Omet navegació

a) Actituds o comportaments a seguir i fomentar en matèria de dret d’accés:

  • Informar el ciutadà sobre l’existència d’aquest dret i assessorar-li sobre la forma d’exercir-lo.
  • Distingir, atès que tenen diferent tramitació, entre:
    • Consultes d’informació general de l’article 41 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que pot fer-se a través de les oficines d’informació i registre, telemàticament mitjançant el formulari del web (comú amb el QSSI) o mitjançant el 012 (per exemple consultes sobre competències i funcionament dels diferents òrgans i serveis de l’Administració autonòmica, sobre localització de dependències, horaris d’oficines, tràmits, documentació necessaris per a un procediment vigent de competència de l’Administració de la Comunitat Autònoma i, en general, qualsevol informació que sigui necessària per a qui s’ha de relacionar amb l’Administració)
    • I les veritables sol·licituds d’informació pública, que s’han de tramitar d’acord amb la Llei 19/2013 i normativa de desenvolupament. Per això, el personal directiu ha de conèixer la normativa, per saber reconduir les peticions i tramitar-les adequadament.
  • Evitar actituds reactives, argumentant que la informació és difícil de recopilar o que es te molta de feina o qüestionant per què vol la informació.
  • Recordar que el fet que la informació contengui dades de caràcter personal, no implica que no s’hagi de donar la informació (sinó que s’ha d’aplicar l’article 15, que distingeix entre els diferents graus de protecció, recordant que, en cas d’informació merament identificativa en relació a l’òrgan, el principi general és l’accés a les dades, o que en alguns casos es pot donar amb el consentiment previ de la persona o persones afectades, o que és possible també donar la informació dissociada o anonimitzada.
  • Saber aplicar correctament els límits, ja que la Llei indica que únicament no es donarà la informació si es perjudica algun dels interessos de l’article 14 (test del dany) i després de fer la ponderació d’interessos que hi preveu, sense que sigui motiu de denegacions que simplement afecti alguna d’aquestes matèries.
  • Donar la informació completa sol·licitada, motivant adequadament cada qüestió que no es pugui donar.
  • Motivar sempre les causes, basades únicament en el que preveu la Llei, per no admetre una sol·licitud o per no donar total o parcialment la informació. Les causes d’inadmissió de la Llei s’han d’aplicar restrictivament i motivar en la resolució que es donen els pressuposts de la Llei.
  • Seguir adequadament el procediment previst a la Llei 19/2013, en contacte amb la Unitat de transparència de la conselleria respectiva i amb la Unitat de Coordinació de Transparència de la Direcció General competent en transparència que du
  • Demanar al·legacions si hi ha terceres persones que poden resultar afectades, però tenint en compte que el que aquestes diguin no suposa un veto, sinó que s’ha de ponderar.
  • Resoldre el més aviat possible i sempre, dins del termini màxim d’un mes que marca la Llei 19/2013. Evitar aplicar un límit o causa d’inadmisió després d’haver ampliat el termini (únicament possible per la complexitat o volum de la informació).