1.3. Manera de treballar en equip
Com més cohesió hi ha en el grup, és molt més probable que comparteixi actituds, valors i normes de comportament similars.
Elements clau en la manera de treballar en equip:
- Confiança.
- Establir metes o objectius comuns.
- Promoure el sentit de pertinença.
- Promoure e la comunicació.
- Estar disposat a canviar opinions inicials.
- Involucrar les persones en les decisions.
- Promoure el coneixement mutu i les rotacions, a fi que es conegui el que fan els altres.
- Motivar la responsabilitat i el compromís mutu (no apareixen comentaris com «això no és cosa meva»).
- Reconèixer els èxits grupals i no només individuals.
- La diversitat i els grups no homogenis són generadors de més innovació.
- El lideratge dels grups o equips és fonamental, i no és senzill. La recerca del consens i l’observació permanent del funcionament del grup són fonamentals.
En sentit contrari, se sol assegurar que els motius pels quals fallen els equips se centren en els aspectes següents:
- Objectius no compartits.
- Metes poc clares.
- Falta de planificació.
- Manca de suport dels directius.
- Lideratge no efectiu.
- Problemes de comunicació.
Treballar en equip és una de les competències que se sol·licita més freqüentment en qualsevol àmbit, especialment en el laboral. Però realment potser no constitueix una competència en si mateixa, sinó que es conforma a partir de l’adquisició d’altres competències mínimes, que s’haurien d’assegurar en els membres de qualsevol equip que es constitueixi perquè sigui realment eficaç. Aquestes competències mínimes es poden resumir en les següents:
- Saber comunicar-se amb un mínim de llibertat personal i de respecte a les diferències en idees i interessos.
- Saber valorar les aportacions i l’esforç dels membres de l’equip
- Saber treballar d’acord amb el denominat cicle de la millora contínua: PDCA (planificar, fer, verificar i actuar).
Cal tenir en compte els elements següents, que poden ser negatius en l’«aplicació» del treball en equip:
- Consumir molt de temps en reunions debatent accions que s’han prendre o solucions (retardant la posada en marxa).
- Que prosperin les pressions tendencioses sobre membres de l’equip, i que s’imposi el domini d’algunes persones amb determinades habilitats.
- Responsabilitat ambigua, ja que queda difuminada o diluïda en el grup.
Aquests aspectes han de ser sempre observats i corregits pel líder del grup, si vol fer que el treball en equip funcioni.