Omet navegació

1.1 Causes de nul·litat de dret administratiu

S’han ampliat els supòsits de nul•litat respecte a la legislació anterior. Són causes de nul•litat de dret administratiu les següents:

  • Les que indica la legislació del procediment administratiu comú de les administracions públiques
  • L’incompliment dels requisits exigits a l’empresari per contractar: capacitat, solvència o classificació, habilitació i no incursió en supòsits de prohibició de contractar.
  • La manca o insuficiència de crèdit, en entitats el pressupost de despeses del qual tengui caràcter limitador, tret dels casos d’emergència.
  • La falta de publicació de l’anunci de licitació en el perfil de contractant amb els requisits que exigeixen l’LCSP i el DOUE, quan sigui preceptiu (novetat).
  • La inobservança per part de l’òrgan de contractació del termini per a la formalització del contracte sempre que es presentin els dos requisits següents (novetat):
    1. Que per aquesta causa el licitador hagi estat privat de la possibilitat d’interposar un recurs contra algun dels actes del procediment d’adjudicació.
    2. Que, a més, es presenti alguna infracció dels preceptes que regulen el procediment d’adjudicació dels contractes que li hagi impedit obtenir-la.
  • Haver formalitzat el contracte, en els casos en què s’hagi interposat el recurs especial en matèria de contractació, sense respectar la suspensió automàtica o les mesures cautelars (novetat).
  • L’incompliment de les normes establertes per a l’adjudicació dels contractes basats en un acord marc o dels contractes específics basats en un sistema dinàmic d’adquisició, sempre que l’incompliment hagi determinat l’adjudicació del contracte de què es tracti a un altre licitador (novetat).
  • L’incompliment greu de normes de dret de la Unió Europea en matèria de contractació pública que comporti que el contracte no s’hagi adjudicat al contractista (novetat).
  • La manca de menció expressa en els plecs de l'obligació del futur contractista de respectar la normativa vigent en matèria de protecció de dades, així com la manca d'inclusió de determinades obligacions essencials en cas que el contracte impliqui tractament de dades personals. (novetat)

En cas d’incursió en una causa de nul•litat de dret administratiu, s’ha de tramitar un expedient de revisió d’ofici de conformitat amb la legislació reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sens perjudici del reconeixement extrajudicial de crèdits en els casos que sigui procedent

Són les que indica l’article 47 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: «1. Els actes de les administracions públiques són nuls de ple dret en els casos següents: a) Els que lesionin els drets i les llibertats susceptibles d’empara constitucional. b) Els dictats per un òrgan manifestament incompetent per raó de la matèria o del territori. c) Els que tinguin un contingut impossible. d) Els que siguin constitutius d’infracció penal o es dictin com a conseqüència d’aquesta. e) Els dictats prescindint totalment i absolutament del procediment legalment establert o de les normes que contenen les regles essencials per a la formació de la voluntat dels òrgans col•legiats. f) Els actes expressos o presumptes contraris a l’ordenament jurídic pels quals s’adquireixen facultats o drets quan no es tinguin els requisits essencials per adquirir-los. g) Qualsevol altre que s’estableixi expressament en una disposició amb rang de llei.»

En l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Instrucció 2/2012, de 12 de març, regula el procediment que s’ha de seguir en aquests casos (http://www.caib.es/sites/intervencio/ca/n/95756/).