Omet navegació

1.10.- Regulació del lloc en el qual fer la notificació administrativa en els procediments iniciats d'ofici (article 41.4 LPAC).

Com hem vist a la unitat 1, en els procediments iniciats a sol·licitud de l'interessat, la notificació es practicarà, només als efectes de la iniciació, en el lloc que aquest hagi assenyalat a la sol·licitud, afegint que quan això no fos possible, tendrà lloc en qualsevol lloc adequat a aquesta finalitat, plantejament que essencialment es manté en l'article 41.3 LPAC.

El problema es plantejava als procediments iniciats d'ofici per l'Administració, on és, en moltes ocasions, complicat notificar els actes administratius als interessats. Ja s'estava plantejant, a conseqüència d'algun pronunciament del Tribunal Suprem, era si davant aquesta absència de regulació, en el supòsit de procediments iniciats d'ofici, era possible que el particular disposés voluntàriament de la designació del lloc o mitjà a efectes de notificacions, de la mateixa manera que en els procediments iniciats a instància de part. Encara que la resposta majoritària era que això no era possible per la pròpia literalitat de l'article 59.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, en l'any 2013 es va dictar una sentència judicial pel Tribunal Suprem que va interpretar que la indicació d'un domicili o lloc per a la pràctica de les notificacions pel particular vincularia a l'Administració no solament en els procediments iniciats a instància de part, sinó també d'ofici.

Aquesta incertesa jurídica es resol a l'article 41.4 en la LPAC, que assenyala ara que en els procediments iniciats d'ofici, només als efectes de la iniciació, les administracions públiques poden demanar, mitjançant consulta a les bases de dades de l'Institut Nacional d'Estadística, les dades sobre el domicili de l'interessat recollits en el Padró Municipal, remesos per les entitats locals en aplicació d'allò que preveu la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local. Per tant, no només es supleix la problemàtica jurídica que començava a generar la manca de regulació expressa d'aquest supòsit en la Llei 30/1992, sinó que a més atorga més seguretat jurídica a les Administracions en fixar el domicili que consti en el Padró Municipal com a domicili indiciari en els procediments iniciats d'ofici.