Omet navegació

9.1 Introducció

Aquest sistema extraordinari de provisió de llocs de feina fou establert pel Decret llei 2/2013, de 14 de juny, de mesures urgents en matèria de mobilitat intraadministrativa temporal de 1’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, amb la redacció d’un nou article, el 82 bis, a la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la CAIB.
Mitjançant el nomenament provisional en un grup o un subgrup superior, que té sempre caràcter voluntari, el personal funcionari de carrera pot ocupar temporalment un lloc de feina adscrit a un cos, escala o especialitat superior al qual pertany, amb la designació prèvia com a funcionari interí del cos corresponent.
L’Estat va mantenir certes discrepàncies en relació amb el contingut de l’article 82 bis i en posà en dubte la constitucionalitat. Per aquest motiu, durant el segon semestre del 2013 s’iniciaren negociacions entre l’Administració General de l’Estat i la comunitat autònoma de les Illes Balears amb l’objectiu de resoldre les diferències mitjançant la designació d’un grup de treball per part de la Comissió Bilateral de Cooperació (vegeu el document d’interès núm. 1).
Aquestes negociacions acabaren amb l’Acord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de l’Estat-comunitat autònoma de les Illes Balears de 3 març de 2014. La CAIB va adquirir el compromís de modificar la redacció dels article 82 i 82 bis del Decret llei controvertit i amb la introducció d’un nou article, el 103 bis, de la Llei 3/2007 (vegeu el document d’interès núm. 2). La Llei 4/2016, de 6 d’abril, de mesures de capacitació lingüística per a la recuperació de l’ús del català, fou la norma que va introduir aquesta nova regulació.
La redacció original d’aquest sistema de provisió aproximava molt aquesta figura a les comissions de serveis de caràcter voluntari. Així, es va preveure que la persona que acomplís un nomenament en grup o subgrup superior romania en la situació administrativa de servei actiu en el grup o subgrup d’origen; el temps en què s’acomplia el nomenament s’entenia prestat en el lloc d’origen a l’efecte de consolidació del grau personal i es preveia que a aquests nomenaments els eren aplicables les normes de temporalitat, cessament i efectes de les comissions de serveis ordinàries.
La nova redacció que va donar la Llei 4/2016 a l’article 82 bis no deixa marge de dubte respecte a què el nomenament provisional en grup o subgrup superior no és més que una nova modalitat de nomenament de personal funcionari interí, i això per les raons següents:

a) El propi article 82 bis exigeix la designació prèvia de la persona interessada com a personal funcionari interí.
b) La persona interessada no pot romandre en la situació de servei actiu en el cos al qual pertany com a personal funcionari de carrera.
c) La situació administrativa en què ha de ser declarada la persona que obté un nomenament d’aquest tipus és la prevista a l’article 103 bis de la Llei 3/2007 (excedència voluntària per nomenament provisional en un grup o subgrup superior). Aquest precepte també fa referència a l’ocupació del lloc de feina de què es tracti com a personal funcionari interí.

A la pràctica, l’Administració de la CAIB no ha emprat mai aquest sistema de provisió, atès que la pròpia Llei 3/2007 exigeix un desenvolupament reglamentari del procediment que, a dia d’avui, no s’ha produït.