2.7. Rols que sorgeixen en una reunió
Els rols són línies de conducta que es repeteixen d'una manera més o menys sistemàtica en els col·laboradors dels equips.
Els rols poden ser:
- Rols formals: fruit d'una decisió i planificació conscient. Per exemple: el director d'una reunió.
- Rols informals: espontanis i inconscients i no necessàriament assignats. Per exemple: el rol del xerraire.
Els rols formals són els que compleixen una funció operativa en una reunió. En la gran majoria de les reunions tots són assumits pel director; però en una reunió complexa, amb molts participants i amb diversos continguts, haurien d'estar clarament diferenciats els rols següents:
- Moderador. És un rol poc comú però molt efectiu en grans (per nombre de participants) reunions. La seva funció és gestionar la participació i responsabilitzar-se dels torns de paraula.
- Director. És qui convoca i dirigeix la reunió. És en gran mesura la seva responsabilitat dotar de contingut una reunió, com també dinamitzar, fer participar, controlar i gestionar el pas a pas de la reunió.
- Secretari. La funció del secretari és anotar els aspectes que els participants vulguin incloure en l'acta de la reunió: acords responsables, accions, dates, etc. El seu paper, igual que el del moderador, ha de ser rotatori.
Recorda que...
Els rols informals poden actuar de manera positiva, i afavorir el desenvolupament de la reunió, o de manera negativa, i dificultar-ne el transcurs.