Omet navegació

8. Transparència com a publicitat activa

L’article 5 de la Llei 19/2013 dóna el mandat general de que s’ha de publicar la informació el coneixement de la qual sigui rellevant per garantir la transparència de la seva activitat relacionada amb el funcionament i control de l'actuació pública. I indica que les obligacions de transparència que s’assenyalen en els articles 6 a 8 s’entenen sense perjudici de l’aplicació de la normativa autonòmica corresponent o d’altres disposicions que prevegin un règim més ampli en matèria de publicitat.

Els articles 6 a 8 inclouen un llistat extens d’informacions que les administracions públiques han de difondre a través de mitjans electrònics, de forma periòdica i actualitzada.

Així, de forma resumida:

  • en matèria d’informació institucional, organitzativa i de planificació exigeix ​​als subjectes compresos en el seu àmbit d’aplicació la publicació d’informació relativa a les funcions que desenvolupen, la normativa que els és aplicable i la seva estructura organitzativa, a més dels seus instruments de planificació i l’avaluació del seu grau de compliment.
  • En matèria d’informació de rellevància jurídica i que afecti directament l’àmbit de les relacions entre l’Administració i els ciutadans, la llei conté un ampli repertori de documents que, en ser publicats, han de proporcionar una major seguretat jurídica, incloent la tramitació dels projectes de reglaments i avantprojectes de lleis o els documents que s’han de sotmetre a exposició pública. S’ha de recordar que, en relació als expedients d’elaboració de normativa, l’article 51 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears obliga a disposar d’un espai web on la ciutadania pugui consultar les iniciatives normatives i l’estat de tramitació, per garantir que disposin d’accés permanent a la informació i facilitar la participació. Això es fa a través del Portal de transparència i el Portal de participació.
  • En l’àmbit de la informació de rellevància econòmica, pressupostària i patrimonial, així com en matèria de contractes, convenis, encàrrecs de gestió, subvencions i informació estadística, s’estableix un ampli catàleg que ha de ser accessible i comprensible per als ciutadans, donat el seu caràcter d’instrument òptim per el control de la gestió i utilització dels recursos públics.

Finalment, s’estableix l’obligació de publicar tota la informació que més sovint sigui objecte d’una sol·licitud d’accés, de manera que les obligacions de transparència es corresponguin amb els interessos de la ciutadania.

A aquestes informacions, s’han d’afegir, en la nostra Comunitat, remarcant que són mínims que es poden superar, les següents :

  • Les qüestions establertes en la Llei 4/2011, tal com hem indicat;
  • Aquelles altres qüestions derivades d’altres compromisos, com per exemple, el recentment aprovat Codi ètic del Govern de les Illes Balears, aprovat per Acord del Consell de Govern de 13 de maig de 2016. Concretament obliga a publicar al web informació sobre alts càrrecs i, en alguns casos, sobre el personal eventual, el coneixement públic de la qual pretén ser útil per prevenir i lluitar contra la corrupció, com: currículum; agenda institucional dels càrrecs (actualment només de consellers i conselleres) ; declaracions dde bens i activitats; despeses en concepte de transport, aparcament i manutenció i despeses de viatge (amb indicació de la quantia i motiu de la despesa), així com els obsequis de cortesia i les atencions protocol·làries que rebin).
  • Aquelles que els qüestionaris que avaluen el nostre grau de transparència incloguin (INCAU)i o DYNTRA). És una forma de superar els llindars de transparència contínuament.
  • En general, la informació rellevant per garantir la transparència de la seva activitat relacionada amb el funcionament i el control de l’actuació pública o que la ciutadania demani amb freqüència mitjançant el dret d’accés, com ara: llistes d’espera, temes de personal, exàmens, etc  
    • El currículum dels càrrecs públics i del personal eventual.
    • L’agenda institucional dels càrrecs públics.
    • Les declaracions de patrimoni i d’interessos i activitats dels càrrecs públics obligats, amb omissió de les dades referents a la localització dels seus béns, amb salvaguarda de la privacitat i seguretat de les persones titulars (en virtut del consentiment exprés a això mitjançant l’adhesió al Codi ètic).
    • La publicitat de les despeses ordinàries a càrrec dels pressupostos de l’Administració en concepte de transport, aparcament, manutenció, etc., amb indicació de la quantia i del motiu de la despesa, així com dels desplaçaments que fan en l’exercici de les seves funcions fora de l’illa respectiva, amb indicació del motiu, dels detalls del viatge i de les despeses a càrrec de l'Administració.
    • Els obsequis de cortesia i atencions protocol·làries que rebin, dins el marc previst en el Codi s’han de fer constar en un registre que s’ha de publicar al web institucional i al Portal de Transparència, havent de descriure el regal, el càrrec públic que l’ha rebut, la persona o l’entitat que l’ha fet i la data i la destinació que se li ha donat.

L’any 2010 l’organització no governamental Transparència Internacional (TI) va difondre el primer Índex de Transparència de les Comunitats autònomes (INCAU) que, mitjançant 80 indicadors, dividits en cinc grans àrees, intenta definir el nivell de transparència de cada Comunitat amb els seus ciutadans. Aquest va ser l’element dinamitzador, que va iniciar la cultura de la transparència en la nostra Comunitat autònoma. Els darrers resultats publicats varen ser els resultados de INCAU 2014 amb una puntuació de 93 punts sobre 100, millorant en 10 punts els resultats de 2012, i en 37 els de 2010. Alguns dels indicadors que cada dos anys s’han anat incloent, superen als que la Llei 19/2013 demana, por la qual cosa és una forma de superar el llindar de transparència contínuament.