Omet navegació

B. Sis barrets per pensar

Els Sis Barrets per pensar (Six Thinking Hats) d’Edward de Bono és un mètode de gran abast i enfocament creatiu per a l’emprenedoria i la innovació. Aquesta tècnica va ser concebuda per Edward De Bono i destinada a millorar els resultats de la reflexió i el debat. De Bono afirma que, en la separació de sis tipus diferents de pensament, podem fer que les nostres decisions siguin més clares i profundes.

Dins del procés d’innovació que tot directiu pretengui, és molt important comptar amb molts estils de pensament diferent. La idea és analitzar el problema en qüestió des de sis aspectes diferents separadament (cada un dels barrets).

La tècnica es pot utilitzar a nivell individual o en reunions de grup amb l’equip de col•laboradors.

En un grup, cada membre ha d’utilitzar només un barret alhora, la qual cosa contribueix a un debat ampli i organitzat en lloc d’un de confús i mixt de seguiment argument. Cada barret està marcat amb un color diferent i representa el següent tipus de pensament:

En l’Administració Pública es podria aplicar aquesta tècnica per a la reflexió sobre un nou procediment. Es presenta el següent exemple:

  1.  El barret blanc l’explicaria basat només en termes de dades i xifres.
  2.  El barret vermell expressaria l’emoció respecte al nou procediment (alegria/tristesa, etc.).
  3.  El barret groc tendria eufòric al públic discutint les meravelles que es deriven de la utilització del nou procediment.
  4.  El barret negre, assenyalant amb dades precises els desavantatges i problemes a l’usuari que produeix el nou procediment.
  5.  El barret verd oferiria solucions creatives a les negatives que proposa el barret negre, i potser usos addicionals per al nou procediment.
  6.  Un últim, el blau, que controla els ànims dels altres actors, fa revisions dels resultats i evita “agressions”

Alguns dels beneficis d’utilitzar el mètode dels sis barrets amb l’equip de treball per a la reflexió de noves idees serien els següents:

  •  Permet l’expressar sentiments i intuïcions sense justificacions ni disculpes. “Això és el que sent”.
  •  Proporciona una manera simple i directa d’expressar el pensament sense ofendre. “Què tal una mica de pensament de barret groc sobre aquest punt?”
  •  Requereix que tots els participants siguin capaços d’utilitzar cada un dels barrets en comptes de tancar-se només a un tipus de pensament.
  •  Separa l’ego del rendiment en el pensar. Allibera les ments capaces per poder examinar un tema més completament.
  •  Proporciona un mètode pràctic de pensar ampliant la manera d’avaluar alguna cosa.
  •  Evita els arguments a favor i en contra i permet als participants col·laborar en una exploració constructiva.
  •  Fa les reunions molt més productives i entretingudes.
  •  Permet eliminar el silenci i millora la comunicació.

Seqüència de colors a utilitzar

Encara que la seqüència dels colors a utilitzar és lliure i podem seleccionar-la segons ens convingui, es recomana seguir unes pautes.

La seqüència concreta dels colors dels barrets i la forma d’alternar-se ha de ser definida i establerta al començament de la sessió. Per regla general se sol començar amb un barret blau a l’inici i un altre al final; entre i entre la resta de barrets, passant sempre sota la supervisió del barret blau que s’encarregaria de l’organització.

El temps que cada participant ha de tenir el barret posat ha de ser el mínim possible (per exemple 1 minut, tret de per al vermell que serà menys ja que no exigeix explicacions).

Una guia per a l’aplicació de cada un dels barrets pot ser la següent:

  • Per establir la meta o objectiu del projecte d’innovació, l’ideal és que totes les persones es posin els barrets Blau i Blanc perquè tots s’enfoquin en gestionar i analitzar la informació per establir la meta correctament. No importa el nivell de competència creativa. En aquesta etapa s’ha de treure el barret Verd i posar el barret Blau o Blanc i enfocar en analitzar la informació i establir la meta. Aquí encara no es necessiten les idees.
  • Per a la generació d’idees dins del procés d’innovació, els participants s’haurien de posar els barrets Blau, Verd, Vermell i Groc. Aquesta etapa necessita gestió, idees, emocions i optimisme. En aquest moment no es necessita analitzar dades ni criticar les idees, per la qual cosa ningú no hauria de dur posats els barrets Blanc i Negre. L’objectiu en aquesta etapa és generar el major nombre d’idees sense criticar ni descartar-ne cap.
  • Per a prioritzar idees, les persones s’han de posar els barrets Blau, Vermell, Blanc i Negre. Aquí es necessita analitzar i ser molt crític per escollir les millors idees. Ja no es pot utilitzar el barret Verd. En aquesta etapa ja no s’admeten noves idees perquè sinó dificulta l’acabament del procés.
  • Per a l’última etapa del procés d’innovació, es necessita que les persones es posin el barret Blau, Blanc i Negre. Aquí ja s’aplicarà el concepte innovador. Es necessita gestió, anàlisi i cautela. Ja no es poden utilitzar els barrets Verd, Vermell i Groc perquè les idees d’última hora ja no serviran. Els sentiments ja no juguen un paper radical, aquí ja el concepte està preparat.


En utilitzar la tècnica dels Sis Barrets d’Edward de Bono es pot apreciar la influència en la comunicació. Alguns es veuen profundament afectats per l’emoció, mentre que d’altres són més susceptibles al raonament lògic, i un tercer grup pot necessitar una gran quantitat d’informació objectiva a fi de fer el seu propi judici. Si ocorre que les idees creatives de comunicació inclouen tots els tipus de pensament, es podrà elegir els que millor s’ajustin als destinataris, o, fins i tot, utilitzar tots els tipus de pensament per garantir que qualsevol persona pugui trobar el que cerca en el seu missatge.

No totes les idees són adequades per al mètode dels Sis Barrets. Aquest mètode ataca un problema de manera global. Per tant, per a qüestions del dia a dia o massa bàsiques no és aplicable. Si s’insisteix a utilitzar-lo amb massa freqüència, els destinataris podrien cansar-se d’una discussió d’aquesta magnitud per a un problema banal. Cal ser acurat amb l’ús i no arribar a l’abús.