Omet navegació

2.1 Objecte del recurs

Poden ser objecte de recurs els actes i les decisions que s’indiquen més endavant, en relació amb els contractes següents que pretenguin concretar els poders adjudicadors:

  • Contractes d’obres el valor estimat dels quals sigui superior a 3.000.000 €, i de subministrament i serveis que tenguin un valor estimat superior a 100.000 €, inclosos els acords marc i els sistemes dinàmics d’adquisició, així com els contractes que es basen en aquests.
  • Concessions d’obres o de serveis el valor estimat dels quals superi els 3.000.000 €.
  • Contractes administratius especials quan, per les seves característiques, no sigui possible fixar-ne el preu de licitació, o quan el valor estimat sigui superior al que s’estableix per als contractes de serveis.
  • Els contractes subvencionats a què es refereix l’article 23 i els encàrrecs quan, per les seves característiques, no sigui possible fixar-ne l’import o quan aquest, atesa la durada total més les pròrrogues, sigui igual o superior al que s’estableix per als contractes de serveis.

Les actuacions relacionades amb aquests contractes que poden ser objecte del recurs són les següents:

  • Els anuncis de licitació, els plecs i els documents contractuals que estableixin les condicions que han de regir la contractació.
  • Els actes de tràmit qualificats  adoptats en el procediment d’adjudicació. 
  • Els acords i les resolucions d’adjudicació.
  • Les modificacions de contractes basades en l’incompliment dels requisits establerts per a això en els articles 204 i 205 de l’LCSP, perquè s’entén que la modificació havia de ser objecte d’una nova adjudicació (novetat).
  • La formalització d’encàrrecs a mitjans propis personificats en els casos en què aquests no compleixin els requisits legals (novetat).
  • Els acords de rescat de concessions (novetat).

No és possible interposar aquest recurs contra les actuacions anteriors si han tingut lloc en un procediment d’adjudicació seguit pel tràmit d’emergència.

Contra els actes que es dicten en un procediment d’adjudicació dels contractes de les administracions públiques que no siguin dins l’àmbit objectiu del recurs especial, es poden interposar recursos administratius ordinaris o un altre tipus de recurs especial, si així està previst en la legislació autonòmica aplicable.

Les actuacions dels poders adjudicadors que no tenen la condició d’administracions públiques s’impugnen en via administrativa mitjançant el denominat recurs d’alçada impropi davant del titular del departament, òrgan, ens o organisme al qual està adscrita l’entitat contractant o aquell a qui en correspon la tutela. Si l’entitat contractant està vinculada a més d’una administració, és competent l’òrgan corresponent de la que en tengui el control o la participació majoritària.

Són actes de tràmit qualificats els que decideixen directament o indirectament sobre l’adjudicació, determinen la impossibilitat de continuar el procediment o produeixen indefensió o perjudici irreparable a drets o interessos legítims. En tot cas es considera que compleixen aquesta condició, els actes de la mesa o de l’òrgan de contractació pels quals s’acordi l’admissió o inadmissió de candidats o licitadors, o l’admissió o exclusió d’ofertes, incloses les que s’excloguin perquè són anormalment baixes.

En l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma, regula en l’article 66 un recurs especial en matèria de contractació que s’interposa amb caràcter potestatiu contra els actes dels òrgansde contractació. L’òrgancompetent per resoldre’l és la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de les Illes Balears.