Omet navegació

4. El lideratge en les organitzacions actuals

Lideratge i administració o direcció són conceptes difícils de separar (Pastor, Oms i de la Vila, 2004; Ulrich i Smallwood, 2012), estan íntimament lligats, per la qual cosa la direcció en les organitzacions actuals és tot un repte.

Abandonant cada vegada més models arcaics molt jerarquitzats, les organitzacions modernes estan emmarcades en una societat i una economia basades en el coneixement (Longo Martínez, 2008), amb equips multidisciplinaris i multiculturals que proposen solucions diferents en funció del seu marc de presa de decisions i amb estructures cada vegada més horitzontals que doten el treball en equip d'autonomia i responsabilitat.

En aquest context, prenen sentit les constel·lacions de lideratges múltiples amb presa descentralitzada de decisions, promogudes a partir d'una determinada cultura i un determinat sistema dotat d'elements concrets que permetin el creixement i el canvi. Són lideratges multinivell, que augmenten la confiança en els responsables millorant la satisfacció laboral i l'acompliment de l'equip (Braun, Peus, Weisweiler i Frey, 2013).

Es requereix una nova metodologia de lideratge que posi l'interès en les oportunitats (Day, Fleenor, Atwater, Sturm i McKee, 2014; Drucker, 2004) que s'obren en l'organització i que la faci créixer i adaptar-se a un entorn competitiu i canviant.

John P. Kotter (Davis (s. d.); Kotter, 2012) observa que el 70 % dels esforços que es produeixen en les organitzacions per liderar el canvi fallen, independentment de la forma sota la qual es presentin: gerència de qualitat total, reenginyeria, redimensionament, reestructuració, canvi cultural o transformació. L'error es produeix perquè l'organització rarament estableix una aproximació prou integral que permeti abordar el canvi i la millora consolidant-los a tots els nivells.

Per augmentar les possibilitats d'èxit en el lideratge, Kotter proposa un procés en vuit passes seqüenciades, dirigit a enfrontar-se als reptes d'un entorn en procés continu de canvi, que, segons recomana, s'han de seguir acuradament ja que qualsevol error en alguna de les fases pot tenir un efecte devastador:

1

Establir un sentit d'urgència.

  • Examinar el mercat i les realitats de la competència.
  • Identificar i discutir les crisis actuals i potencials o les oportunitats importants.

2

Formar una coalició de guia poderosa.

  • Acoblar un grup amb prou poder per liderar l'esforç del canvi.
  • Motivar el grup per treballar com a equip.
  • Obrir la comunicació.
  • Facultar els col·laboradors.

3

Crear una visió.

  • Crear una visió per ajudar a dirigir l'esforç del canvi.
  • Desenvolupar estratègies orientades a aconseguir la visió.
  • Crear una cultura de seguiment.
  • Donar exemple.

4

Comunicar la visió.

  • Utilitzar qualsevol vehicle possible per comunicar la nova visió i les noves estratègies.
  • Ensenyar nous comportaments a partir de l'exemple de la coalició de guia.
  • Crear confiança.

5

Facultar els altres per actuar sobre la visió.

  • Desfer-se dels obstacles al canvi, incloent-nos a nosaltres mateixos.
  • Canviar els sistemes o les estructures que dificulten seriosament la visió.
  • Estimular les idees i l'assumpció de riscs i d'activitats o accions no tradicionals.
  • Revisar els nostres mapes mentals.

6

Planificar per aconseguir èxits a curt termini.

  • Planificar millores visibles d'acompliment.
  • Establir mecanismes per aconseguir aquestes millores.
  • Reconèixer i premiar els treballadors implicats en la millora.
  • No confiar-se per l'èxit ni considerar guanyada la batalla.

7

Consolidar les millores i produir encara més canvis.

  • Utilitzar l'augment de la credibilitat per modificar els sistemes, les estructures i les polítiques que no encaixen amb la visió.
  • Eliminar la por.
  • Revisar els nostres paradigmes gerencials més profunds i adequar-los a la nova estructura creada.
  • Fer servir treballadors que puguin implantar la visió, promoure'ls i desenvolupar-los.
  • Revigoritzar el procés amb nous projectes, temes i canvis en els agents.

8

Institucionalitzar nous mètodes.

  • Articular les relacions entre els nous comportaments i els èxits corporatius.
  • Desenvolupar els mitjans per assegurar el desenvolupament del lideratge i la successió dels líders.
  • Continuar aprenent.
  • Enfortir el lideratge genuí.
  • Llevar-nos del mig si és el necessari.

Vuit passes per transformar l'organització i assolir l'èxit, John P. Kotter (Kotter, 1995)