1.4. El directiu com a facilitador
Per al desenvolupament del treball en equip és molt important el paper del líder, directiu o responsable. Realment el seu rol fonamental és el de facilitador de la feina.
S’inclouen aquí algunes accions bàsiques que ha de desenvolupar el directiu, responsable d’un departament, servei o unitat (que s’ha d’ajustar al nivell de responsabilitat del directiu o a la mida i les característiques dels grups), a partir de les competències que s’inclouen en el Diccionari de competències dels càrrecs de comandaments de la Generalitat de Catalunya:
- Compartir la informació amb les persones implicades en el projecte en què participa.
- Facilitar la feina dels seus caps per d’assolir els resultats del servei. Proporcionar informació tècnica necessària perquè puguin decidir.
- Facilitar la feina als altres actuant de manera resolutiva. Adaptar-se fàcilment als diferents equips amb els quals ha de treballar.
- Posicionar-se d’acord amb l’objectiu que s’ha d’assolir.
- Fer suggeriments des de la seva posició en l’organització, fins i tot sobre aspectes que superen el seu àmbit de responsabilitat. Presentar arguments davant les discrepàncies amb el cap, però acatar les directrius que es determinin i col·laborar-hi.
- Participar i involucrar-se en projectes que inclouen diversos serveis o departaments. Facilitar la integració de les persones a l’equip promovent el coneixement personal.
- Fomentar la col·laboració i la cooperació dins la seva unitat, servei o departament.
- Apropar posicions entre persones quan es produeix un conflicte.
- Implicar-se (quan és necessari) des del punt de vista operatiu amb l’equip com si fos un membre més, especialment en situacions de necessitat o crisi, i fer la feina com qualsevol altre col·laborador.
- Cercar ajuda i facilitar la feina als altres, especialment als seus «clients» interns i externs (ciutadans, especialment).