Omet navegació

1.7 Altres mecanismes de provisió de llocs de feina

Els llocs de feina de l’Administració de la CAIB es poden proveir mitjançant uns altres mecanismes que no són qualificats com a sistemes de provisió de llocs de feina per la normativa d’aplicació però que efectivament impliquen la provisió de llocs de feina.

1.7.1. Provisió d’un lloc de feina com a conseqüència d’una sanció

La Llei 3/2007 preveu com un tipus de sanció disciplinària el trasllat de lloc de feina. En concret, estableix com a possibles sancions el trasllat a un lloc de feina situat en una localitat o una illa distinta, en el cas que s’hagi comès una falta molt greu, i el trasllat a un lloc de feina situat a la mateixa localitat en el cas que la falta sigui qualificada de greu.

L’article 96 del text refós de l’EBEP també estableix com a possible sanció dins un procediment disciplinari el trasllat forçós —amb canvi de localitat de residència o sense— per al període que s’estableixi en cada cas.
Lògicament, la finalitat de tramitar un procediment disciplinari no és proveir un lloc de feina, però en el cas que finalment s’imposi una sanció de trasllat, indirectament l’Administració de la CAIB proveeix un lloc de feina de manera temporal o definitiva.

S’ha de tenir present que el trasllat a un lloc de feina situat en una localitat diferent determina la impossibilitat d’obtenir una nova destinació a la localitat des de la qual es produeix el trasllat durant un període de tres anys.

En darrer terme, la sanció de trasllat ha d’implicar el canvi d’illa de residència quan s’imposa per la falta tipificada a la lletra r de l’article 137 de la Llei 3/2007 i s’ha emès una ordre judicial d’allunyament sobre el funcionari a qui s’imposa. L’objectiu d’aquesta previsió legal és coadjuvar en la protecció de les víctimes de violència de gènere.

1.7.2. Provisió de llocs de feina mitjançant personal funcionari interí

En matèria de nomenament de personal funcionari interí, s’ha de tenir en compte que l’article 19 de Llei 19/2019, de 30 de desembre, de pressuposts generals de la comunitat autònoma per l’any 2020, suspèn amb caràcter general el nomenament de personal funcionari interí i la contractació de personal laboral temporal.

La Llei 3/2007 defineix el personal funcionari interí, en concret especifica que és personal funcionari interí el que, en virtut d’un nomenament legal, s’incorpora a l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears mitjançant una relació professional de caràcter temporal, regulada estatutàriament i subjecta a dret públic, per dur a terme amb caràcter temporal les funcions reservades al personal funcionari de carrera.

L’article 15.2. de la Llei 3/2007 estableix fins a cinc modalitats de nomenament de personal funcionari interí. Amb independència de quina sigui la modalitat que es pretengui emprar, sempre han de concórrer raons expressament justificades de necessitat i urgència en la provisió del lloc de feina de què es tracti perquè l’Administració pugui nomenar personal funcionari interí.

A vegades, determinats llocs de feina només es poden proveir amb personal funcionari interí, fonamentalment per dos motius:

a) Atesa la naturalesa temporal de les funcions que s’han de desenvolupar.

Entre les modalitats d’interinatge que preveu la Llei 3/2007 hi ha el nomenament de personal funcionari interí per desenvolupar programes temporals que responen a necessitats no permanents de l’Administració. En aquests casos, l’Administració de la CAIB crea llocs de feina no estructurals i nomena personal funcionari interí adscrit a un programa temporal. A causa de la temporalitat d’aquests llocs de feina no poden ser ocupats per personal funcionari de carrera.

El text refós de l’EBEP estableix que els programes no poden tenir una durada superior a tres anys, ampliable fins a dotze mesos més per les lleis de funció pública que es dictin en desplegament de l’Estatut. La Llei 14/2018, de 28 de desembre, de pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2019, ha modificat l’article 16.1.d de la Llei 3/2007, i ha establert la possibilitat que els nomenaments de personal funcionari interí adscrit a un programa temporal puguin assolir la durada màxima de quatre anys.

L’Administració de la CAIB va emetre una instrucció que regula aquest tipus d’interinatge, la Instrucció 1/2008 del director general de Funció Pública, per la qual es fixen els criteris d’actuació en relació amb el personal funcionari interí de programes temporals.

Una altra modalitat d’interinitat temporal és el nomenament per subvenir a necessitats urgents, extraordinàries i circumstancials d’increment de l’activitat. En aquest cas també es crea un lloc de feina no estructural que ha de ser ocupat per un funcionari interí. El text refós de l’EBEP especifica que, en aquest casos d’excés o l’acumulació tasques, el termini màxim de nomenament és de sis mesos dins d’un període de dotze mesos.

b) Atesa la impossibilitat de proveir llocs de feina amb personal funcionari de carrera.

En el cas que l’Administració de la CAIB no pugui proveir determinats llocs de feina amb personal funcionari de carrera, ja sigui mitjançant un sistema de provisió ordinari o extraordinari, pot nomenar personal funcionari interí.
En tot cas, si es tracta d’un lloc de feina que no té la naturalesa jurídica de lloc base s’ha d’intentar proveir amb personal funcionari de carrera mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari. En cas que es declarin desertes dues convocatòries de comissions de serveis, la conselleria a la qual estigui adscrit el lloc de feina pot sol·licitar l’autorització del nomenament de personal funcionari interí. Pel que fa als llocs de feina que tenen la naturalesa de llocs base, la conselleria corresponent pot optar entre intentar proveir-lo mitjançant una comissió de serveis de caràcter voluntari o bé pot sol·licitar directament l’autorització del nomenament de personal funcionari interí.

En el cas que s’autoritzi el nomenament de personal funcionari interí, el Decret 30/2009, de 22 de maig, regula el procediment de selecció de personal funcionari interí al servei de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears (vegeu el document d’interès núm. 5).

D’acord amb el Decret 30/2009, el personal interí s’ha de seleccionar mitjançant borses, que es poden crear d’acord amb tres tipus de procediments: el procediment ordinari, el procediment extraordinari i el procediment específic per subvenir a necessitats temporals i urgents de determinats cossos.

El procediment ordinari de selecció de personal funcionari interí consisteix en el sistema de borses de persones aspirants provinents d’haver aprovat alguna prova —sense que sigui necessari haver superat l’exercici o fase corresponent— en una convocatòria pública de selecció, ordenades d’acord amb les puntuacions obtingudes en els diferents exercicis.

El procediment extraordinari de selecció consisteix en el sistema de borses de persones aspirants que han participat en una convocatòria pública de concurs de mèrits o mitjançant la realització d'una prova selectiva per exhauriment de les borses formades per mitjà del procediment ordinari.

El procediment específic per subvenir a necessitats temporals i urgents de determinats cossos també és un sistema de borses de persones aspirants que han participat en una convocatòria pública de concurs de mèrits per atendre específicament els supòsits següents:

a) Substitució de personal funcionari en situació de llicència, quan tengui una duració prevista no superior a sis mesos.

b) Substitució de personal funcionari en situació de reducció de jornada.

c) Subvenir a necessitats urgents, extraordinàries i circumstancials d’increment de l’activitat per un termini màxim de sis mesos dins un període d’un any.

El Decret 30/2009 preveu que s’han de crear borses específiques per als cossos auxiliar i subaltern, però estableix que també es poden crear borses de feina específiques d’altres cossos, escales i especialitats quan es consideri necessari per atendre’n adequadament les funcions pròpies.

Amb caràcter general, el personal funcionari interí s’ha de seleccionar mitjançant el procediment ordinari pel sistema de borses de persones aspirants provinents d’haver superat alguna prova o exercici en una convocatòria pública de selecció. Quan s’han exhaurit aquestes borses, es pot seleccionar, mitjançant convocatòria pública de concurs, per mitjà del procediment extraordinari.

Les borses formades mitjançant el procediment ordinari són preferents respecte a les formades mitjançant el procediment extraordinari.

Les borses formades mitjançant el procediment específic per subvenir a necessitats temporals i urgents són independents de les formades mitjançant els procediments ordinaris o extraordinaris. Aquest tipus de borses s’han d’emprar quan concorren els supòsits específics per a les quals s’han creat.

Entre les borses formades per cada tipus de procediment, és preferent la borsa posterior sobre l’anterior. La borsa preferent té la consideració de borsa activa i únicament poden ser cridades per a una oferta les persones en situació de disponible d’aquesta borsa. Una vegada exhaurida aquesta borsa activa, perquè totes les persones que en formen part es trobin en situació de no disponible o perquè han estat excloses per alguna causa prevista en el Decret 30/2009, es reactiva la borsa anterior.

L’òrgan competent per a la selecció de les persones que integren cada una de les borses que es constitueixen, mitjançant els diferents procediments, és el conseller amb competència en matèria de funció pública. La gestió concreta per a la cobertura dels llocs de feina correspon a la direcció general competent en matèria de funció pública.

Quan s’autoritza el nomenament de personal funcionari interí en un lloc determinat s’ha d’oferir a la persona inclosa d’acord amb l’ordre de prelació establert en la borsa corresponent que es trobi en la situació de disponible. El lloc de feina s’ha d’oferir a una persona que compleixi els requisits que exigeix la relació de llocs de feina per ocupar-lo. S’entén que la persona a qui es fa l’oferiment hi renuncia si no manifesta conformitat amb el nomenament en el termini d’un dia hàbil i la disposició a incorporar-se en el termini indicat pel servei de gestió de personal funcionari. Una vegada es produeix la renúncia expressa o tàcita, es pot oferir el nomenament a la següent persona integrant de la borsa que correspongui d’acord amb l’ordre de prelació. La renúncia suposa l’exclusió de la borsa, llevat que les persones interessades al·leguin per escrit, dins el termini per acceptar el nomenament, la concurrència d’alguna de les circumstàncies a què fa referència l’article 5.5. del Decret 30/2009.

1.7.3. Provisió de llocs de feina mitjançant la Unitat de Suport Conjuntural

Mitjançant la disposició addicional primera del Decret llei 2/2013, de 14 de juny, de mesures urgents en matèria de mobilitat intraadministrativa temporal de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, es va crear la Unitat de Suport Conjuntural com a unitat administrativa adscrita a la direcció general competent en matèria de funció pública.

La Unitat de Suport Conjuntural està integrada per llocs base de diferents cossos generals de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. La unitat té la funció de donar suport conjuntural a altres unitats de qualsevol conselleria o ens del sector públic amb personal funcionari adscrit que en depengui, quan es justifica la necessitat de reforçar el personal existent per dur a terme alguna tasca concreta i urgent, sense necessitat de recórrer a altres sistemes de provisió o mobilitat que preveu la normativa de funció pública.

Per determinar les actuacions que ha de dur a terme el personal que integra la Unitat de Suport Conjuntural, les secretaries generals de les conselleries o els òrgans equivalents dels ens del sector públic han de fer arribar a la direcció general competent en matèria de funció pública les necessitats de reforç de personal que se’ls plantegen de manera cíclica, per poder dur a terme una planificació adient, sense perjudici que puguin fer peticions per circumstàncies puntuals en qualsevol moment, sempre amb la màxima antelació.

La persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública és l’òrgan competent per determinar, mitjançant resolució, les actuacions de suport que s’han de dur a terme i la seva durada. A dia d’avui, aquesta competència està delegada en la directora general de Funció Pública, d’acord amb la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 15 de juliol de 2019.

La prestació de serveis a la Unitat de Suport Conjuntural és un mèrit de consideració necessària en el concursos de mèrits o específics.