Omet navegació

2.3 La jubilació forçosa per edat

Entrant en l’anàlisi de la jubilació forçosa per edat s’ha de fer esment a què l’article 67.3 del text refós de l’EBEP estableix que la jubilació forçosa s’ha de declarar d’ofici en complir el funcionari o la funcionària els seixanta-cinc anys d’edat. El mateix precepte matisa aquesta regla general de la qual exclou el personal funcionari que tengui normes estatals específiques de jubilació, com ara:

  • El personal funcionari dels cossos docents universitaris, l’edat de jubilació forçosa dels quals són els 70 anys. Aquest col·lectiu pot optar per jubilar-se quan finalitza el curs acadèmic en el qual compleixen l’edat esmentada.
  • Els magistrats, les magistrades, els secretaris i les secretàries judicials, els fiscals, els lletrats i les lletrades de l’Administració de Justícia, que es jubilen forçosament als 70 anys.
  • Els registradors i les registradores de la propietat que varen adquirir la condició esmentada abans de l'1 de gener de 2015, que també es jubilen als 70 anys.

D’altra banda, l’apartat 4 de l’article 67 del text refós de l’EBEP especifica que amb independència de l’edat legal de jubilació forçosa que estableix l’apartat 3, l’edat de la jubilació forçosa del personal funcionari inclòs en el règim general de la Seguretat Social és, en tot cas, la que prevegin les normes reguladores del règim esmentat per a l’accés a la pensió de jubilació en la seva modalitat contributiva sense coeficient reductor per raó de l’edat. Sense aquesta previsió s’hagués pogut donar el cas que l’Administració, per imperatiu legal, declarés la jubilació forçosa als 65 anys de certs funcionaris o de certes funcionàries sense que aquests disposessin de la cotització necessària per accedir al 100 % de la pensió.

La previsió que contenen els apartats 3 i 4 de l’article 67 es troba justificada atesos els dos règims de previsió social als quals es pot trobar adscrit el personal funcionari: el règim general de la Seguretat Social i el règim de Classes Passives. Així, la majoria de personal funcionari de l’Administració de l’Estat es troba adscrit al règim especial de Classes Passives i, tal com s’exposarà a la següent unitat, l’edat de jubilació forçosa del personal funcionari adscrit a classes passives és sempre la de 65 anys.

L’article 67 del text refós de l’EBEP lliga la determinació de l’edat de jubilació forçosa del personal funcionari inclòs en el règim general de la Seguretat Social a aquella edat que preveuen les normes reguladores del règim esmentat. En aquest punt convé remarcar que la llei 27/2011, d’1 d’agost, sobre actualitzacions, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social va augmentar l’edat de jubilació ordinària de les persones adscrites al règim general de la Seguretat Social dels 65 als 67 anys. Això sí, i com s’exposa més endavant, es va establir un període transitori de 15 anys per l’entrada en vigor de la nova edat de jubilació forçosa, que s’assolirà l’any 2027. Aquest període fou establert amb la incorporació de la disposició transitòria vigèsima al text refós de la Llei General de la Seguretat Social (Reial decret 1/1994). Val la pena dir que la Llei 27/2011 suposà el canvi d’un sistema de jubilació imperativa (als 65 anys) a un de flexible, i que l’augment en l’edat de jubilació s’aplica des de l’1 de gener de 2013.

Un altre punt al qual s’ha de fer esment, és que l’Administració de la CAIB, quan ha d’emetre una Resolució de jubilació forçosa, l’únic requisit que ha de verificar és la data en què la persona corresponent assolirà l’edat de jubilació forçosa. És a dir que, amb independència, del compliment d’altres requisits per accedir a la pensió de jubilació, s’ha de declarar imperativament la jubilació forçosa quan el funcionari o la funcionària assoleix l’edat de jubilació ordinària. Aquesta darrera asseveració s’ha de matisar atesa l’actual normativa aplicable a la prolongació en el servei actiu. Un dels supòsits que habiliten la prolongació és precisament no disposar del període de cotització exigit per accedir a la pensió de jubilació forçosa en la modalitat contributiva. Això sí, en aquest cas, la prolongació es pot concedir, però s'ha d'haver sol•licitat prèviament a l'Administració. Ara bé, es podria donar el cas d’una persona que, tot i haver-li prolongat la situació administrativa de servei actiu, no pogués accedir a la pensió de jubilació en la modalitat contributiva per no disposar del 15 anys de cotització requerits. Això es deu a què el perllongament no es pot mantenir més enllà dels 70 anys.

Com ja s’ha dit, la jubilació forçosa es declara d’ofici per l’Administració de la CAIB, mitjançant l’emissió d’una Resolució, i és una causa de la pèrdua de la condició de personal funcionari. Malgrat això, res impedeix que les persones interessades presentin una sol•licitud de jubilació forçosa, encara que no és gaire habitual.

Pel que fa a la gestió ordinària d'aquesta modalitat de jubilació, la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques tramet, amb l’antelació suficient, un ofici a les persones que compleixen l’edat de 65 anys durant l’anualitat en curs (document d’interès núm. 2). Mitjançant aquest ofici es comuniquen les dades que es tendran en compte per emetre la Resolució de jubilació forçosa. Així mateix, es sol•licita a les persones interessades que en el cas que pertoqui la jubilació amb 65 anys acreditin que disposen del període de cotització requerit mitjançant la tramesa d’un informe de vida laboral o d’un altre document acreditatiu. Aquesta tramesa no és necessària quan, de les dades de cotització de què disposa l’Administració es deriva el compliment del requisit de cotització.

En el supòsit que la persona corresponent no comuniqui que compleix els requisits per ésser jubilada als 65 anys, la jubilació forçosa es declara d’acord amb el règim transitori previst per la disposició transitòria setena del text refós de la Llei General de la Seguretat Social a la qual es fa referència més endavant.

La competència per emetre la Resolució de pèrdua de la condició de personal funcionari per jubilació forçosa és de la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública, d’acord amb l’article 6.4 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la CAIB.

El termini per resoldre el procediment és de sis mesos i el sentit del silenci administratiu és negatiu. Això és aplicable a qualsevol modalitat de jubilació.

2.3.1 Requisits per accedir a la pensió de jubilació forçosa

L’article 205 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social estableix els requisits per tenir accés a la pensió de jubilació en la modalitat contributiva. Els requisits són els següents:

a) Haver complit l’edat de 67 anys, o de 65 anys quan s’acreditin 38 anys i sis mesos de cotització (això no obstant, i fins arribar a l’any 2027 s’han de tenir en compte els anys i els períodes de cotització establerts per la disposició transitòria setena).

b) Haver cotitzat un període mínim de quinze anys (carència genèrica), dels quals al manco dos anys (carència específica) han d’estar compresos dins dels quinze anys immediatament anteriors al moment en què es tengui dret a la pensió.

Així mateix les persones interessades també han de complir amb les condicions generals exigides per l’article 165.1 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social. Aquest precepte determina que per gaudir del dret a les prestacions del règim general, les persones interessades, a més de complir els requisits particulars per accedir a cada una d’elles, han de complir amb el requisit general d’estar afiliades i en situació d’alta en el règim de previsió esmentat, o en situació assimilada a l’alta, quan sobrevé la contingència o la situació protegida.

Entre les situacions assimilades a l’alta es poden esmentar les següents: la situació legal de desocupació i d’atur involuntari quan s’esgota la prestació contributiva o assistencial (sempre que la persona interessada es trobi inscrita com a desocupada a l’oficina d’ocupació), l’excedència forçosa (serveis especials per al personal funcionari), el període de temps en què la persona treballadora es troba en la situació d’excedència per cura de familiar que excedeixi el període de cotització efectiva o quan s’hagi subscrit un conveni especial amb la Seguretat Social.

Tot i que, en un principi, per poder accedir a la pensió de jubilació ordinària, s’exigeix la situació d’alta en la Seguretat Social o assimilada l’alta, l’apartat tercer de l’article 205 disposa que també es pot tenir dret a la pensió de jubilació tot i que, en el moment de produir-se el fet causant, les persones interessades no es trobin d’alta o en una situació assimilada a l’alta, sempre això sí que disposin dels requisits d’edat i de cotització exigits.

2.3.2 Edat de jubilació forçosa

La disposició transitòria setena del Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social, regula l’aplicació gradual de l’edat i dels anys de cotització exigits per accedir a la pensió  en els termes següents: 

Disposición transitoria séptima. 

Aplicación paulatina de la edad de jubilación y de los años de cotización. 

Las edades de jubilación y el período de cotización a que se refiere el artículo 205.1.a), así como las referencias a la edad que se contienen en los artículos 152.1, 207.1.a) y 2, 208.1.a) y 2, 214.1.a) y 311.1 se aplicarán de forma gradual, en los términos que resultan del siguiente cuadro:

 Año   Período cotizado   Edad exigida 
 2015   35 años y 9 meses o más   65 años 
 Menos de 35 años y 9 meses   65 años y 3 meses 
 2016   36 años o mas   65 años 
 Menos de 36 años   65 años y 4 meses 
 2017   36 años y 3 meses o mas   65 años 
 Menos de 36 años y 3 meses   65 años y 5 meses 
 2018   36 años y 6 meses o más   65 años 
 Menos de 36 años y 6 meses.   65 años y 6 meses 
 2019   36 años y 9 meses o más  65 años 
 Menos de 36 años y 9 meses   65 años y 8 meses 
 2020   37 o más años 

 65 años 

 Menos de 37 años   65 años y 10 meses 
2021 37 años y 3 meses o más 65 años
Menos de 37 años y 3 meses 66 años
2022 37 años y 6 meses o más 65 años
Menos de 37 años y 3 meses 66 años y 2 meses

 [...]

En aquest punt és interessant transcriure el punt setè dels Criteris per a l’aplicació del Títol I del Reial decret llei 20/12, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, emesos pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques: 

7.- Jubilación forzosa del personal funcionario incluido en el régimen general de Seguridad Social (artículo 11) 

Finalidad 

En el ámbito de la Función Pública, el artículo 67.3 del EBEP, norma básica del régimen estatutario de los funcionarios públicos, establece la jubilación forzosa a los 65 años de edad, salvo que se trate de un colectivo con normas estatales específicas de jubilación (alguna de ellas con rango de Ley Orgánica). 

Sin embargo, en el ámbito de la Seguridad Social, en el que no existe el concepto de “jubilación forzosa”, sino que, a partir de una determinada edad y previa acreditación de los requisitos establecidos, el interesado puede solicitar la pensión de jubilación, tras la promulgación de la Ley 27/2011, de 1 de agosto sobre actualización, adecuación y modernización del sistema de la Seguridad Social, se eleva de los 65 a los 67 años la edad a partir de la cual se puede acceder a la pensión de jubilación y no se establece ninguna excepción con respecto a los empleados públicos. 

En definitiva, la elevación de la edad de jubilación en el ámbito de la Seguridad Social podía comportar que el personal funcionario encuadrado en el Régimen General de la Seguridad Social, al perder la relación de servicio por el cumplimiento de la edad de jubilación forzosa que establece el EBEP (65 años), no acreditara en esa fecha los requisitos para causar derecho a la pensión de jubilación o que ésta resultara minorada como consecuencia de la aplicación de coeficientes reductores, ya sea por razón de la edad (entre los 65 y los 67 años), ya sea porque el periodo de cotización no le dé derecho al cien por cien de la pensión al no acreditar los 37 años exigibles, conforme a la nueva regulación. 

La finalidad de este artículo es acompasar la regulación vigente con la reforma de la Ley 27/2011. Con esta medida, se garantiza que la edad mínima de jubilación forzosa para los funcionarios públicos incluidos en el Régimen General de la Seguridad Social coincida en cada momento con la edad mínima prevista en dicho Régimen para acceder a la pensión ordinaria de jubilación, sin que se produzca pérdida en el importe de la pensión que pudiera corresponder. 

Así, a partir de 2013, y con carácter general, la edad mínima de jubilación forzosa de los funcionarios públicos incluidos en el Régimen General de la Seguridad Social será de 65 años y 1 mes. 

Esta edad irá aumentando progresivamente, de acuerdo con las previsiones contenidas en la Ley General de la Seguridad Social, año a año, hasta alcanzar la edad de 67 años.

2.3.3 Càlcul de la pensió

La quantia de la pensió es determina aplicant a la base reguladora el percentatge corresponent en funció dels anys cotitzats. A la quantia resultant s’ha d’aplicar, quan correspongui, el percentatge addicional i, també si correspon, els coeficients reductors. 

2.3.3.1 Base Reguladora

Abans de l’1 de gener de 2013, la base reguladora era el quocient de dividir entre 210 les bases de cotització dels darrers 180 mesos (15 anys) de la persona interessada.

Des de l’1 de gener de 2013 i d’acord amb la disposició transitòria vuitena del text refós de la Llei General de la Seguretat Social augmenten els mesos i el divisor aplicable fins que, en l’any 2022, la base reguladora serà el quocient de dividir entre 350 les bases de cotització dels darrers 300 mesos (25 anys).

Aquest augment gradual dels mesos de cotització, a raó de 12 mesos per any, i del divisor aplicable es fa d’acord amb el següent quadre:

 Any   Número de mesos   Divisor   Anys computables 
 2013  192 224 16
 2014  204 238 17
 2015  216 252 18
 2016  228 266 19
 2017  240 280 20
 2018  252 294 21
 2019  264 308 22
 2020  276 322 23
 2021  288 336 24
2022 300 350 25

Les persones interessades, a l’efecte de poder determinar la base reguladora, poden sol·licitar a l'Institut Nacional de Seguretat Social (INSS, d’ara en endavant) un informe de les bases de cotització. Aquest informe es pot sol•licitar per internet accedint a la seu electrònica de la seguretat social https://sede.seg-social.gob.es/.

Les bases de cotització dels 24 mesos immediatament anteriors al mes previ al del fet causant es prenen pel seu valor nominal. Les altres bases de cotització s'han d'actualitzar d'acord amb l'evolució de l'IPC des del mes a què corresponguin fins al mes immediatament anterior al del fet causant.

2.3.3.2 Percentatge

El percentatge és variable en funció dels anys que s'hagin cotitzat a la Seguretat Social.

S’aplica un 50 % a la base reguladora corresponent als 15 primers anys (180 mesos). Aquest percentatge es veu augmentat en funció dels mesos cotitzats a partir de l'any 16.

Fins l’1 de gener de 2027 hi ha establert un règim transitori, que s'aplica d'acord amb el quadre següent:

 Període d'aplicació    Primers 15 anys   Anys addicionals 
 Anys   %   Mesos addicionals   Coeficient   %   Anys   Anys   % 
 2013 a 2019   15   50 

 de l'1 al 163 
 83 restants 

 0,21 
 0,19 

 34,23 
 15,77 

 15   50   Total 246 mesos   50,00   20,5   35,5   100 
 2020 a 2022   15   50 

 de l'1 al 106 
 146 restants 

 0,21 
 0,19 

 22.26 
 27,74 

 15   50   Total 252 mesos  50,00  21 36 100
 2023 a 2026   15   50 

 de l'1 al 49 
 209 restants 

 0,21 
 0,19 
 10,29 
 39,71
 15   50   Total 258 mesos   50,00  21,5 36,5 100
 A partir de 2027   15   50 

 de l'1 al 248 
 16 restants 

 0,19 
 0,18 
 47,12 
 2,88
 15   50   Total 264 mesos   50,00  22 37 100

S’ha de tenir en compte que en cap cas el percentatge aplicable a la base reguladora pot superar el 100 %, a menys que s’accedeixi a la pensió amb una edat superior a la que resulti d’aplicació.

D’acord amb el règim transitori que s’ha exposat, per aconseguir que el percentatge aplicable a la base reguladora sigui el 100% es necessari haver cotitzat els anys següents:

  • Del 2013 a 2019: 35,5 anys
  • Del 2020 a 2022: 36 anys.
  • Del 2023 a 2027: 36,5 anys.
  • A partir de 2027: 37 anys.

A la quantia que resulti li havia de ser d’aplicació el factor de sostenibilitat a partir de l’1 de gener de 2019. No obstant, i com s'exposarà més endavant l'aplicació del factor de sostenibilitat ha quedat postposat, com a màxim, fins l'1 de gener de 2023.

Per acabar, s'ha de fer esment al fet que l'INSS ha posat a disposició de les persones interessades una eina mitjançant la qual es pot calcular l'import de la pensió de jubilació. Es pot emprar aquesta aplicació accedint a la seu electrònica de la Seguretat Social. Mitjançant aquesta eina es pot tenir la informació de la quantia de la pensió tant en la modalitat de jubilació forçosa com de jubilació voluntària anticipada.