Les relacions en l’entorn laboral
Els entorns de treball són escenaris dinàmics en els quals les relacions flueixen en diferents sentits provocant tensions. La presa de decisions és una constant en els entorns laborals i aquest fet en ocasions pot posar en risc els interessos i necessitats d’alguna de les parts, de vegades de forma real i d’altres com un sentiment d’amenaça, Els següents aspectes són determinants en l’aparició del conflicte (Sistemes de resolució de conflictes laborals, 2013):
Entrada (aquells elements que formen el marc en el qual es desenvolupa el problema):
- Poder que ostenten les parts. El poder és la combinació de la posició, la competència tècnica i la personalitat. El resultat és una capacitat concreta d’influir en els altres. Un treballador, per exemple, pot tenir una posició de poder limitada, però un sindicat o un nombre significatiu d’empleats generarà un nivell d'influència molt més gran.
- Els valors, que inclouen les posicions ideològiques. Sustenten les interaccions i, encara que puguin ser diferents, el respecte i la integritat entre ambdues parts, permet arribar al consens.
- Entorn polític, legal, econòmic, tecnològic o cultural. Els factors ambientals canvien amb el pas del temps provocant canvis en les interaccions entre els membres dels grups.
Procés (la forma en què es produeix la relació de comunicació):
- Interacció nul·la entre les parts. Fa referència a les situacions en les quals les decisions es prenen de forma unilateral sense involucrar ni consultar les parts afectades.
- Interacció bilateral. Inclou el mer fet de la consulta o l’assessorament en el qual el responsable pren la decisió final, o la negociació i el conveni en què la interacció és la que permet arribar a la decisió final.
- Interacció tripartida. Inclouen organismes superiors i els acords són jurídicament vinculants. Tenen a veure amb canvis en les polítiques laborals, la legislació, salarials, etc.
Sortida (el resultat de la decisió presa):
- Normes substantives. Aquelles amb continguts clarament objectivables relatives a nous drets i obligacions.
- Normes processals. Enfocades a la sistemàtica de treball, resultats o projectes.
Resultats (en termes d’impacte sobre les parts que intervenen):
- Cooperació i relacions laborables estables. Els resultats que sorgeixen d’interaccions basades en el consens genuí i sincer, probablement es traduiran en relacions laborals fortes. Aquesta cooperació podrà durar fins que una o ambdues parts percebi la necessitat de canviar les normes esmentades per readaptar-se a un entorn canviant.
- Conflicte. Els desacords sempre han de ser abordats. Hi ha conflictes que poden passar desapercebuts, per exemple, quan són el resultat de l’ús inadequat del poder i els col·laboradors inhibeixen manifestar la seva no conformitat per por de les represàlies o quan es tracta d’una comunicació únicament unidireccional. No obstant això, probablement el conflicte s’expressi en forma de desmotivació generalitzada, baixa qualitat del resultat, altes taxes de rotació de personal, desaprofitament de matèries primeres o fins i tot, en les seves expressions més greus, diverses formes de sabotatge.