Introducció
En l’àmbit professional hi ha una defensa ferma pel treball en equip gràcies a l’escenari que genera: facilita escoltar i respondre de forma constructiva les opinions de tots, brindar suport i reconèixer interessos i assoliments. No obstant això, els valors del treball en equip ni són exclusius ni suficients per funcionar com a tal. No s’ha de caure en l’error de pensar que un grup de persones organitzat funcionarà sempre com un equip.
Perquè sigui així, és necessari que es doni una responsabilitat tant individual com col•lectiva, que es generin productes del treball construïts a partir de l’aportació dels integrants i que es generin rendiments superiors a la suma dels talents individuals dels seus membres. Com afirma Katzenbach (Katzenbach; Smith, 2000) “Un equip és més que la suma de les seves parts”
Parlar d'equips té multitud de connotacions que es barregen i se superposen: permet parlar de lideratge, de coneixement ampliat, de sinergies, de tecnologies, etc. Elements que formen l’estructura i la base dels equips de treball i als quals cal aplicar una especial atenció.
El treball en equip ha de facilitar el desplegament del potencial de cada participant
El problema és que amb freqüència es confonen els grups de treball amb autèntics equips, fonamentalment perquè el líder no és capaç de facilitar les sinergies correctes al conjunt. Un lideratge feble provoca resultats febles, que es troben lluny d’esprémer les capacitats de cada un dels integrants i de la potència que provoca posar-los a treballar tots junts.
Per tant, la primera idea força és que un grup de treball i un equip de treball no és el mateix; confondre’ls dóna lloc a resultats febles. El següent esquema explica alguns dels trets diferenciadors per a cada un d’ells i els estils de lideratge que resultarien útils en cada cas.
Grup de treball |
Equip de treball |
Hi pot haver diverses persones dedicant-se a la mateixa finalitat. |
Cada participant aporta un matís que és exclusiu. |
El treball és paral·lel. |
El treball és convergent. |
No hi ha d’haver col·laboració. |
La col·laboració entre els membres és necessària. |
Hi ha objectius per persones. |
Hi ha objectiu per equip. |
Pot funcionar amb un lideratge transaccional. |
Funciona bé amb lideratges distributius i transformacionals. |
El primer objectiu en el lideratge d’un equip de treball és potenciar el millor de cadascun dels participants a fi de què les seves aportacions i la seva col·laboració aconsegueixin el millor resultat possible.