Omet navegació

1.2 Gestió de sortida

Durant la tramitació dels expedients pot ser necessària la comunicació amb l’interessat, ja sigui una persona jurídica, una persona física o una altra administració. Per això disposam de l’eina NOTIB, que permet realitzar comunicacions i notificacions electròniques als interessats d’un expedient. Aquesta eina aporta una interfície web perquè un usuari pugui realitzar notificacions electròniques i també una capa de serveis web perquè des d’una aplicació de gestió d’expedients es puguin fer comunicacions o notificacions electròniques des de la mateixa aplicació.

NOTIB a la vegada s’integra amb NOTIFIC@, la qual cosa permet realitzar notificacions al Punt d'Accés General (PAG), a la Direcció Electrònica Habilitada Única (DEHú) i a través d’un Centre d'Impressió i Ensobrat (CIE). També permet publicar notificacions a la Carpeta Ciutadana del Govern (CARPETA). Els interessats podran veure a través de la CARPETA l'estat dels seus procediments, accedir als seus expedients, registres, etc.

Quan NOTIB fa una notificació sempre la registra de sortida a través de REGWEB3, i en el cas que sigui una comunicació a una altra administració, aquesta s’envia a l’altra administració a través del Sistema d’Interconnexió de Registres.

Quan la persona notificada llegeixi la notificació, NOTIB rebrà un avís de manera automàtica i s’encarregarà de notificar l’aplicació de gestió d’expedients que ha iniciat la notificació, de qualsevol canvi en l’estat de la notificació que ha enviat al ciutadà.

Quan el que es vol és posar dades pròpies a disposició d’altres administracions, s'utilitzarà EMISERV, que implementa el protocol SCSP per intercanviar dades entre administracions.

Així mateix, el Portal de dades obertes del Govern de les Illes Balears (http://dadesobertes.caib.es) té com a objectiu fomentar la reutilització de la informació pública i augmentar la transparència del Govern de les Illes Balears i disposa d’un catàleg de dades obertes procedents de diferents organismes públics en formats oberts i estructurats amb l'objectiu de millorar les relacions amb els ciutadans, augmentar la transparència de l'administració pública, incrementar la interoperabilitat de les administracions, generar valor afegit i oferir un marc de governança oberta i de servei a la ciutadania.

1.2.1 Com enviar documentació

L’enviament de documentació electrònica s’aborda de forma diferent en funció de qui és el destinatari, o de com ens ha arribat la documentació original. A continuació s’analitzen en detall les diferents casuístiques.

A) Destinatari intern de la CAIB

Quan s’ha d’enviar una documentació a una unitat orgànica dins la CAIB, s’han de reveure els casos que s’exposen en els apartats següents.

Arribat per registre/DISTRIBUCIÓ

Si la documentació electrònica ha arribat originalment per DISTRIBUCIÓ, però l’hem de remetre a una altra unitat orgànica, s’ha de remetre a la bústia corresponent de la unitat destí, dins DISTRIBUCIÓ.

Generada per la pròpia unitat orgànica

Si la documentació electrònica s’ha generat originalment a la unitat orgànica d’origen, la documentació es pot remetre de tres formes:

  1. Correu electrònic adjuntant el document, o bé, enviant l’enllaç que el portafirmes ha retornat.

  2. Si hem de fer un seguiment especial d’un enviament (confirmació de recepció, usuaris implicats) també podem emprar l’aplicació VALIB.

  3. A vegades, basta amb la visualització de la documentació per part del destinatari i basta configurar el gestor d'expedients perquè el destinatari hi tingui accés o se l’incorpori en el flux de feina.

B) Destinatari extern a la CAIB

Quan el destinatari de la documentació que volem enviar és algú extern a la CAIB, hi han diferents casuístiques, que s’exposen en els apartats següents.

Notificacions

Si es tracta d’una notificació a un interessat en el marc d’un procediment administratiu, li haurem d’enviar una notificació mitjançant l’eina NOTIB i emprar la plataforma estatal Notific@ (o NOTIB quan estigui disponible). Si l’interessat és una persona física no obligada a relacionar-se electrònicament amb l’Administració i no ha triat comunicar-se exclusivament de manera electrònica, també s’haurà d’imprimir, ensobrar i enviar la documentació mentre el servei d’impressió i ensobrat (CIE) no estigui integrat amb NOTIB.

Les trameses o comunicacions mitjançant la Safata Telemàtica SISTRA que s’han emprat històricament en diversos procediments no compleixen els requeriments de notificació electrònica que marca la Llei.

Comunicacions

Si el destinatari no és una persona interessada en el procediment, sinó que es tracta simplement d’una comunicació o remissió de documentació, l’enviament ha de ser:

  • Si el destinatari és un obligat a relacionar-se electrònicament amb l’Administració, s’ha d’emprar NOTIB. En funció de cada cas, NOTIB farà l’enviament de diferents formes:

    • Si el destinatari és una altra administració pública, identificada pel seu codi DIR3, l’enviament es farà per SIR. D’aquesta manera, l’administració receptora rebrà l’enviament al seu registre electrònic.
    • Si el destinatari és una persona física o jurídica (identificada per CIF/NIF), la comunicació arribarà a la carpeta ciutadana o DEHú del titular.
  • Si el destinatari és una persona física no obligada a relacionar-se electrònicament amb l’Administració i no ha triat comunicar-se exclusivament de manera electrònica, també s’haurà de fer, a més de la comunicació electrònica amb NOTIB, la comunicació mitjançant correu postal, de forma manual, mentre el servei d’impressió i ensobrat (CIE) no estigui integrat amb NOTIB.

Cas d'exemple

A continuació es mostra un cas d’exemple en el qual es veu com seria l’ús real dels diferents components de l’administració electrònica, així com les seves interaccions.

Inici

Joan, un ciutadà, vol demanar un permís per posar unes plaques solars a casa seva. Com que ja té una certa edat i no s’aclareix gaire amb els tràmits, vol que Maria, la seva neta, dugui a terme els tràmits en nom seu. Joan no té certificat digital, així que es presenta amb la seva neta a una oficina de registre, i realitza un apoderament cap a la seva neta per a qualsevol procediment dins de l’administració autonòmica. El funcionari habilitat de l’oficina de registre verifica les dades, i inscriu l’apoderament dins la plataforma Apodera.

Una vegada apoderada, la Maria vol demanar la subvenció. Com que ella sí que té un certificat digital (en concret un de l’FNMT, que qualsevol ciutadà pot obtenir gratuïtament), accedeix des de casa seva a la Seu electrònica de la CAIB integrada amb Cl@ve. Allà localitza el procediment corresponent i, com que té tràmit telemàtic, l’inicia. S’autentica amb el seu certificat, indicant la referència de l’apoderament que va fer el seu avi el dia anterior, i s’inicia el tràmit SISTRA, que fa que hagi d'emplenar un formulari. En un moment donat de la tramitació s’adona que ha de presentar una documentació original, en concret la cèdula d’habitabilitat del domicili. Afortunadament, fa unes setmanes va haver de fer un tràmit diferent en el qual també es demanava aquest document. En aquell moment va fer la tramitació en paper i el personal de l’oficina de registre li va fer una còpia autèntica d’aquest document, de manera que la Maria indica a la sol·licitud actual que aquest document ja està en poder de l’Administració, i indica el número de registre i expedient de la tramitació anterior, de manera que no és necessari tornar-lo a presentar. Així, la Maria pot acabar el tràmit sense haver de fer res més ni presentar físicament cap paper, ja que la resta de documentació necessària (DNI, certificat d’estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social) es comprova mitjançant la plataforma d’interoperabilitat PINBAL (ja que la Maria ha autoritzat la consulta d’aquesta informació en el moment de fer la sol·licitud).

Tramitació

Una vegada Maria ha finalitzat el tràmit telemàtic gràcies al fet que ha pogut signar en el navegador la sol·licitud per disposar de certificat digital, SISTRA crea automàticament una entrada de registre mitjançant REGWEB, que deixa constància del dia i hora en què es va fer la sol·licitud.

Des de REGWEB s'envia la sol·licitud a l'aplicacióDISTRIBUCIÓ, que veu en la sol·licitud el codi SIA del procediment, i per tant sap a quin departament concret (codi DIR3) ha d'arribar la documentació. Com que el departament que ha de tramitar aquesta sol·licitud empra HELIUM com a gestor d'expedients, la sol·licitud es dona d'alta automàticament dins el sistema, i s'inicia el flux de tasques que correspongui.

Així, un dels funcionaris de la unitat orgànica es trobarà que HELIUM li ha assignat la tasca inicial del procediment, i farà el que s'hagi definit dins el flux del procediment. En aquest cas, s'ha de fer un informe que ha de signar el cap del departament. La generació de l'informe la fa automàticament l'eina HELIUM a partir de les dades de la sol·licitud i una plantilla predefinida amb laimatge corporativa i seguint el Llibre d'estil, i l'HELIUM mateix s'encarrega també de remetre l'informe cap al càrrec que l'ha de signar, emprant la integració amb PORTAFIB. Al cap del departament li arribarà una alerta via correu electrònic de què té un document pendent de signatura, de manera que entrarà a la seva safata de PORTAFIB, llegirà el document i, si escau, signarà el document emprant la seva targeta criptogràfica d'empleat públic. Una vegada signat el document, el gestor HELIUM continuarà amb el flux del procediment, que consistirà simplement en notificar al ciutadà del resultat.

Tots els documents generats o gestionats durant la tramitació del procediment amb HELIUM s'hauran emmagatzemat a l'arxiu digital de la CAIB, catalogats correctament a la sèrie documental que correspongui d'acord amb el procediment i amb les metadades del document i l'expedient corresponents i d'acord amb l'ENI.

Notificació

La notificació de l'informe la iniciarà el mateix gestor HELIUM, mitjançant la integració amb NOTIB. Aquesta aplicació rebrà el document que s'ha d'enviar i les dades del destinatari de la notificació, veurà que és un particular, que a més ha sol·licitat (en el tràmit telemàtic inicial) ser notificat electrònicament, i per tant farà primer un registre de sortida a REGWEB, i després emprarà la plataforma Notifica per realitzar la notificació electrònica.

Maria rebrà un correu electrònic que li indicarà que té una nova notificació a la seva DEHúcarpeta ciutadana. Així, entrarà a la DEHú estatal mitjançant el seu certificat digital o Cl@ve, i accedirà a l’apartat de notificacions, on signarà digitalment l’acceptació de la notificació i podrà accedir al seu contingut.

NOTIB emetrà un justificant de recepció de la notificació per part de l’interessat en format electrònic, el qual s’incorporarà automàticament a l’expedient que gestiona HELIUM, i es podrà tancar l’expedient. Una vegada acabi la tramitació de l’expedient, aquest es tancarà i es guardarà a l’arxiu electrònic de la CAIB.

El resultat del procediment serà una autorització en format digital, signada digitalment i amb total validesa a efectes legals.