Notes introductòries
El procediment mitjançant el qual es sol•licita a l’Administració que indemnitzi els danys causats com a conseqüència del funcionament normal o anormal d’un servei públic és un procediment administratiu de reclamació.
Anteriorment, es regulava als articles 142 i 143 de la Llei 30/1992. Aquests articles es desplegaven pel Reial Decret 429/1993, de 26 de novembre, que regula el procediment per fer efectiva la responsabilitat.
Ambdues normes han estat derogades per la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú (LPAC). El Títol IV d’aquesta Llei està dedicat a tota la regulació del procediment administratiu comú. És a dir, els tràmits que han de conduir a la resolució, i en particular les fases del procediment, amb referències singularitzades al procediment sancionador i al d’exigència de responsabilitat patrimonial que ara ja no es contemplen com procediments especials sinó com a especialitats dins el procediment administratiu comú en cadascuna de les seves fases.
Per tant, un dels canvis importants respecte a la normativa anterior és el fet que abans hi havia un únic article de la Llei 30/1992 que regulava les qüestions procedimentals, i una norma reglamentària que unificadament ho regulava. Ara trobam les seves especificitats regulades en diversos articles, en concret, en els article 65, 67, 81, 91, 92 i 96 de la Llei 39/2015.
A més, la regulació anterior regulava un procediment simplificat pels casos en què la relació de causalitat, els danys i la quantia de la indemnització eren inequívocs. La nova Llei no ho contempla específicament, però no vol dir que no existeixi la possibilitat d’una tramitació més simple, ja que l’article 96, que parla de la tramitació simplificada del procediment administratiu comú, dedica el seu apartat 4 al procediment en matèria de responsabilitat patrimonial.