Omet navegació

7. El marc legal

El 10 de desembre de 2013 es va publicar al BOE la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern ( (en endavant la “Llei 19/2013”). Aquesta llei té com a objecte principal, com diu l’exposició de motius:

  • Ampliar i reforçar la transparència de l’activitat pública -a través d’obligacions de publicitat activa per a totes les administracions i entitats públiques subjectes-.
  • Reconèixer i garantir el dret d’accés a la informació pública -regulat com un dret d’ampli àmbit subjectiu i objectiu-.
  • I establir les obligacions de bon govern que han de complir els responsables públics així com les conseqüències derivades del seu incompliment, que es converteix en una exigència de responsabilitat per a tots els que desenvolupen activitats de rellevància pública. 

En l’ordenament jurídic espanyol ja existia normativa sectorial amb obligacions concretes de publicitat activa per a determinats subjectes (per exemple, en matèria de contractes, subvencions, pressupostos o activitats d’alts càrrecs). No obstant això, com recorda l’exposició de motius de la Llei esmentada, aquesta regulació resultava insuficient i no satisfeia “les exigències socials i polítiques del moment”. “Per això, amb aquesta Llei s’avança i s'aprofundeix en la configuració d’obligacions de publicitat activa que, s’entén, s’han de vincular a un ampli nombre de subjectes.”

Entre les normes que ja existien, podem recordar que a la nostra Comunitat s’havia aprovat, dos anys abans, la Llei 4/2011 de 31 de març, de la bona administració i del bon govern (BOIB 9/4/2011), la qual inclou a la transparència com a principi que informen la bona administració i el bon govern, i exigeix ​​que es publiquin a la pàgina web de la CAIB (o de l’ens corresponent) algunes qüestions, per exemple, i a títol enunciatiu, informes o memòries anuals de les activitats desenvolupades, resultats de consultes a la ciutadania sobre grau de satisfacció dels serveis públics, determinades qüestions en relació a matèries com la contractació, subvencions o convenis, relació de procediments administratius, o respecte als membres del govern i alts càrrecs, el seu currículum o informació sobre les seves remuneracions o expedients de despesa superiors a 500 euros en concepte de dietes o despeses de representació, etc.