Omet navegació

1.4 Tipus de règim de previsió social del personal funcionari de la CAIB

Quan es fa referència als règims de previsió social podem distingir entre el règim general de Seguretat Social i els règims especials. Els règims especials s’han establert històricament en aquelles activitats professionals que atesa la seva naturalesa, les peculiaritats, les condicions de temps i de lloc o dels seus processos productius ho han fet necessari. Així es poden citar, a tall d’exemple, els següents règims especials de previsió social: els de les persones treballadores per compte pròpia o autònoms, el de les persones treballadores de la mar, el de les persones estudiants o el de les persones treballadores de la mineria del carbó. 

Una qüestió important és la relativa a què no tot el personal funcionari de l’Administració de la CAIB es troba adscrit al mateix règim de previsió social. Això és deu a què el personal funcionari transferit per part de l’Administració General de l’Estat com a conseqüència de l’assumpció de competències per  la nostra comunitat autònoma es troba adscrit a un règim especial de protecció social. 

L’article 123 de la Llei 3/2007 preveu que al  personal funcionari propi o de nou ingrés a l’Administració de la comunitat autònoma li és d’aplicació el règim general de la Seguretat Social. I, en relació a les funcionàries i als funcionaris transferits d’altres administracions, estableix que continuen amb el sistema de la seguretat social o de previsió que els era aplicable a l’administració d’origen. 

La normativa actual, en concret l’article 10.2 c del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social (document normatiu núm.3),  preveu l’enquadrament en un règim especial del personal funcionari de l’Administració General de l’Estat. Aquest règim especial és el de classes passives i, s'ha de dir, que es tracta d'un sistema de previsió declarat a extingir. 

També s'ha de tenir en compte que, en el supòsit que el personal funcionari transferit d’altres administracions públiques ingressi voluntàriament en cossos o escales de l’Administració de la CAIB, perd l’adscripció al règim de previsió social especial i queda adscrit al règim general de la Seguretat Social. 

La normativa aplicable a la jubilació del personal funcionari adscrit al règim general la trobam en el Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social. 

El Règim especial de la Seguretat Social del personal funcionari civil de l’Estat ja fou establert per la Llei 28/1975, de 27 de juny, sobre seguretat social dels funcionaris civils de l’Estat. 

Actualment, el Règim especial de la Seguretat Social del personal funcionari de l’Estat es troba integrat pels següents mecanismes de cobertura: 

  1. El Règim de Classes Passives de l’Estat, regulat pel Reial decret legislatiu 670/1987, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Classes Passives de l’Estat (i la normativa de desenvolupament). 
  2. El Règim de Mutualisme Administratiu, que es troba regulat pel Reial decret legislatiu 4/2000, de 23 de juny, pel qual s’aprova el text refós sobre Seguretat Social dels funcionaris civils de l’Estat (i la normativa de desenvolupament). 

La llei aplicable a la jubilació del personal funcionari de l’Estat adscrit al règim especial és el Reial decret legislatiu 670/1987, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de Classes Passives de l’Estat (document normatiu núm. 4) del que cal transcriure l’article 1:

Artículo 1. Régimen de Clases Pasivas del Estado. 

1. A través del Régimen de Clases Pasivas, el Estado garantiza al personal referido en el siguiente artículo de este texto, la protección frente a los riesgos de vejez, incapacidad y muerte y supervivencia, de acuerdo con las disposiciones de este texto refundido. 

2. Respecto del personal mencionado en las letras a), b), c), f), g) y h) del número 1 del siguiente artículo 2, el Régimen de Clases Pasivas constituye uno de los mecanismos de cobertura que componen los Regímenes Especiales de Seguridad Social establecidos por las Leyes 28/1975 y 29/1975, ambas de 27 de junio, y el Real Decreto-ley 16/1978, de 7 de junio.

L’article 28 de la mateixa norma estableix el règim jurídic aplicable per al reconeixement de la pensió de jubilació. 

Per acabar aquest punt convé assenyalar que, des de l’1 de gener de 2011, el règim de previsió especial de Classes Passives es troba declarat a extingir. En concret fou mitjançant l’article 20 del Reial decret llei 13/2010, de 3 de desembre, d’actuacions a l’àmbit fiscal, laboral i liberalitzadores per fomentar la inversió i la creació d’ocupació. 

L’apartat 1 d’aquest precepte disposa: 

Con efectos de 1 de enero de 2011 y vigencia indefinida, el personal que se relaciona en el artículo 2.1 del Texto Refundido de la Ley de Clases Pasivas del Estado, aprobado por Real Decreto Legislativo 670/1987, de 30 de abril, excepción hecha del comprendido en la letra i), estará obligatoriamente incluido, a los exclusivos efectos de lo dispuesto en dicha norma y en sus disposiciones de desarrollo, en el Régimen General de la Seguridad Social siempre que el acceso a la condición de que se trate se produzca a partir de aquélla fecha. 

Aquesta previsió ha esta recollida per la disposició addicional tercera del text refós de la Llei General de la Seguretat Social. 

Així doncs, la convivència a l’Administració de la CAIB de personal funcionari adscrit a règims de previsió social diferents té una vigència definida. Arribarà un moment en què tot el personal funcionari de la nostra Administració es trobarà adscrit al règim general de la Seguretat Social, sempre que no es produeixi un canvi normatiu.