B. Sis barrets per pensar
Els Sis Barrets per pensar (Six Thinking Hats) d’Edward de Bono és un mètode de gran abast i enfocament creatiu per a l’emprenedoria i la innovació. Aquesta tècnica va ser concebuda per Edward De Bono i destinada a millorar els resultats de la reflexió i el debat. De Bono afirma que, en la separació de sis tipus diferents de pensament, podem fer que les nostres decisions siguin més clares i profundes.
Dins del procés d’innovació que tot directiu pretengui, és molt important comptar amb molts estils de pensament diferent. La idea és analitzar el problema en qüestió des de sis aspectes diferents separadament (cada un dels barrets).
La tècnica es pot utilitzar a nivell individual o en reunions de grup amb l’equip de col•laboradors.
En un grup, cada membre ha d’utilitzar només un barret alhora, la qual cosa contribueix a un debat ampli i organitzat en lloc d’un de confús i mixt de seguiment argument. Cada barret està marcat amb un color diferent i representa el següent tipus de pensament:
Barret blanc
El blanc és el color de la neutralitat, del fred. Es refereix a la informació més pura. Aquest pensament ens fa centrar-nos en les dades disponibles i aprendre de la informació donada. És a dir, és el barret de l’objectivitat, del pensament objectiu. El que tingui el barret blanc posat ha d’aportar dades objectives i contrastables que afectin a la presa de decisió però evitant els judicis de valor sobre això. Aquest barret també pot aportar dades subjectives, com les opinions o els sentiments, sempre que siguin sincers (per exemple, dir: “En Luis no vol realitzar aquesta tasca”).
Aquest barret pot contenir molta informació per la qual cosa cal posar límits a la informació donada realitzant peticions concretes. És el primer barret que se sol utilitzar per iniciar la reunió, per la informació inicial que aporta. És el punt de partida al qual sempre es pot tornar quan faci falta
Barret vermell
El vermell és el color que s’oposa al fred blanc, és el color del foc, dels sentiments i la passió, de les emocions i del cor. Per això el barret vermell és el que serveix per expressar la part mes irracional del pensament i ho fa visible per enriquir la ruta a seguir en la resolució del problema. És el barret del pensament emocional. El participant que tingui el barret vermell posat pot expressar sentiments sense haver de justificar-los, la seva intuïció així li ho diu.
Normalment, en moltes reunions no es permet que les emocions entrin en joc, però el pensament emocional també és pensament i és el moment de què aporti els seus valors sense restriccions.
Les emocions són canviants, per la qual cosa es tornarà a posar el barret vermell al llarg de tota la reunió. El que al principi era temeritat o por del projecte, potser s’ha convertit en il·lusió i alegria pel mateix.
Barret negre
El negre representa foscor, la cautela o el pessimisme. El barret negre representa el pensament negatiu. El participant que té el barret negre criticarà de forma negativa el tema tractat i es posarà en el pitjor punt de vista possible avaluant els possibles riscos.
És el barret de la precaució, al contrari que el barret vermell, és lògic. Per la qual cosa el que el tengui posat haurà de justificar les seves actituds, que han de ser basades en perills reals i no en un pessimisme irreflexiu.
El caràcter preventiu d’aquest barret és eficaç per posar-se’l a l’hora de valorar una idea proposada, per exposar els punts febles de la idea que serveixin per corregir possibles errors.
Vivim en una societat crítica, per la qual cosa aquest barret podria ser utilitzat en massa ocasions per la facilitat de criticar en comptes de construir, per la qual cosa ha de ser utilitzat amb moderació.
Barret groc
El groc, el color de l’alegria, del sol i de la llum, de la brillantor. El barret groc representa l’optimisme, el pensament positiu. El participant amb aquest barret intentarà fer veure el costat bo de les coses, el que pot aportar i beneficiar. És el barret del pensament constructiu que permet somiar que les coses puguin succeir. Com ocorre amb el barret negre, el barret groc necessita anar acompanyat de la lògica per valorar els plantejaments donats, ja que si es tractàs d’una especulació o fantasia el barret correcte seria el vermell, l’emocional.
El posseïdor del barret per pensar groc se situa al millor dels escenaris possibles.
Barret verd
El verd representa la naturalesa, l’energia i el creixement. És el barret de la creativitat, del pensament creatiu. Serveix de motivació artificial per promoure la imaginació de les persones que el tenen posat, encara que aquestes creguin que no són creatives. Totes les persones vivim en moviment i tenim imaginació per generar noves idees i alternatives.
La creativitat no només és cosa d’una persona, sinó de tot el grup, i el que tengui el barret posat serà el creatiu particular del moment que explorarà les alternatives possibles.
La creativitat cedeix el judici al moviment, es parteix d’una idea per generar-ne d’altres per insignificant o estúpida que sembli, servirà de trampolí per a les següents. El posseïdor del barret verd pot ser provocatiu sense necessitat de justificar-se, fins i tot il·lògic. Molts dels descobriments científics més grans han estat fruit d’errors o d’accidents, però que van despertar en el científic l'interès necessari per estudiar-ho.
Barret blau
El blau és el color de la seguretat, del control i de la traça. El barret blau gestiona el procés del pensament, és com un pensament del pensament. El participant amb aquest barret realitzarà el resum del que s’ha anat dient i amb què es van concretant les conclusions de tot el pensament col·lectiu. Es defineixen les pautes i propòsits perquè el treball es realitzi correctament.
La persona que coordina la reunió, el facilitador, té la funció de barret blau, ja que haurà de mantenir l’ordre en la reunió i evitar les discussions inapropiades. El coordinador pot tenir el rol exclusiu de barret blau, però els altres participants també poden fer ús d’ell per expressar els seus comentaris sobre el procés de pensament que està tenint lloc. No obstat això, el coordinador serà l’únic que autoritzi sempre el canvi de barret, sota la seva potestat de barret blau permanent.
El barret blau serà el que posi punt final a la presa de decisions de l’acció que es vagi a desenvolupar, per la qual cosa serà també l’últim barret que participi durant la reunió.
En l’Administració Pública es podria aplicar aquesta tècnica per a la reflexió sobre un nou procediment. Es presenta el següent exemple:
- El barret blanc l’explicaria basat només en termes de dades i xifres.
- El barret vermell expressaria l’emoció respecte al nou procediment (alegria/tristesa, etc.).
- El barret groc tendria eufòric al públic discutint les meravelles que es deriven de la utilització del nou procediment.
- El barret negre, assenyalant amb dades precises els desavantatges i problemes a l’usuari que produeix el nou procediment.
- El barret verd oferiria solucions creatives a les negatives que proposa el barret negre, i potser usos addicionals per al nou procediment.
- Un últim, el blau, que controla els ànims dels altres actors, fa revisions dels resultats i evita “agressions”
Alguns dels beneficis d’utilitzar el mètode dels sis barrets amb l’equip de treball per a la reflexió de noves idees serien els següents:
- Permet l’expressar sentiments i intuïcions sense justificacions ni disculpes. “Això és el que sent”.
- Proporciona una manera simple i directa d’expressar el pensament sense ofendre. “Què tal una mica de pensament de barret groc sobre aquest punt?”
- Requereix que tots els participants siguin capaços d’utilitzar cada un dels barrets en comptes de tancar-se només a un tipus de pensament.
- Separa l’ego del rendiment en el pensar. Allibera les ments capaces per poder examinar un tema més completament.
- Proporciona un mètode pràctic de pensar ampliant la manera d’avaluar alguna cosa.
- Evita els arguments a favor i en contra i permet als participants col·laborar en una exploració constructiva.
- Fa les reunions molt més productives i entretingudes.
- Permet eliminar el silenci i millora la comunicació.
Seqüència de colors a utilitzar
Encara que la seqüència dels colors a utilitzar és lliure i podem seleccionar-la segons ens convingui, es recomana seguir unes pautes.
La seqüència concreta dels colors dels barrets i la forma d’alternar-se ha de ser definida i establerta al començament de la sessió. Per regla general se sol començar amb un barret blau a l’inici i un altre al final; entre i entre la resta de barrets, passant sempre sota la supervisió del barret blau que s’encarregaria de l’organització.
El temps que cada participant ha de tenir el barret posat ha de ser el mínim possible (per exemple 1 minut, tret de per al vermell que serà menys ja que no exigeix explicacions).
Una guia per a l’aplicació de cada un dels barrets pot ser la següent:
- Per establir la meta o objectiu del projecte d’innovació, l’ideal és que totes les persones es posin els barrets Blau i Blanc perquè tots s’enfoquin en gestionar i analitzar la informació per establir la meta correctament. No importa el nivell de competència creativa. En aquesta etapa s’ha de treure el barret Verd i posar el barret Blau o Blanc i enfocar en analitzar la informació i establir la meta. Aquí encara no es necessiten les idees.
- Per a la generació d’idees dins del procés d’innovació, els participants s’haurien de posar els barrets Blau, Verd, Vermell i Groc. Aquesta etapa necessita gestió, idees, emocions i optimisme. En aquest moment no es necessita analitzar dades ni criticar les idees, per la qual cosa ningú no hauria de dur posats els barrets Blanc i Negre. L’objectiu en aquesta etapa és generar el major nombre d’idees sense criticar ni descartar-ne cap.
- Per a prioritzar idees, les persones s’han de posar els barrets Blau, Vermell, Blanc i Negre. Aquí es necessita analitzar i ser molt crític per escollir les millors idees. Ja no es pot utilitzar el barret Verd. En aquesta etapa ja no s’admeten noves idees perquè sinó dificulta l’acabament del procés.
- Per a l’última etapa del procés d’innovació, es necessita que les persones es posin el barret Blau, Blanc i Negre. Aquí ja s’aplicarà el concepte innovador. Es necessita gestió, anàlisi i cautela. Ja no es poden utilitzar els barrets Verd, Vermell i Groc perquè les idees d’última hora ja no serviran. Els sentiments ja no juguen un paper radical, aquí ja el concepte està preparat.
En utilitzar la tècnica dels Sis Barrets d’Edward de Bono es pot apreciar la influència en la comunicació. Alguns es veuen profundament afectats per l’emoció, mentre que d’altres són més susceptibles al raonament lògic, i un tercer grup pot necessitar una gran quantitat d’informació objectiva a fi de fer el seu propi judici. Si ocorre que les idees creatives de comunicació inclouen tots els tipus de pensament, es podrà elegir els que millor s’ajustin als destinataris, o, fins i tot, utilitzar tots els tipus de pensament per garantir que qualsevol persona pugui trobar el que cerca en el seu missatge.
No totes les idees són adequades per al mètode dels Sis Barrets. Aquest mètode ataca un problema de manera global. Per tant, per a qüestions del dia a dia o massa bàsiques no és aplicable. Si s’insisteix a utilitzar-lo amb massa freqüència, els destinataris podrien cansar-se d’una discussió d’aquesta magnitud per a un problema banal. Cal ser acurat amb l’ús i no arribar a l’abús.