2.2. El reintegrament parcial
Encara que la regla general és que en cas d’incompliment de les condicions establertes en la resolució de concessió es produeixi el reintegrament de tot el que s’ha percebut, l’article 44.2 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005 disposa que el reintegrament parcial de la subvenció a conseqüència del compliment parcial de l’activitat que fonamenta la concessió de la subvenció s’ha de regir pel que disposin els criteris de gradació a què es refereix la lletra n de l’article 13 d’aquesta Llei, i, en tot cas, pel principi de proporcionalitat, sempre que la finalitat de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial. Pel que fa a la regulació estatal, la Llei general de subvencions preveu en l’article 37.2 supòsits en els quals és possible el reintegrament parcial.
S’ha de tenir en compte que la disposició final tercera de la Llei 17/2019, de 8 d’abril, de concessió de crèdits suplementaris per atendre despeses inajornables derivades de sentències judicials pendents de pagament en l’àmbit de la Llei 4/2008, de 14 de maig, de mesures urgents per a un desenvolupament territorial sostenible a les Illes Balears, amb càrrec als pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2018, i de modificació del Decret llei 2/2018, de 18 d’octubre, pel qual s’estableixen ajudes i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per les pluges intenses i les inundacions del dia 9 d’octubre de 2018 a la comarca de Llevant de Mallorca, modifica la Llei de subvencions i estableix que l’apartat 3 de l’article 42 bis del text refós de la llei de subvencions queda modificat de la manera següent:
“3. Sens perjudici del que estableix l’apartat 1 d’aquest article, quan la liquidació de la subvenció no es dicti i notifiqui dins els primers nou mesos no s’han d’exigir els interessos de demora a què es refereix l’article 44 d’aquest text refós que es meritin entre l’endemà d’aquests nou primers mesos i l’inici d’un eventual procediment de reintegrament.
Per al còmput d’aquests nou mesos no s’han de tenir en compte els períodes d’interrupció justificada de les actuacions de comprovació ni les dilacions que es puguin produir per causes no imputables a l’administració concedent, sempre que es documentin de manera adequada fent constar les dades d’inici i acabament de cada període, per dies naturals, i el motiu de la interrupció o la dilació.”
Les condicions establertes perquè sigui aplicable el reintegrament parcial són:
a) Que el grau de compliment sigui significatiu en relació amb el compliment total.
b) Que s’acrediti una actuació del beneficiari inequívocament tendent al compliment total. Igualment, la quantitat que s’ha de reintegrar serà determinada per l’aplicació dels criteris de graduació que estableix la normativa reguladora.
Així mateix, quan la subvenció, unida a qualsevol altra subvenció, ajuda, ingrés o recurs, superi el cost total de l’activitat subvencionada, serà procedent el reintegrament de l’excés obtingut. El Reglament de desplegament de la Llei general de subvencions precisa (article 91.3) que el reintegrament proporcional és procedent si el cost efectiu final de l’activitat subvencionada és inferior al cost pressupostat o, si escau, a la part del cost pressupostat que s’havia de finançar amb la subvenció.
Article 44 Reintegrament
1. Procedirà el reintegrament, total o parcial, de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interès de demora establert amb caràcter general en la legislació de finances de la comunitat autònoma des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s'acordi el reintegrament, o la data en què el deutor hagi efectuat l'ingrés si aquesta data és anterior, en els següents casos:
[Paràgraf introductori del número 1 de l'article 44 redactat per l'apartat 7 de la disposició final setena de la Llei 13/2017, 29 desembre, de pressupostos generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l'any 2018]
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho haguessin impedit i qualsevol altre supòsit que de lloc a l'anul•lació de la resolució de concessió en els termes que preveu l'article 25 de la present Llei.
b) Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat o del projecte, o la no adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Incompliment de l'obligació de justificació o justificació insuficient, en els termes establerts en l'article 39 d'aquesta Llei, i si escau, en les normes reguladores de la subvenció.
d) Incompliment de l'obligació d'adoptar les mesures de difusió a què es refereix l'apartat 4 de l'article 34 d'aquesta Llei.
e) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en els articles 11 i 28 d'aquesta Llei, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents, quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol Administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
f) Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les entitats col•laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afectin o es refereixin a la manera en què han d'aconseguir-se els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
g) Incompliment de les obligacions imposades per l'Administració a les entitats col•laboradores i beneficiaris, així com dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d'això es derivi la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol Administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
h) L'adopció, en virtut d'el que s'estableix en els articles 87 a 89 del Tractat de la Unió Europea, d'una decisió de la qual es derivi una necessitat de reintegrament.
i) En els altres supòsits previstos en la normativa reguladora de la subvenció.
2. El reintegrament parcial de la subvenció per raó dels incompliments parcials per qualsevol de les causes previstes en l'apartat 1 d'aquest article s'ha de regir pel que disposin els criteris de gradació a què es refereix la lletra n) de l'article 13 d'aquesta llei i, en tot cas, pel principi de proporcionalitat, sempre que la finalitat de la subvenció, donada la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial.
[Número 2 de l'article 44 redactat per l'apartat 5 de la disposició final setena de la Llei 7/2018, 31 juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears]
3. En particular, quan el compliment pel beneficiari o, si escau, l'entitat col•laboradora s'aproximi d'una manera significativa al compliment total i s'acrediti una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, l'eventual reintegrament parcial de la subvenció que resulti de l'aplicació dels criteris de gradació i del principi de proporcionalitat a què fa referència l'apartat anterior d'aquest article s'ha d'exigir sense interès de demora.
[Número 3 de l'article 44 redactat per l'apartat 5 de la disposició final setena de la Llei 7/2018, 31 juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears]
4. En el supòsit a què es refereix l'article 20 de la present Llei ha d'exigir-se el reintegrament de l'excés obtingut respecte del cost de l'activitat subvencionada amb els interessos de demora corresponents.
5. El procediment de reintegrament ha d'iniciar-se d'ofici per resolució de l'òrgan competent i es regirà per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats establertes en la present Llei, en les disposicions reglamentàries de desenvolupament i en la legislació de finances. L'òrgan competent pot acordar, mitjançant resolució motivada i com a mesura cautelar, la retenció del pagament de les quantitats pendents d'abonar al beneficiari amb el límit de la quantia que consti en la resolució d'iniciació de l'expedient i els interessos de demora que s'hagin reportat.
Aquesta mesura cautelar es mantindrà mentre es mantinguin les causes que la fonamentin o fins que finalitzi, per qualsevol causa, el procediment de reintegrament, sense perjudici que, prèviament i a instàncies de l'interessat, pugui aixecar-se amb la constitució de qualsevol garantia admesa en dret que es consideri suficient.
El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució és de dotze mesos, transcorregut el qual es produirà la caducitat en els termes previstos en la legislació de procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense que siguin exigibles els interessos moratoris que es puguin meritar a partir de l'endemà del transcurs d'aquest termini màxim. Tampoc són exigibles els interessos moratoris que es puguin meritar a partir de l'endemà del transcurs del termini màxim per a resoldre i notificar la resolució en els procediments de recurs en via administrativa contra les resolucions de reintegrament.
[Paràgraf tercer del número 5 de l'article 44 redactat per l'apartat 6 de la disposició final setena de la Llei 7/2018, 31 juliol, de promoció de la seguretat i la salut en el treball a les Illes Balears]
6. Les quantitats reintegrables tindran la consideració d'ingressos de dret públic i podran ser exigides per la via de constrenyiment.