GLOSSARI (Vinyamata, 2009 i d'altres)
ACORD
Tracte en el qual dues o més parts decideixen proveir-se d’unes normes que regulin les seves actuacions o la seva relació. No s’han de plantejar com una finalitat en si mateixa ni sota pressió. Serveixen per establir vies de solució gradual.
ADVERSARI/A
Individu amb el qual es competeix en la consecució d’un objectiu però amb el qual no s’estableix un relació de cooperació o col·laboració. En cas que es desenvolupi tant la percepció de perill que la relació s’orienti a impedir l’accés de l’adversari al mateix objectiu, pot progressar fins a convertir-se en enemic.
ALIANÇA
Acord permanent que comporta avantatge competitiu entre els membres que l’estableixen.
AMENAÇA
Missatge d’advertència sobre un mal que podria ocórrer si no té lloc la demanda. L’objectiu és generar sensació d’inseguretat, vulnerabilitat i imposar una alternativa.
ARBITRATGE
Acte mitjançant el qual es resol una reclamació, desacord o disputa quan les parts es veuen incapaces d’establir una solució acceptada mútuament. L’àrbitre del conflicte pren una decisió objectiva en funció de les lleis, estatuts o normatives que regulen el cas.
ASSERTIVITAT
Capacitat per expressar les opinions i defensar-les conservant el respecte envers els altres. Les maneres competitives poden ser assertives però no cooperatives. Les actituds acomodatícies poden ser cooperatives però no assertives. Les actituds compromeses són en part assertives i cooperatives. L’actitud col·laborativa és altament assertiva i cooperativa. El concepte assertiu podria ser sinònim de Facilitar.
COERCIÓ / COACCIÓ
Amenaça de l’ús de qualsevol tipus de força (no únicament la física) o poder per aconseguir la submissió o l’obediència.
COMPETITIVITAT
Sistema de progrés basat en la lluita per a l’obtenció de la satisfacció dels interessos o de les necessitats. En el cas de què el progrés es realitzi sense menyscabar, reduir o perjudicar l’entorn en el qual es produeix, es considera saludable.
CONCILIACIÓ
Mecanisme de solució de conflictes mitjançant el qual dues o més persones gestionen per si mateixes la solució de les seves diferències amb l’ajuda d’un tercer neutral.
CONFLICTE
Lluita, desacord, incompatibilitat aparent, confrontació d’interessos, percepcions o actituds hostils entre dues o més parts. Es relaciona amb la satisfacció de les necessitats, en relació amb processos d’estrès i sensacions de temor, i amb el desenvolupament de l’acció que pot portar o no cap a comportaments agressius i violents.
CONTRACTE
Acord escrit i regulat per normes, que és acceptat per ambdues parts que el subscriuen lliurement i voluntàriament, i que pretén regular els límits, condicions i maneres de resoldre o prevenir disputes.
COOPERACIÓ
Capacitat d’assolir objectius comuns mitjançant la col·laboració. L’estímul no és la lluita individual o respecte a d’altres, sinó aquell en el qual el progrés s’aconsegueix gràcies a la capacitat d’aconseguir acords i col·laborar en un marc de respecte mutu.
COUNSELLING
De l'anglès, aconsellar, conseller. Amb aquesta denominació es coneix els professionals que procuren orientar i ajudar les persones en crisi i conflictes en la recerca de solucions.
DIÀLEG
Intercanvi comunicatiu amb la intenció de comprendre l’altre i arribar a un acord o trobar una solució. Implica l’alternança en l’acció comunicativa, totes les persones que intervenen en el diàleg han de realitzar la seva aportació.
EMPATIA
Capacitat d’analitzar una situació des de la perspectiva de l’altre amb la intenció de comprendre el seu punt de vista, aproximar-se a les seves emocions o incorporar nous matisos a la visió pròpia. S’utilitza quan es necessita comprendre millor un comportament aliè i la forma en què l’altre pren decisions.
ESCOLTA ACTIVA
Actitud que prepara el receptor per a l’escolta, concentrant-se en la persona que parla i proporcionant-li feedback. Implica oferir disponibilitat i mostrar interès per la persona que parla, incloent els sentiments, idees o pensaments que són subjacents al missatge.
FACILITADOR
Persona que intervé en processos de pacificació, mediació i solució de conflictes. El facilitador no desenvolupa iniciatives de tipus directiu, no pretén que les parts en conflicte arribin a cap tipus d’acord, no proposa solucions ni es limita a una única tècnica d’intervenció. El seu objectiu és facilitar que les parts en conflicte puguin descobrir per elles mateixes la millor manera de resoldre el problema.
HARMONIA
Equilibri. No denota l’absència de conflicte sinó la capacitat de convivència i de recuperació quan hi apareix o apareixen tensions o problemes.
IMPARCIALITAT
Presa de decisions o elecció sense favoritismes personals, interessos o ideologies entre dues o més opcions objectives. Requereix abstreure’s de consideracions subjectives.
MEDIACIÓ
Mètode que intenta superar el caràcter binari de les disputes a través de processos comunicatius en els quals s’utilitzen tècniques assertives no directives que pretenen arribar a acords entre els actors, que és a qui competeix resoldre la situació.
MÒBING
Acció de desplaçar i marginar una persona amb la intenció de perjudicar, apartar del seu lloc de treball, induir a l’error, desprestigiar o provocar una situació d’estrès que li obligui a l’abandonament, elimini la seva capacitat de lideratge o la seva influència.
NEGOCIACIÓ
Procés pel qual les parts dirimeixen els seus interessos i progressen en la consecució d’un acord tan sols a través de les seves pròpies capacitats comunicatives. Es diferencia de la mediació en què no hi ha la figura de la tercera persona neutral i que les parts, que no forçosament es troben en conflicte, es representen per elles mateixes.
RECONCILIACIÓ
Activitat en la que les parts involucrades en el conflicte inicien un procés de comprensió mútua, superant els sentiments de rancúnia desenvolupats durant el conflicte, i estableixen un mutu reconeixement i un pacte tàcit, espontani i voluntari de respecte i col·laboració.
RENDICIÓ
Submissió condicional o incondicional a la voluntat de l’altra part.
TERRITORI COMÚ / ÀMBIT DE CONCÒRDIA
En tot conflicte convé cercar el territori comú que indueixi i faciliti la concòrdia, procurar plantejar solucions i concordances en primer lloc, i deixar per a més tard el plantejament i l’anàlisi de les discordances, els problemes i les dificultats de cooperació.
TREVA
Cessament temporal dels enfrontaments i les hostilitats amb la finalitat d’iniciar processos de negociació de cara a l’acabament del conflicte.