Omet navegació

2.4 La jubilació voluntària anticipada

L’apartat segon de l’article 67 del text refós de l’EBEP especifica que escau la jubilació voluntària, a sol•licitud de l’interessat, sempre que el funcionari o la funcionària compleixi els requisits i les condicions que estableix el règim de seguretat social que li sigui aplicable.

La jubilació voluntària s’ha de posar en contraposició a la jubilació forçosa, atès que la primera depèn exclusivament de la voluntat del funcionari o de la funcionària. I la segona, com ja s'ha dit, ha de ser declarada d'ofici per l'Administració.

Tot i que, tant la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la CAIB, com el text refós de l’EBEP, denominen a aquest tipus de jubilació com a jubilació voluntària, a la pràctica es coneix com a jubilació voluntària anticipada o jubilació anticipada a l’efecte de diferenciar-la amb la jubilació voluntària, que és com es denomina a una modalitat de jubilació aplicable al personal funcionari adscrit al règim de Classes Passives.

Dins la jubilació voluntària anticipada podem distingir entre dos tipus:

2.4.1 La jubilació voluntària anticipada per tenir la condició de mutualista a dia 1 de gener de 1967

La disposició transitòria quarta del text refós de la Llei General de la Seguretat Social estableix que les persones treballadores que, l’1 de gener de 1967, tenien la condició de mutualista tenen dret a la pensió de jubilació a partir dels 60 anys, sempre que acreditin un mínim de 30 anys de cotització.

D’acord amb la mateixa disposició la quantia de la pensió es veu reduïda en un 8 % per cada any o fracció d’any que, en el moment del fet causant, li manquin a la persona treballadora per complir l’edat de 65 anys.

Aquest percentatge de minoració es veu reduït en el supòsit que la jubilació anticipada derivi del cessament en el treball com a conseqüència de l’extinció del contracte de treball en virtut de causa no imputable a la lliure voluntat de la persona treballadora. En aquest cas el percentatge de reducció de la quantia de la pensió s’estableix en funció del anys de cotització acreditats:

1.Entre trenta i trenta quatre anys acreditats de cotització: 7,5 %.
2.Entre trenta cinc i trenta set anys acreditats de cotització: 7 %.
3.Entre trenta vuit i trenta nou anys acreditats de cotització: 6,5 %.
4.Entre quaranta o més anys acreditats de cotització: 6 per %.

S’entén per lliure voluntat de la persona treballadora la manifestació inequívoca de la voluntat de qui, tot i poder continuar la seva relació laboral i sense haver una raó objectiva que ho impedeixi, decideix posar fi a la mateixa. La disposició transitòria quarta especifica que, en tot cas, es considera que el cessament es produeix de forma involuntària quan l’extinció es deu a alguna de les causes que assenyala l’article 267.1 a del text refós de la Llei General de la Seguretat Social.

En relació a aquesta modalitat de jubilació es pot destacar el següent:

a) Les vegades que s’ha aplicat a l’Administració de la CAIB sempre ha estat per voluntat de la persona interessada. Per aquest motiu s’ha inclòs dins l’apartat de la jubilació voluntària anticipada.

b) A l’Administració de la CAIB, és un tipus de jubilació extingida atès que el fet d’haver cotitzat abans de l’1 de gener de 1967 implica tenir a dia d’avui una edat que fa més convenient un altre tipus de jubilació sense percentatge de minoració de la pensió (la jubilació forçosa per edat). De fet, la darrera jubilació per aquesta modalitat en la Administració de la CAIB es va produir l’any 2013.

L’Administració de la CAIB posava a disposició del personal funcionari un model de sol·licitud per aquesta modalitat de jubilació (document d’interès núm. 4). 

2.4.2 La jubilació voluntària anticipada ordinària

L’article 208 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social regula un altre tipus de jubilació voluntària anticipada en els termes següents:

Artículo 208. Jubilación anticipada por voluntad del interesado.

1. El acceso a la jubilación anticipada por voluntad del interesado exigirá los siguientes requisitos:

a) Tener cumplida una edad que sea inferior en dos años, como máximo, a la edad que en cada caso resulte de aplicación según lo establecido en el artículo 205.1.a), sin que a estos efectos resulten de aplicación los coeficientes reductores a que se refiere el artículo 206.
b) Acreditar un período mínimo de cotización efectiva de treinta y cinco años, sin que, a tales efectos, se tenga en cuenta la parte proporcional por pagas extraordinarias. A estos exclusivos efectos, solo se computará el período de prestación del servicio militar obligatorio o de la prestación social sustitutoria, con el límite máximo de un año.
c) Una vez acreditados los requisitos generales y específicos de dicha modalidad de jubilación, el importe de la pensión a percibir ha de resultar superior a la cuantía de la pensión mínima que correspondería al interesado por su situación familiar al cumplimiento de los sesenta y cinco años de edad. En caso contrario, no se podrá acceder a esta fórmula de jubilación anticipada.

2. En los casos de acceso a la jubilación anticipada a que se refiere este artículo, la pensión será objeto de reducción mediante la aplicación, por cada trimestre o fracción de trimestre que, en el momento del hecho causante, le falte al trabajador para cumplir la edad legal de jubilación que en cada caso resulte de la aplicación de lo establecido en el artículo 205.1.a), de los siguientes coeficientes en función del período de cotización acreditado:

a) Coeficiente del 2 por ciento por trimestre cuando se acredite un período de cotización inferior a treinta y ocho años y seis meses.
b) Coeficiente del 1,875 por ciento por trimestre cuando se acredite un período de cotización igual o superior a treinta y ocho años y seis meses e inferior a cuarenta y un años y seis meses.
c) Coeficiente del 1,750 por ciento por trimestre cuando se acredite un período de cotización igual o superior a cuarenta y un años y seis meses e inferior a cuarenta y cuatro años y seis meses.
d) Coeficiente del 1,625 por ciento por trimestre cuando se acredite un período de cotización igual o superior a cuarenta y cuatro años y seis meses.

A los exclusivos efectos de determinar dicha edad legal de jubilación, se considerará como tal la que le hubiera correspondido al trabajador de haber seguido cotizando durante el plazo comprendido entre la fecha del hecho causante y el cumplimiento de la edad legal de jubilación que en cada caso resulte de la aplicación de lo establecido en el artículo 205.1.a).

Para el cómputo de los períodos de cotización se tomarán períodos completos, sin que se equipare a un período la fracción del mismo.

Així com estableix el precepte transcrit, l’import de la pensió que s’ha de percebre ha de ser superior a la quantia de la pensió mínima que correspondria a la persona interessada atesa la situació familiar quan complís l'edat de jubilació ordinària. Com ja s'ha fet esment, les pensions mínimes i màximes de jubilació s’estableixen, amb caràcter general, per les lleis general de pressuposts de l’Estat.

Quan un funcionari o una funcionària vol accedir a aquest tipus de jubilació juntament amb la sol•licitud (document d’interès núm.5) ha de firmar una declaració responsable en la qual manifesta que compleix amb els requisits requerits per l’article 208 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social (document d’interès núm.6 ). En aquest sentit la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques recomana a les persones interessades que demanin cita prèvia per acudir a qualsevol de les seus de l’INSS amb l’objectiu que siguin informats sobre el compliment dels requisits i sobre l’import resultant de la pensió.

La quantia de la pensió es determina aplicant a la base reguladora el percentatge general que correspongui en funció del anys cotitzats i el coeficient reductor que pertoqui.

Convé subratllar que l’Administració de la CAIB pot no tenir totes les dades necessàries per determinar si es compleixen o no tots els requisits, com per exemple quan el temps cotitzat en l’Administració de la CAIB no arribi als 35 anys.

L'import de la pensió és calcula de la mateixa manera que la de la pensió de jubilació forçosa però s'han d'aplicar els coeficients reductors establerts a l’apartat 2 de l’article 208 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social que s’ha transcrit en aquest punt.