2.3. Per què s’ha de treballar en xarxa?
Centrant-nos en l’àmbit laboral, és molt difícil que qualsevol persona, de manera individual, pugui enfrontar-se als problemes i els reptes que es plantegen actualment en les organitzacions, i les administracions públiques no són una excepció.
De fet, els motius per treballar en xarxa podrien resumir-se en els següents:
- Fer junts el que no es podria dur a terme tot sol.
- Reforçar la promoció.
- Influir sobre altres, tant dins com fora de la xarxa.
- Ampliar la comprensió d’un tema o d’una acció, reunint els membres d’espais i circumscripcions diferents.
- Compartir la feina.
- Reduir la duplicació d’esforços i el desaprofitament de recursos.
- Promoure l’intercanvi d’idees, visions, experiències i destreses.
- Proveir l’equip d’un sentit necessari de solidaritat.
Incloem aquí (des d’un altre punt de vista) un resum de les raons per treballar en xarxa, assenyalades per Florencio Ceballos en l’article «10 razones para trabajar en red»:
- El tot és més que la suma de les parts (sinergia).
- Quan els ratolins s’organitzen, fins i tot el moix s’espanta (legitimitat).
- La mida és importat (escala).
- Ajuntant les teves preguntes i les meves respostes (cooperació).
- Dues ments pensen millor que una, i cent millor que dues (creativitat).
- Més informació = més oportunitats (oportunitats).
- La riquesa és en la diferència (diversitat).
- Treballar en xarxa és més entretingut (motivació).
- Tenim les eines per fer-ho (tecnologia).
- Les xarxes es fan de persones (actors).