Omet navegació

1.3. Visió estratègica

La visió estratègica és l’eina de govern que defineix el full de ruta que ha de seguir l’organització. Aquest full de ruta detalla, jerarquitza i marca les prioritats relacionades amb l’interès públic, que els ciutadans han demandat a l’hora de lliurar atribucions als poders públics i als seus governants. Per tant, defineix l’estratègia, les metes i els objectius. Es tracta d’un procés participatiu que involucra a tots els membres de l’organització, els quals han d’estar motivats i compromesos amb ella per poder aconseguir els objectius.

Un lideratge polític fort aconsegueix sovint arribar a consensos i construir aliances entre actors claus en tota l’Administració, més enllà de garantir el compliment de les estratègies. Però per dur a terme les seves funcions de manera eficaç, també necessita tenir capacitats tècniques suficients. Aquestes capacitats són un atribut decisiu per identificar les prioritats clau del Govern, coordinar el disseny i implementació de les polítiques per aconseguir-les, monitoritzar els avanços i desbloquejar els obstacles quan és necessari.

Les Administracions estratègiques han de definir rols i responsabilitats de forma clara per facilitar la coordinació i evitar dèficits de comunicació entre departaments i institucions. A més, el monitoratge de l’acompliment del conjunt del govern pot ajudar a dirigir la reforma de manera efectiva i a corregir el rumb oportunament quan sigui requerit. Com tot planejament, el procés que es realitza en un entorn canviant és mòbil i flexible, per la qual cosa s’ha d’analitzar cada cert temps ja que està subjecte als canvis que provoquen les noves necessitats.

Imatge

En aquest sentit podríem assenyalar cinc components per aconseguir una Administració estratègica:

  1. Visió estratègica: Ajuntant les perspectives i opinions d’una gran varietat d’actors, més enllà del propi equip de govern, essencials per ajudar a crear i actualitzar les estratègies necessàries per arribar a aconseguir els objectius marcats pel futur.
  2. Integritat i transparència: El procés de disseny i implementació de les polítiques públiques incideix en el nivell de confiança cap a les institucions i implica el compliment dels principis i estàndards de comportament dels actors implicats. La participació ciutadana, l’accés a la informació i el govern obert poden utilitzar-se perquè el procés d’elaboració de les polítiques sigui més col·laboratiu i estigui millor comunicat.
  3. Coordinació entre institucions i organitzacions i transversalitat entre departaments: No estem sols. La fortalesa institucional és fonamental perquè les estratègies i les polítiques siguin implementades de forma efectiva.
  4. Sistemes i processos: Alguns exemples són els processos d’elaboració dels pressuposts, de la gestió dels recursos humans, de les auditories, així como les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Aquests instruments serveixen per entrellaçar les institucions públiques i perquè les Administracions estratègiques generin coordinació i alineaments; formulin estratègies rellevants i integrades, i fomentin una millor implementació. 
  5. Resultats i  impactes: Una governança efectiva es reflecteix en uns resultats i uns impactes tangibles i quantificables.