1. INICIACIÓ
El procediment de responsabilitat patrimonial s’iniciarà d’ofici o per reclamació dels interessats (art. 65 i 67 de la LPAC).
TERMINI PER RECLAMAR
IMPORTANT: En tot cas, especifica la Llei de manera expressa a l’article 67.1 de la LPAC que els interessats només podran sol•licitar l’inici d’un procediment de responsabilitat quant no hagi prescrit el seu dret a reclamar. I aquest dret a reclamar prescriu a l’any d’haver-se produït el fet o acte que motiva la indemnització o de manifestar-se al seu efecte lesiu. És un termini de prescripció, no de caducitat, per la qual cosa pot ser interromput per diverses circumstàncies. En supòsits de danys de caràcter físic o psíquic de les persones, el termini comença a comptar-se des de la curació o determinació de l’abast de les seqüeles. Per exemple, en el cas d’una responsabilitat patrimonial derivada d’una assistència mèdica.
L’article esmentat especifica dos supòsits més que ja havien estat admesos per la jurisprudència de forma reiterada. És el cas, primer, de què procedeixi la indemnització per anul•lació en via administrativa o contenciosa d’un acte, o disposició de caràcter general, que l’any es compte des de la notificació de la resolució administrativa o de la sentència definitiva. Per exemple, si s’anul•la una convocatòria d’oposicions on s’havia participat i obtingut plaça.
I, segon, en els casos de responsabilitat patrimonial derivada d’una Llei declarada inconstitucional o contrària al dret de la UE, l’any es computa des de la publicació de la sentència en el BOE o en el DOUE.
Abans de començar, hem de fer un incís sobre una qüestió rellevant, introduïda per la Llei 39/2015, com és ara la imposició de la relació electrònica per a determinats col•lectius (article 14) i la referència a que l’acte administratiu es produirà per escrit a través de medis electrònic, tret de què la seva naturalesa exigeixi una altra forma més adequada d’expressió i constància (article 36), ja que afecta a tots els procediments que tramita l’Administració.
Els subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques per a la realització de qualsevol tràmit d'un procediment administratiu i, també per a rebre les notificacions per mitjans electrònics són els previstos en l'article 14.2 de la LPAC, és a dir:
- les persones jurídiques;
- les entitats sense personalitat jurídica;
- els col•legiats per als tràmits i actuacions que realitzen amb les administracions públiques en l'exercici de la seva activitat professional (inclosos notaris i registradors de la propietat i mercantils);
- els empleats de les administracions públiques per als tràmits i actuacions que realitzen amb elles en la seva condició d'empleats públics;
- els representants de qualsevol dels anteriors.
Per la seva banda, les persones físiques diferents de les anteriors podran optar, en qualsevol moment del procediment, per comunicar-se electrònicament o en paper amb la corresponent Administració pública. Tanmateix, la LPAC disposa que, reglamentàriament, es podrà establir l'obligació de relacionar-se electrònicament per a determinats procediments i per a certs col•lectius de persones físiques que per raó de la seva capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius quedi acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris. La LPAC va entrar en vigor el 2 d'octubre de 2016, el que significa que des de llavors els col•lectius als quals es refereix l'article 14.2 de la LPAC estan obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques. Ara bé, perquè aquesta relació electrònica sigui possible és necessari que les administracions públiques tinguin en marxa els sistemes i plataformes que ho permetin. Hi ha administracions que abans de l'entrada en vigor de la LPAC ja tenien en funcionament els sistemes i plataformes necessaris (d'acord amb la normativa llavors aplicable) perquè la tramitació electrònica d'un procediment fos una realitat. És el cas, per exemple, de l'Administració General de l'Estat. Per tant, en l'actualitat, els col•lectius esmentats a l'article 14.2 LPAC han de relacionar-se electrònicament amb aquelles administracions previstes en l'article 2.1 de la LPAC que disposin dels instruments necessaris per fer-ho. Segons la redacció original de la Llei, aquelles administracions que no disposessin dels sistemes i plataformes que permetin la tramitació electrònica d'un procediment tenien fins l'1 d'octubre de 2018 per posar-los en marxa. Per tal d'evitar que el 2 d'octubre de 2018 no estassin implantats aquests instruments, la disposició addicional segona de la LPAC concedia a les comunitats autònomes i les entitats locals la possibilitat d’adherir-se als de l'Administració General de l'Estat.
En qualsevol cas, com era previsible, abans d'aquesta data i davant el risc d'incompliment massiu, el Govern ha ampliat l'anterior termini. I així ha estat finalment per mor del Decret Llei 11/2018 publicat al BOE de 4 de setembre, que modifica la Disposició Final Setena de la Llei 39/2015 i amplia aquest termini per dos anys més, concretament fins a 1 d’octubre de 2020, però solament en allò que se denomina paquet electrònic (registre electrònic, registre electrònic d’apoderaments, registre d’empleats públics habilitats i arxiu únic electrònic).
A) Iniciació d’ ofici (article 65 LPAC)
Quan l’òrgan competent per iniciar el procediment de responsabilitat patrimonial entengui que s’han produït lesions en els béns i drets dels particulars, iniciarà el procediment d’ofici (art. 65 LPAC) .
La Llei insisteix en el fet que només es pot iniciar el procediment d’ofici quant no hagi prescrit el dret de reclamar de l’interessat.
L’acord d’inici se notificarà als particulars que s’entengui que han patit la lesió, i se’ls concedirà un termini de 10 dies per tal que formulin al•legacions i aportin documents o la informació que estimin adient per a la defensa dels seus drets. Així mateix podran proposar totes les proves que considerin pertinents pel reconeixement del seu dret.
El procediment iniciat s’instruirà encara que aquests particulars no es personin en el termini indicat.
B) Iniciació a instàncies de l’ interessat (article 67 LPAC).
Quant el procediment s’inicia a instàncies de l’interessat, que és allò més habitual, només es podrà sol•licitar quant no hagi prescrit el dret a reclamar.
La reclamació es dirigirà a l’òrgan competent i haurà d’ajustar-se a allò que preveu l’article 66, i a més, s’haurà d’especificar, de conformitat amb l’article 67 esmentat, els següents extrems:
- Les lesions produïdes.
- La pressumpta relació de causalitat entre aquestes i el funcionament del servei públic.
- L’avaluació económica de la responsabilitat patrimonial, si fos posible.
- L’especificació del moment en què la lesió es va produir.
La reclamació ha d’anar acompanyada de tots els documents i informacions que s’estimin oportunes i de la proposició de prova, concretament s’hauran d’indicar els medis de prova que s’estimin oportuns dels quals pretengui fer ús el reclamant per poder acreditar els extrems fonamentals abans relacionats de la seva reclamació.