Omet navegació

1.4. Competències dels directius

Iamtge

No hi ha cap dubte que les persones constitueixen un factor clau de les organitzacions per assolir els seus Objectius estratègics. El repte és atreure i seleccionar el personal més adequat a les necessitats i en sintonia amb la cultura de l’organització. Per altra banda també és important ser capaços de fidelitzar aquest personal i motivar-lo a la millora contínua.

Segons el diccionari de competències de la Generalitat de Catalunya, el perfil de competències per al comandament a l’Administració referits a la visió estratègica segons els tres nivells serien:

Nivell 3 / normal

Identifica els punts forts i les àrees de millora pròpies i els condicionants externs, per plantejar cap on ha d’orientar la secció.

Visió estratègica

  • Proposa al cap àmbits de la secció susceptibles de millora i procura alinear-los amb els objectius estratègics de l’organització a llarg termini, transmesos pel seu superior.
  • Procura conèixer en profunditat la seva secció —punts forts i àrees de millora—, així com els aspectes externs que possibiliten o poden condicionar l’assoliment d’objectius. Implementa accions i reajusta els objectius amb la finalitat d’orientar la secció cap a aquest escenari futur visualitzat.

Nivell 2 / alt

Analitza els punts forts i les àrees de millora pròpies, en relació amb les amenaces oportunitats de l’entorn, per definir maneres d’actuar millors que han de permetre oferir serveis millors.

Visió estratègica

  • Actua amb una visió clara de cap on ha d’anar el servei. Visualitza escenaris futurs.
  • Analitza escenaris de futur per detectar tendències que puguin afectar el servei.
  • Visualitza els assumptes des de diferents perspectives, des del punt de vista de diferents serveis o departaments.
  • Les seves actuacions s’orienten a un termini mitjà, però sense oblidar el dia a dia.
  • Actua de manera proactiva.
  • Coneix en profunditat el seu servei –punts forts i àrees de millora– i procura mantenir-se informat dels canvis que s’hi produeixen. Coneix els aspectes externs que possibiliten o poden condicionar l’assoliment d’objectius.
  • Integra les propostes de millora dutes a terme pel caps de secció i procura alinear-les amb els objectius estratègics de l’organització a llarg termini, transmesos pel seu superior.
  • Implementa accions i reajusta els objectius amb la finalitat d’orientar el servei cap a aquest escenari futur visualitzat.
  • Planteja al cap els plans de millora del servei per verificar si sintonitzen amb els objectius estratègics de l’organització a llarg termini i, si escau, reajustar-los.
  • Preveu i s’anticipa a les crisis i els problemes perquè detecta indicadors que els apuntaven.
  • Visualitza els assumptes des de diferents perspectives, des del punt de vista de diferents serveis o departaments.
  • (–) Es deixa portar per les circumstàncies, sense tenir una visió clara de cap on ha d’anar el servei a mitjà termini.

Nivell 1 / molt alt

Té la visió de com s’ha d’estructurar a mitjà/llarg termini per donar un millor servei a la ciutadania i avançar-se a les necessitats de la societat, perquè explora i cerca informació del sector en fonts d’informació diverses, nacionals i internacionals.

Visió estratègica

  • Tradueix les directrius polítiques del departament a un pla d’actuació tècnic concret.
  • Estableix els objectius d’acord amb la direcció i el pla de govern.
  • Crea i analitza les idees des d’un punt de vista pràctic i realista.
  • Visualitza cap on ha d’evolucionar la societat a mitjà termini i cerca solucions proactives per donar resposta a les futures necessitats de la societat.
  • Té una visió a mitjà i llarg terminis.
  • Capta la informació rellevant de l’entorn (amenaces i oportunitats) i l’analitza.
  • Està informat/ada perquè llegeix premsa local/estatal/europea especialitzada/generalista i fa una anàlisi constant del sector que el/la porta a avançar-se als esdeveniments, abans que el sector acudeixi a l’Administració.
  • Fa una anàlisi DAFO  per contribuir a l’assoliment de directrius per part del departament.
  • Reconeix patrons d’actuació en altres entorns que pot ser interessant incorporar en el departament.
  • Aplica teories i conceptes nous a les actuacions del propi departament.
  • Focalitza els esforços propis i de l’equip en les poques prioritats clau que han de permetre assolir els objectius més estratègics.