Omet navegació

Ja sabem a què ens dedicam... La següent pregunta és cap a on anam? (o el que és el mateix, d'establir la nostra visió)

Com dèiem, la motivació és bàsicament l’energia vital necessària per aconseguir l’assoliment; per tant, no existeix motivació si no hi ha la voluntat d’aconseguir alguna cosa. Aquest assoliment és l’eix que articula les accions de l’equip, així que novament ens enfrontam a preguntes que marcaran la destinació del grup.

Sabem el que fem, sabem el que aportam al producte acabat, però ara toca reflexionar sobre si seguirem fent les coses sempre de la mateixa manera, en un mode de producció factorial o si estam disposats a modificar les nostres regles, els nostres procediments i, fins i tot, les nostres maneres tradicionals, amb la intenció d’aconseguir quelcom millor.

Perquè la visió tracta d’això, tracta d'aconseguir alguna cosa millor.

Per establir la visió, en primer lloc, el líder ha d’analitzar prèviament les capacitats del grup, de cada un dels seus integrants si és petit, o de cadascun dels seus subgrups si és gran. Conèixer quin potencial humà i professional tenen i com conduir-los cap a l’assoliment.

El següent que ha de conèixer és el context en el qual es produeix l’acció:

  • Conèixer els seus clients o usuaris i saber exactament quines són les seves necessitats i les seves expectatives, dos elements que no sempre coincideixen. La millor manera d’arribar a aquest coneixement és la pregunta directa. En la societat actual és molt senzill identificar l’opinió d’un grup d’usuaris, fins i tot d’una manera informal. Als sistemes clàssics d’anàlisi d’opinió com enquestes, entrevistes personals, grups focals, etc., s’afegeixen sistemes en línia estructurats o espontanis, que constitueixen una font extraordinària d’informació. Des de fòrums a blogs o comunitats virtuals, la facilitat d’expressió i de generació de continguts en l’actualitat, constitueix un gran avantatge a l’hora de conèixer l’impacte d’una acció.
  • Conèixer als seus competidors o a la resta de grups la missió dels quals és similar. Conèixer els seus resultats: quins són millors que els nostres i quins pitjors? en què es diferencien els seus sistemes de treball dels nostres? estam mesurant el mateix? com és el perfil dels seus membres? com es relacionen entre si? quines són les característiques del seu lideratge? En definitiva, identificar el nostre posicionament respecte a la resta, el que ens dóna una idea objectiva de com estam en termes generals.

Una vegada es disposa d’aquesta informació és quan l’equip disposa del marc que li permet establir la visió: determinar fins on volem arribar amb el nostre equip o amb la nostra organització, el port cap a on anar, l’objectiu a aconseguir o la imatge futura que volem projectar.
I si dèiem que la importància de la missió rau en la capacitat d’oferir respostes, la de la visió radica en la d’inspirar accions: sabem a què ens dedicam, sabem on volem arribar, ara només hem de seleccionar les accions que ens portaran fins allà.

La missió ofereix respostes.
La visió inspira accions.

Quan la visió està ben definida, el líder té la responsabilitat de llançar tot l’equip cap a ella, però per aconseguir-ho és necessari que tots els membres participin i que tots se sentin compromesos. Aquí és quan comença el veritable lideratge i el repte de conduir a un grup cap a la meta.