Omet navegació

2.1 Contractes típics

L’LCSP es refereix als contractes típics següents:

  • Contracte d’obres: són contractes que tenen per objecte l’execució o realització d’una obra, en els termes que preveu l’article 12.
  • Contracte de concessió d’obres: són contractes l’objecte dels quals és la realització d’una obra a canvi, com a contraprestació, del dret a explotar l’obra o del dret esmentat acompanyat del de percebre un preu. Aquest dret a explotar l’obra implica necessàriament la transferència del risc operacional al concessionari.
  • Contracte de concessió de serveis: és aquell en virtut del qual un poder adjudicador o diversos encarreguen la gestió d’un servei de la seva competència, la contraprestació de la qual és el dret a explotar el servei o el dret esmentat acompanyat del de percebre un preu. El dret a explotar el servei implica necessàriament la transferència del risc operacional al concessionari.
  • Contracte de subministrament: tenen per objecte l’adquisició, l’arrendament financer o l’arrendament, amb opció de compra o sense, de productes o béns mobles, i en concret els següents:
    • Lliurament d’una pluralitat de béns de forma successiva i per preu unitari, en funció de les necessitats de l’adquirent.
    • Els que tenguin per objecte l’adquisició i l’arrendament d’equips, sistemes i aplicacions relacionats amb les tecnologies de la informació i les comunicacions, excepte els contractes d’adquisició de programes d’ordinador desenvolupats a mida, que es consideren contractes de serveis.
    • Els contractes de fabricació de béns d’acord amb característiques peculiars fixades prèviament per l’entitat contractant.
    • Els que tenguin per objecte l’adquisició d’energia primària o energia transformada.
  • Contracte de serveis: l’LCSP defineix els contractes de serveis per exclusió, i afegeix que no poden ser objecte d’aquests contractes els serveis que impliquin exercici de l’autoritat inherent als poders públics.
  • Contractes mixts: són contractes que contenen prestacions corresponents a altres contractes d’una classe diferent. Aquestes prestacions han de ser complementàries entre si, de tal manera que constitueixin una unitat funcional. Altrament, no es pot subscriure un contracte mixt, i els expedients de contractació s’han de tramitar separadament. L’LCSP ha establert noves regles per determinar el règim jurídic dels contractes mixts en funció de les prestacions que contenguin.

Respecte dels contractes típics, les novetats més destacables són les següents:

  • Desapareix el contracte de col•laboració publicoprivada, atesa la seva escassa utilitat.
  • Desapareix el contracte de gestió de serveis públics i s’inclou el contracte de concessió de serveis, en virtut de la Directiva 2014/23/UE, relativa a l’adjudicació de contractes de concessió.
  • S’estableix la transferència del risc operacional com a nota característica per distingir una concessió d’obres o de serveis d’un contracte d’obres o de serveis, de manera que el concessionari haurà d’assumir el risc que suposa gestionar el servei o l’obra, sense garanties de recuperació dels doblers invertits.
  • Els contractes d’adquisició d’energia primària o energia transformada s’enquadren expressament dins els contractes de subministrament.

Article 17: «Són contractes de serveis aquells l’objecte dels quals són prestacions de fer consistents en el desenvolupament d’una activitat o dirigides a l’obtenció d’un resultat diferent d’una obra o subministrament, inclosos aquells en què l’adjudicatari s’obligui a executar el servei de manera successiva i per un preu unitari».

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)