més temps estiguem en aquest quadrant, més creixerà la nostra capacitat d’execució i decisió. Per contra, si no dedicam temps a aquest quadrant estarem aplicant el quadrant de la crisi. |
NO IMPORTANT | El quadrant de l’engany El quadrant de l’engany recull activitats que són urgents però no importants: telefonades, reunions, encàrrecs de companys, etc. Aquesta urgència maquilla la importància de l’activitat. Tingues en compte que moltes vegades aquestes activitats són importants i urgents per als altres i no per a tu. Quan es passa temps en aquest quadrant es satisfan les expectatives i prioritats dels altres. Per gestionar eficaçment el teu temps, has de satisfer les teves. | El quadrant de la pèrdua de temps El quart quadrant és el de la pèrdua de temps, ja que reconeix activitats que no són importants ni urgents: tasques que es poden delegar, activitats d’escapament, algunes telefonades, etc. |
"És millor dur a terme el veritable treball (=efectivitat) que fer-lo veritablement (=eficiència)" (Peter Drucker) |
Un dels principals problemes dels estaments directius és l’intent continu de fer massa coses i exposar-se al perill de perdre’s entre les diverses tasques. Al final d’un dia de feina dur s’arriba sovint a la conclusió que si bé s’ha treballat molt, en ocasions s’han deixat de fer o no s’han acabat tasques importants.
Els bons managers es caracteritzen, entre altres coses, perquè són capaços de fer tant moltes coses, com coses molt diverses, i dediquen un determinat temps únicament i exclusivament a una sola tasca. Resolen, per tant, sempre només una cosa, i d’una vegada, però de manera conseqüent i premeditada. La premissa imprescindible per aconseguir-ho és establir prioritats clares, mantenir-les i dur-les a terme.
Establir prioritats vol dir decidir quines tasques són les prioritàries; quines s’han de fer en segon terme, i quines són les que s’han de fer a continuació. Les tasques de màxima prioritat són les que cal fer o resoldre en primer terme.