Omet navegació

2.2 La jubilació parcial

La jubilació parcial, a dia d’avui, no es troba recollida com a una modalitat de jubilació a la qual pugui acollir-se el personal funcionari. Però, s’ha de fer esment a què, des de l’entrada en vigor de l’EBEP (en general el 12 de maig de 2007) fins al 15 de juliol de 2012, sí que es trobava prevista normativament la possibilitat consistent en què el personal funcionari s’acollís a aquest tipus de jubilació. En concret era l’apartat quatre de l’article 67 de l’EBEP que disposava:

Procederá la jubilación parcial, a solicitud del interesado, siempre que el funcionario reúna los requisitos y condiciones establecidos en el Régimen de Seguridad Social que le sea aplicable. 

La previsió de la jubilació parcial per part de la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic va constituir una autèntica novetat en el règim jurídic aplicable al personal funcionari. Així mateix, l’EBEP va preveure també la possibilitat d’establir la jornada a temps parcial per al personal funcionari (article 47 del text refós de l’EBEP, actualment en vigor).

L'article 63 de la mateixa norma, encara a dia d'avui, estableix com a causa de la pèrdua de la condició de personal funcionari la jubilació total. Pareix que el legislador va emprar l'adjectiu «total» perquè quedàs clar que la jubilació parcial no era una causa de pèrdua de la condició de personal funcionari.

S’ha de fer referència que, respecte al personal estatutari, la jubilació parcial ja es trobava prevista per La Llei 55/2003, de 16 de desembre de l’Estatut Marc del Personal Estatutari, en concret en l’article 26.4. Aquest precepte no ha estat derogat, però tampoc és aplicat a la pràctica per manca de desenvolupament reglamentari.

Un altre aspecte que val la pena dir és que durant el temps en què la llei reconeixia aquest tipus de jubilació per al personal funcionari, la normativa reguladora del règim de Classes Passives, a diferència del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, no preveia la possibilitat de reconèixer una pensió per jubilació parcial. Per aquest fet, el personal funcionari adscrit a aquest règim especial no hagués pogut accedir a la pensió de jubilació parcial sense una modificació del text refós de la Llei de Classes Passives.

Tot i que la modalitat de jubilació parcial va estar vigent durant més de cinc anys, tant pel que fa al personal estatutari com pel que fa al personal funcionari adscrit al règim general de la Seguretat Social, l’aplicació pràctica fou gairebé nul•la atesa la manca de desenvolupament de la normativa reguladora del règim general de la Seguretat Social. De fet cap funcionari ni cap funcionària de l’Administració General de la CAIB fou jubilat parcialment.

Cert òrgans judicials varen mantenir la possibilitat d’accés del personal funcionari a la jubilació parcial sense la necessitat d’esperar al desenvolupament normatiu com per exemple: el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (Sentència 149/2013, de 6 de febrer de 2013). Tanmateix, el Tribunal Suprem va denegar aquesta possibilitat, a tall d'exemple, en les sentencies de 22 de juliol de 2009 o de 13 de març de 2014 (document d’interès núm. 1) emesa per la Sala 4a de lo Social:

D’aquesta darrera sentència es pot destacar el fonament de dret cinquè:

Inexistente, por consiguiente, el efecto positivo de la cosa juzgada  apreciado en la resolución impugnada, procede estimar el recurso de casación unificadora interpuesto por la Administración de Seguridad Social, casar y anular la sentencia de suplicación recurrida y, resolviendo el debate suscitado en suplicación por la parte demandante, declarar, en aplicación de la doctrina contenida, entre otras, en las SSTS/IV 22-julio-2009 (rcud 3044/2008 , Sala general, voto particular), 9-diciembre-2009 (rcud 4352/2008 ) y 6-julio-2010 (rcud 4010/2009 ), que la demandante, personal estatutario, no tiene derecho a la prestación de jubilación anticipada parcial que solicita lo que comporta la confirmación de la sentencia de instancia y la desestimación de la demanda; puesto que, como se concluye en la citada STS/IV 22-julio-2009:  En resumen pues, la modalidad de jubilación aquí cuestionada solo está claramente prevista y perfeccionada en el ordenamiento de la Seguridad Social ( art. 166.2 LGSS ), desarrollada reglamentariamente en la actualidad en el RD 1131/2002, de 31 de octubre, para los trabajadores por cuenta ajena ( art. 12.7 ET ), pero necesita un desarrollo propio y específico (también reglamentario: 166.4 LGSS), entre otros ..., respecto a quienes, como el personal estatutario de los Servicios de Salud, tienen un régimen jurídico muy distinto en relación con la prestación de servicios. El Estatuto Marco, aunque contempla esa posibilidad, la condiciona a que, quienes tengan competencia para hacerlo -las CCAA-, así lo determinen en su ordenamiento específico "como consecuencia de un plan de recursos humanos" (art. 26. 4 Ley 55/2003). De forma similar, el Estatuto del Empleado Público ( Disposición Adicional Sexta de la Ley 7/2007 ), con relación a los funcionarios, admite también la misma posibilidad pero igualmente sometida o condicionada a que el Gobierno presente "en el Congreso de los Diputados un estudio sobre los distintos regímenes de acceso a la jubilación de los funcionarios que contenga, entre otros aspectos, recomendaciones para asegurar la no discriminación entre colectivos con características similares y la conveniencia de ampliar la posibilidad de acceder a la jubilación anticipada de determinados colectivos". Y, en fin, la necesidad de ese posterior desarrollo normativo aparece confirmada y ratificada con más claridad aún en la más reciente Ley 40/2007, de medidas en materia de seguridad social, no aplicable por razones cronológicas al caso de autos, cuya disposición adicional séptima conmina al Gobierno para que, en el plazo de un año (desde luego ya transcurrido con creces porque la Ley, según su Disposición Final Sexta, entró en vigor el 1 de enero de 2008), presente al Parlamento un estudio sobre la materia, es decir, sobre la normativa reguladora de la jubilación anticipada y parcial de los empleados públicos, en el que se contemple la realidad específica del personal estatutario. Sin efectuar pronunciamiento sobre costas ( art. 235.1 LRJS ). 

Aquesta sentència es refereix al personal estatutari dels serveis de salut, però l’argumentació es pot aplicar analògicament al personal funcionari.

El Tribunal Suprem denegà l’aplicació de la jubilació parcial, fonamentalment, basant-se en els arguments següents:

a) L’article 166 de la Llei General de la Seguretat Social (actualment article 215 del text refós aprovat pel Reial decret llei 5/2015) i el Reial decret 1131/2002, de 31 d’octubre, pel qual es regula la Seguretat Social dels treballadors contractats a temps parcial, així com la jubilació parcial, fan referència als “treballadors” i als “treballadors per compte aliena” respectivament. El Tribunal Suprem va interpretar que aquests conceptes només podien ser interpretades en el sentit previst per l’article 1.3 del Estatut dels Treballadors.

b) L’apartat 4 de l’antic article 166 de la Llei General de la Seguretat Social i de l’actual article 215 del Reial decret legislatiu disposen: “el régimen jurídico de la jubilación parcial a que se refieren los apartados anteriores será el que reglamentariamente se establezca”. Per als treballadors per compte aliena existeix aquest reglament (Reial decret 1131/2002 ); per al personal funcionari no s’havia dut a terme el desenvolupament reglamentari.

c) La inexistència en l’àmbit de la funció pública d’una figura anàloga al contracte de relleu, prevista en l’article 12 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors.

d) Les persones treballadores per compte pròpia (autònoms i autònomes) també tenien reconegut el dret a la jubilació parcial, però igualment en els termes i condicions que s’establissin reglamentàriament. En aquest cas tampoc es disposava de desenvolupament reglamentari i, en conseqüència, els treballadors per compte pròpia tampoc podien accedir a la jubilació parcial.

En tot cas, i com ja s’ha apuntat, la possibilitat d’accedir a aquest tipus de jubilació fou eliminada per la disposició derogatòria única del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat.

Per finalitzar amb aquest epígraf s’ha de fer referència al personal laboral de l’Administració de la CAIB. A aquest tipus d’empleat públic sí que li és d’aplicació la modalitat de jubilació parcial, ja que ostenten la condició de persones treballadores per compte aliena.

L’article 7 del text refós de l’EBEP disposa que el personal laboral al servei de les administracions públiques es regeix per: la legislació laboral, per les normes convencionalment aplicables i pels preceptes de l’EBEP que així ho disposin. Per tant al personal laboral els hi és d’aplicació l’article 206 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social i el Reial decret 1131/2002. D’acord amb això, l’article 59 del Conveni Col•lectiu aplicable al personal laboral de la CAIB preveu la modalitat de jubilació parcial en els termes següents:

Article 59

Jubilació parcial 

El personal laboral que reuneixi els requisits legalment establerts podrà accedir a la jubilació parcial en els termes prevists en cada moment en la normativa de seguretat social. 

El personal que pugui acollir-se a aquesta modalitat de jubilació ho ha de sol·licitar, mitjançant la conselleria corresponent, amb no menys de tres mesos d’antelació a la data prevista per jubilar-se parcialment, als efectes de comptar amb el temps suficient per poder concertar amb la persona que pretén jubilar-se parcialment un contracte a temps parcial amb reducció de jornada i salari dins els paràmetres prevists legalment i, simultàniament l’Administració autonòmica pugui dur a terme la selecció del rellevista, d’acord amb la normativa sobre Seguretat Social vigent en cada moment en matèria de jubilació parcial. 

Abans de formalitzar la contractació és preceptiu que el Comitè d’Empresa n’emeti un informe.