1. Planificació i organització
És la capacitat per a prioritzar i establir línies d’actuació, optimitzant recursos que garanteixin el compliment de resultats esperats mitjançant una gestió eficaç del propi treball i dels seus col·laboradors.
La Planificació i l’organització són dos conceptes diferents encara que complementaris. De fet podríem afirmar que no es pot tenir un sense l’altre. A l’hora de planificar és important comprendre la relació entre Planificació i Organització i saber implementar els dos conceptes en la rutina de la gestió.
Un vegada que coneixem les estratègies que utilitzarem, podem dissenyar els plans estratègics, que consisteixen en establir les accions on s’especifiquen com s’aconseguiran els objectius generals proposats i com s’executaran les estratègies.
Un pla és qualsevol mètode detallat i formulat abans de realitzar una acció. Planificar és el procés de decidir per endavant que es farà i com es farà. Ofereix un marc de referència per a la presa de decisions. Inclou l’elaboració d’estratègies i el desenvolupament dels mitjans per aplicar-les.
És important per a una adequada Planificació, situar la importància dels actors socials i saber que ells poden perseguir diferents objectius als nostres. Això ens ajudarà a conèixer no solament la nostra realitat, sinó a situar-nos en la realitat de l’altre i així intentar comprendre la seva percepció diferent a la nostra. Coneixent i entenent als actors socials, podrem, moltes vegades, trobar la manera d’acabar amb els entrebancs que obstaculitzen el nostre pla i arribar a resultats més acceptats, participats i consensuats.
La Planificació suposa prendre decisions per arribar de la manera més eficaç a assolir els objectius que ens hem marcat en un període de temps determinat.