2.2. Elements clau del treball en xarxa
El treball en xarxa és un dels elements que caracteritzen les organitzacions més avançades, especialment orientades a millorar els resultats i l’excel·lència. Alguns dels elements que es consideren bàsics per establir el treball en xarxa tenen a veure amb els que s’han comentat per al treball en equip, encara que podríem dir que «superen» alguns dels seus aspectes bàsics. Podríem resumir-los així (basats en el Diccionari de competències dels càrrecs de comandaments de la Generalitat de Catalunya):
Informació. És fonamental facilitar informació al personal que integra l’organització o el departament («client intern»). La gestió constant de la informació i la comunicació és un dels elements clau.
Col·laboració. La col·laboració real, efectiva i operativa amb altres departaments o organitzacions és una necessitat. Es treballa en projectes compartits amb altres de forma constant i col·laborativa. És necessari tenir una actitud de servei en les col·laboracions entre les unitats o organitzacions, i contribuir a la resolució dels assumptes, cedint si és necessari per aconseguir els resultats.
Estructures en xarxa. Es tracta de treballar amb altres departaments en estructures matricials i orientant-se a un final comú, no només específic de cada departament, encara que signifiqui renunciar a part dels interessos propis. Això implica no treballar amb estructures jeràrquiques i verticals, la qual cosa canvia la forma de relacionar-se i l’statu quo de les persones.
Lideratge. Realment és necessari dirigir persones que no depenen directament del director o cap, i se n’ha d’aconseguir la col·laboració per obtenir els resultats. Si la situació ho requereix, és necessari coordinar equips sense el rol de líder formal o jeràrquic. El principi d’autoritat ja no és l’important, sinó el d’activador. És necessari mantenir la coherència i l’equitat en la relació amb les diferents unitats i persones, i afavorir les relacions perquè poden ajudar a aconseguir els resultats.
Contextualització. S’han de conèixer totes les àrees, els àmbits i els aspectes que quedaran afectats abans de planificar i decidir qualsevol actuació, i convé tenir en compte com pot afectar la tasca que han de dur a terme altres unitats o organitzacions. És important reconèixer i comprendre els interessos i les resistències que es produiran.