Omet navegació

9.4 L'adscripció provisional

L’adscripció provisional, a diferència d’altres sistemes de provisió, s’empra com a conseqüència de la tramitació d’altres procediments que podem qualificar de principals i que, per a la seva correcta resolució, precisen de la provisió o l’adjudicació d’un lloc de feina mitjançant el sistema de l’adscripció provisional.

L’adscripció provisional és un sistema temporal, extraordinari i provisional d’ocupació de llocs de feina, ja que la normativa obliga el personal en adscripció provisional a participar en el primer concurs que es convoqui per a la provisió ordinària de llocs de treball.

Entre els supòsits que habiliten l’ús d’aquest sistema de provisió s’han de destacar els següents: el reingrés al servei actiu sense reserva de lloc de feina, la remoció, l’obtenció per part d’una persona en adscripció provisional d’una comissió de serveis de caràcter voluntari, la superació d’un procés selectiu, la tramitació d’un procediment de provisió de llocs de feina mitjançant sistemes ordinaris i la supressió de llocs de feina

9.4.1 El reingrés al servei actiu sense reserva de lloc de feina

L’article 91 del text refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic disposa que s’han de regular per reglament els terminis, els procediments i les condicions, segons les situacions administratives de procedència, per sol·licitar el reingrés al servei actiu dels funcionaris de carrera.

Entre les situacions administratives que no tenen reserva de lloc de feina es pot fer esment a les següents: l’excedència voluntària per interès particular, l’excedència voluntària per prestació de serveis en el sector públic, serveis en altres administracions o la suspensió de funcions per un termini superior a sis mesos.

La normativa d’aplicació estableix que el reingrés en el servei actiu del personal que no té reserva de lloc de feina s’hauria de fer ordinàriament mitjançant la participació en les convocatòries de provisió mitjançant concurs o lliure designació. No obstant això, l’article 113.2. de la Llei 3/2007 preveu expressament que també pot efectuar-se per l’adjudicació d’un lloc de treball amb caràcter provisional. En la pràctica aquest és el sistema habitual de reingrés, atesa la periodicitat en què es convoquen concursos de trasllats.

L’adjudicació provisional d’un lloc de feina per reingrés en el servei actiu es troba condicionada pels paràmetres següents:

a) L’existència d’un lloc vacant i dotat pressupostàriament.
b) Les necessitats del servei.
c) El compliment de la persona interessada de tots els requisits d’ocupació del lloc de feina corresponent. Aquesta darrera afirmació, s’ha de matisar atesa la Disposició addicional catorzena de la Llei 3/2007, a la qual se’n fa referència més endavant.

Pel que fa al primer dels requisits, s’ha de dir que no es pot entendre com a lloc vacant un lloc de feina ocupat mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari. En aquest cas, el concepte de vacant ve referit a l’ocupació, no a la titularitat. Així ho va entendre també la Comissió Superior de Personal, que, en resposta a una consulta de 5 d’agost de 1991, va emetre un dictamen del qual es pot destacar el fragment següent:

«El artículo 8 del Reglamento de provisión de puestos de trabajo, aprobado por Real Decreto 28/1990, de 15 de enero, requiere para que un puesto de trabajo se cubra en comisión de servicios, en el supuesto previsto en el artículo 4.2.a del Reglamento de situaciones administrativas aprobado por Real Decreto 730/1986, de 11 de abril, que dicho puesto se encuentre vacante y que sea de urgente e inaplazable necesidad su cobertura.

El citado artículo 8 dispone asimismo que el puesto cubierto temporalmente en comisión de servicios debe incluirse en la siguiente convocatoria de provisión por el sistema que corresponda.

2. El hecho de que el puesto cubierto en comisión de servicios se encuentre vacante por carecer de titular no confiere sin embargo derecho alguno de adjudicación con ocasión de solicitud de reingreso al servicio activo, por las siguientes razones:

a) El artículo 17, párrafo tercero del Reglamento de situaciones administrativas al regular el reingreso al servicio activo de los funcionarios procedentes de la situación de excedencia prevista en el artículo 29.3.a de la Ley 30/1984, dispone, únicamente que dicho reingreso se producirá en todo caso con ocasión de puesto vacante dotado presupuestariamente.

b) La forma en que dicho reingreso ha de efectuarse, está regulada en el artículo 29 bis de la Ley 30/1984, adicionado por el artículo 34 de la Ley 4/1990, de 29 de junio, de Presupuestos Generales del Estado para 1991, que establece que el reingreso al servicio activo de los funcionarios que no tengan reserva de plaza y destino se efectuará mediante su participación en las convocatorias para la provisión de puestos de trabajo por el sistema de concurso y de libre designación o a través de la adscripción con carácter provisional a un puesto vacante dotado presupuestariamente. En este último supuesto, los funcionarios reingresados con adscripción provisional tendrán la obligación de participar en el primer concurso para la provisión de puestos de trabajo que se convoque, siempre que reúnan los requisitos exigidos. La plaza cubierta provisionalmente se incluirá necesariamente en el siguiente concurso, según el artículo 5 del citado Reglamento de provisión de puestos de trabajo.

c) Si un puesto vacante se encuentra cubierto provisionalmente, por razones de urgencia, con un funcionario en comisión de servicios, carecería de lógica la sustitución del funcionario referido por otro en las mismas condiciones de provisionalidad, sólo por el hecho de que este último lo solicite, siendo así que es a la Administración a quien corresponde determinar, en uso de la potestad de autoorganización que tiene atribuida, qué puesto de trabajo son de más urgente provisión en atención a los efectivos con los que cuenta y las necesidades de los servicios.

Todo lo cual no impide que el funcionario que desea reingresar, cuando el puesto sea convocado reglamentariamente para su provisión definitiva, pueda participar en la convocatoria de provisión y solicitar su adjudicación, en caso de que reúna los requisitos exigidos.

En el supòsit que hi hagi més sol·licituds de reingrés que llocs de feina disponibles, l’apartat tercer de l’article 113 de la Llei 3/2007 preveu l’ordre de prelació següent:

a) Qui prové de la situació d’expectativa de destinació.
b) Qui prové de la situació d’excedència forçosa.
c) Qui prové de la situació de suspensió.
d) Qui prové de la situació d’excedència voluntària.

Per finalitzar, és important fer referència a dues disposicions de la Llei 3/2007, en concret:

La Disposició addicional vuitena, que estableix que les persones interessades han d’entendre desestimades les sol·licituds una vegada transcorregut el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa en els procediments de reingrés al servei actiu del personal funcionari que no té reserva de lloc de feina.

I la Disposició addicional catorzena, que especifica que, per al reingrés mitjançant adscripció provisional, el personal funcionari de carrera que no té reserva d’un lloc de feina ha d’acreditar el nivell de coneixement de la llengua catalana exigit en el moment de l’ingrés en el cos, escala o especialitat en el qual reingressa.

9.4.2 La remoció

Una altre dels supòsits en què s’empra el sistema de provisió de l’adscripció provisional és quan es tramita un procediment de remoció en el lloc de feina.

El personal funcionari que ha accedit a un lloc de feina pel procediment de concurs pot ser-ne remogut, mitjançant un procediment contradictori i oïda la junta de personal corresponent, quan es produeixi alguna de les causes següents:

a) Acompliment inadequat o rendiment insuficient acreditats mitjançant els procediments d’avaluació corresponents.
b) Manca de capacitat sobrevinguda o manca d’adequació al lloc de feina, que impedeixi dur a terme amb eficàcia les funcions atribuïdes al lloc.

Pel que fa al personal funcionari que ha accedit al lloc de feina pel procediment de lliure designació pot ser-ne remogut amb caràcter discrecional, a proposta de l’òrgan titular de la conselleria o l’òrgan equivalent al qual està adscrit el lloc de feina de lliure designació.

L’article 92 de la Llei 3/2007 preveu que el personal funcionari remogut d’un lloc de feina ha de ser adscrit amb caràcter provisional i amb efectes de l’endemà del cessament a un lloc de feina del mateix municipi o, si no n’hi ha, un altre de limítrof, corresponent al seu cos, escala o especialitat, no inferior en més de dos nivells al del seu grau personal, o de tres si no hi ha cap lloc dotat i vacant d’aquestes característiques. S’ha de tenir en compte que l’obligació de l’Administració d’adscriure provisionalment al personal remogut d’un lloc de feina és menys intensa respecte al personal funcionari d’altres administracions públiques no integrat en cossos i escales de l’Administració de la CAIB.

En aquests casos, mentre no es fa efectiva l’adjudicació provisional, el personal queda a disposició del conseller o la consellera competent en matèria de funció pública, que li pot atribuir temporalment funcions corresponents al seu cos, escala o especialitat. Durant aquest temps la persona afectada ha de percebre les retribucions a càrrec del lloc de feina de procedència.

9.4.3 Adjudicació d’una comissió de serveis

Les persones que ocupen un lloc mitjançant adscripció provisional poden participar en les convocatòries de comissions de serveis de caràcter voluntari. Això sí, en el supòsit que pertoqui adjudicar una comissió de serveis ordinària voluntària, el que pertoca fer és un canvi d’adscripció provisional. Així ho preveu el punt 3.1. de la Instrucció 2/2012, de 27 de març, de la directora general de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat dels Serveis, per la qual es fixen els criteris i les pautes per adjudicar les comissions de serveis de caràcter voluntari en l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Fonamentalment, això és a causa que al personal funcionari que ocupa un lloc de feina mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari se li reserva el lloc de feina que té en propietat, mentre que al personal funcionari que vol accedir a una comissió de serveis des d’una adscripció provisional no se li pot reservar el lloc de feina ocupat mitjançant aquest darrer sistema. Aquest es també el criteri que manté l’Administració General de l’Estat, que el 16 d’abril de 2001 es va manifestar en els termes exposats en una consulta plantejada per la Direcció General de Funció Pública (vegeu el document d’interès núm. 3).

9.4.4 Adjudicació d’un lloc de feina per haver superat un procediment selectiu

Com a norma general, després d’haver superat un procediment selectiu d'ingrés (oposició, concurs oposició o concurs) s’adjudica un lloc de feina amb caràcter definitiu a les persones que l’han superat. No obstant això, l’article 53.2. de la Llei 3/2007 preveu que l’adjudicació té caràcter provisional quan el lloc de feina és singularitzat o quan el personal funcionari no compleix els requisits per ocupar-lo.

És important assenyalar que, quan es tramita un procediment selectiu d’ingrés, l’adjudicació de llocs de feina s’ha d’efectuar segons l’ordre final de prelació de les persones aprovades. Però s’ha de tenir en compte que aquesta preferència només és pot predicar respecte aquells llocs de feina en relació als quals la persona interessada compleixi tots els requisits. La previsió que conté l’apartat segon de l’article 53 és una excepció a la norma general establerta pel primer apartat del mateix precepte, que no és altre que al personal funcionari que obté una plaça com a conseqüència de la participació en un procediment selectiu se li ha d’adjudicar un lloc de feina amb caràcter definitiu. En conseqüència, només en els casos en què no hi hagi altre remei l’adjudicació dels llocs de feina s’ha de fer amb caràcter provisional.

9.4.5. Adscripció provisional a un lloc de feina com a conseqüència de procediments de provisió mitjançant sistemes ordinaris

Quan es convoca un procediment de provisió de llocs de feina mitjançant sistemes de provisió ordinaris és possible que s’ofereixin llocs de feina que estan ocupats mitjançant adscripció provisional. A la vegada, les persones que ocupen un lloc de feina mitjançant adscripció provisional es troben obligades a participar en aquests procediments en els termes establerts per l’article 93 de la Llei 3/2007 i la normativa de desenvolupament.

És possible que un lloc de feina ocupat mitjançant adscripció provisional es proveeixi definitivament i, a l’hora, la persona que l’ocupa no obtengui cap lloc. En aquests casos l’Administració ha d’adjudicar a la persona afectada un altre lloc de feina mitjançant adscripció provisional.

En darrer terme, s’ha de fer esment a què si una persona en adscripció provisional incompleix l’obligació de participar en els procediments de provisió en els termes que exigeix la normativa i no obté un lloc de feina, se li ha d’adjudicar el primer lloc vacant del concurs corresponent al seu cos, escala o especialitat segons l’ordre de publicació dels llocs de treball vacants oferts, sempre que en compleixi els requisits i la destinació adjudicada sigui del mateix municipi o d’un altre de limítrof. Aquesta previsió s’estableix habitualment a les bases del concurs.