Omet navegació

Tipus de conflictes en el context laboral

  • Individuals. Tenen lloc entre treballadors o entre treballador i responsable.
  • Col•lectius. Entre un nombre de treballadors que actuen en conjunt contra el seu responsable
  • Sobre drets. En general prenen forma de reclam respecte a drets existents fixats per la llei, com un conveni col•lectiu o un contracte individual.
  • Sobre interessos. Per general de naturalesa col•lectiva, concerneixen a la creació de nous drets i obligacions.

Segons alguns autors (Vinyamata, 2009) els conflictes interns en l’empresa poden arribar a reduir fins a un 20% la productivitat. Generalment, la falta de reconeixement per la tasca realitzada i errors comesos en l’organització del treball solen ser dues causes importants, així que un dels aspectes fonamentals és aprendre a conèixer-ne quines són les causes del conflicte per resoldre-les en els seus fonaments i no cometre l’error de centrar-se en les seves manifestacions.

És probable que els conflictes en l’entorn laboral es vegin reduïts quan es faciliti que els membres participin activament a les preses de decisions sobre els processos en què intervenen, quan es permeti el desenvolupament d’iniciatives a diferents nivells de l’organització, quan s’atenguin les necessitats dels components dels equips, quan aquests puguin responsabilitzar-se dels resultats finals i quan els conflictes puguin ser plantejats positivament i no es permeti la seva cronificació o la seva explosió.

La cooperació en el lloc de treball requereix que s’implementin sistemes que facilitin la interacció positiva (Sistemes de resolució de conflictes laborals, 2013):

  • Compartir informació.
  • Demostrar respecte mutu.
  • Reconèixer els treballadors com a interlocutors.
  • Fomentar la inclusió.
  • Abordar ràpidament els malentesos.
  • Infondre confiança.

En general, un sistema eficaç de cooperació proporciona beneficis que no són fàcilment mesurables, però que són un bon indicador de disposició per compartir el poder.