4. El lideratge en les organitzacions actuals
Lideratge i administració o direcció són conceptes difícils de separar (Pastor, Oms i de la Vila, 2004; Ulrich i Smallwood, 2012), estan íntimament lligats, per la qual cosa la direcció en les organitzacions actuals és tot un repte.
Abandonant cada vegada més models arcaics molt jerarquitzats, les organitzacions modernes estan emmarcades en una societat i una economia basades en el coneixement (Longo Martínez, 2008), amb equips multidisciplinaris i multiculturals que proposen solucions diferents en funció del seu marc de presa de decisions i amb estructures cada vegada més horitzontals que doten el treball en equip d'autonomia i responsabilitat.
En aquest context, prenen sentit les constel·lacions de lideratges múltiples amb presa descentralitzada de decisions, promogudes a partir d'una determinada cultura i un determinat sistema dotat d'elements concrets que permetin el creixement i el canvi. Són lideratges multinivell, que augmenten la confiança en els responsables millorant la satisfacció laboral i l'acompliment de l'equip (Braun, Peus, Weisweiler i Frey, 2013).
Es requereix una nova metodologia de lideratge que posi l'interès en les oportunitats (Day, Fleenor, Atwater, Sturm i McKee, 2014; Drucker, 2004) que s'obren en l'organització i que la faci créixer i adaptar-se a un entorn competitiu i canviant.
John P. Kotter (Davis (s. d.); Kotter, 2012) observa que el 70 % dels esforços que es produeixen en les organitzacions per liderar el canvi fallen, independentment de la forma sota la qual es presentin: gerència de qualitat total, reenginyeria, redimensionament, reestructuració, canvi cultural o transformació. L'error es produeix perquè l'organització rarament estableix una aproximació prou integral que permeti abordar el canvi i la millora consolidant-los a tots els nivells.
Per augmentar les possibilitats d'èxit en el lideratge, Kotter proposa un procés en vuit passes seqüenciades, dirigit a enfrontar-se als reptes d'un entorn en procés continu de canvi, que, segons recomana, s'han de seguir acuradament ja que qualsevol error en alguna de les fases pot tenir un efecte devastador:
1 |
Establir un sentit d'urgència. |
|
2 |
Formar una coalició de guia poderosa. |
|
3 |
Crear una visió. |
|
4 |
Comunicar la visió. |
|
5 |
Facultar els altres per actuar sobre la visió. |
|
6 |
Planificar per aconseguir èxits a curt termini. |
|
7 |
Consolidar les millores i produir encara més canvis. |
|
8 |
Institucionalitzar nous mètodes. |
|
Vuit passes per transformar l'organització i assolir l'èxit, John P. Kotter (Kotter, 1995)