1.4. Competències dels directius
No hi ha cap dubte que les persones constitueixen un factor clau de les organitzacions per assolir els seus Objectius estratègics. El repte és atreure i seleccionar el personal més adequat a les necessitats i en sintonia amb la cultura de l’organització. Per altra banda també és important ser capaços de fidelitzar aquest personal i motivar-lo a la millora contínua.
Segons el diccionari de competències de la Generalitat de Catalunya, el perfil de competències per al comandament a l’Administració referits a la visió estratègica segons els tres nivells serien:
Nivell 3 / normal
Identifica els punts forts i les àrees de millora pròpies i els condicionants externs, per plantejar cap on ha d’orientar la secció.
Visió estratègica
- Proposa al cap àmbits de la secció susceptibles de millora i procura alinear-los amb els objectius estratègics de l’organització a llarg termini, transmesos pel seu superior.
- Procura conèixer en profunditat la seva secció —punts forts i àrees de millora—, així com els aspectes externs que possibiliten o poden condicionar l’assoliment d’objectius. Implementa accions i reajusta els objectius amb la finalitat d’orientar la secció cap a aquest escenari futur visualitzat.
Nivell 2 / alt
Analitza els punts forts i les àrees de millora pròpies, en relació amb les amenaces oportunitats de l’entorn, per definir maneres d’actuar millors que han de permetre oferir serveis millors.
Visió estratègica
- Actua amb una visió clara de cap on ha d’anar el servei. Visualitza escenaris futurs.
- Analitza escenaris de futur per detectar tendències que puguin afectar el servei.
- Visualitza els assumptes des de diferents perspectives, des del punt de vista de diferents serveis o departaments.
- Les seves actuacions s’orienten a un termini mitjà, però sense oblidar el dia a dia.
- Actua de manera proactiva.
- Coneix en profunditat el seu servei –punts forts i àrees de millora– i procura mantenir-se informat dels canvis que s’hi produeixen. Coneix els aspectes externs que possibiliten o poden condicionar l’assoliment d’objectius.
- Integra les propostes de millora dutes a terme pel caps de secció i procura alinear-les amb els objectius estratègics de l’organització a llarg termini, transmesos pel seu superior.
- Implementa accions i reajusta els objectius amb la finalitat d’orientar el servei cap a aquest escenari futur visualitzat.
- Planteja al cap els plans de millora del servei per verificar si sintonitzen amb els objectius estratègics de l’organització a llarg termini i, si escau, reajustar-los.
- Preveu i s’anticipa a les crisis i els problemes perquè detecta indicadors que els apuntaven.
- Visualitza els assumptes des de diferents perspectives, des del punt de vista de diferents serveis o departaments.
- (–) Es deixa portar per les circumstàncies, sense tenir una visió clara de cap on ha d’anar el servei a mitjà termini.
Nivell 1 / molt alt
Té la visió de com s’ha d’estructurar a mitjà/llarg termini per donar un millor servei a la ciutadania i avançar-se a les necessitats de la societat, perquè explora i cerca informació del sector en fonts d’informació diverses, nacionals i internacionals.
Visió estratègica
- Tradueix les directrius polítiques del departament a un pla d’actuació tècnic concret.
- Estableix els objectius d’acord amb la direcció i el pla de govern.
- Crea i analitza les idees des d’un punt de vista pràctic i realista.
- Visualitza cap on ha d’evolucionar la societat a mitjà termini i cerca solucions proactives per donar resposta a les futures necessitats de la societat.
- Té una visió a mitjà i llarg terminis.
- Capta la informació rellevant de l’entorn (amenaces i oportunitats) i l’analitza.
- Està informat/ada perquè llegeix premsa local/estatal/europea especialitzada/generalista i fa una anàlisi constant del sector que el/la porta a avançar-se als esdeveniments, abans que el sector acudeixi a l’Administració.
- Fa una anàlisi DAFO per contribuir a l’assoliment de directrius per part del departament.
- Reconeix patrons d’actuació en altres entorns que pot ser interessant incorporar en el departament.
- Aplica teories i conceptes nous a les actuacions del propi departament.
- Focalitza els esforços propis i de l’equip en les poques prioritats clau que han de permetre assolir els objectius més estratègics.