Omet navegació

A. La relació de llocs de feina

L’arquitectura organitzativa de l’administració es materialitza en la relació de llocs de feina.

De conformitat amb la definició legal, es tracta d’un instrument tècnic mitjançant el qual l’administració ordena els seus recursos humans per a la prestació eficaç del servei públic i estableix els requisits per a l‘ocupació de cada lloc de feina.

Aquest catàleg de llocs ha d’incloure unes dades mínimes obligatòries; dades que, d’altra banda, condicionaran la possibilitat d’ocupar cada lloc segons el perfil establert:

a) Unitat orgànica d’adscripció.

b) Denominació, característiques essencials i sistema de provisió.

c) Requisits objectius exigits per ocupar-lo.

d) Nivell exigit de coneixement de llengua catalana, en els termes establerts reglamentàriament.

e) Grup o grups, cos o escala i especialitat d’adscripció, així com el nivell de classificació i les retribucions complementàries.

Així doncs, per tal de definir les característiques essencials del lloc de feina s’han de conèixer les necessitats de l’organització que es pretenen satisfer.

Per exemple, en cas de necessitar personal que presti serveis l’horabaixa, s’haurà d’indicar «horari especial» al lloc en qüestió. O també, en cas de ser necessari personal per prestar funcions d’assessorament jurídic s’haurà de configurar el lloc per ser ocupat per personal del subgrup funcionarial A1 amb el requisit d’ocupació de llicenciatura en dret.

No obstant això, l’esforç d’identificació dels llocs de feina i del seu contingut no ha de suposar una rigidesa excessiva de les eines d’ordenació dels recursos humans que no permetin adaptacions a les necessitats de cada moment.

En aquests casos, es pot modificar la relació de llocs de feina, facultat que s’emmarca en la potestat d’organització de l’Administració.

Les modificacions poden consistir en:

  • Crear un nou lloc de feina.

Per exemple: crear una nova unitat administrativa (una prefectura de servei) responsable de la gestió de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Baleares

  • Modificar un lloc de feina preexistent.

Per exemple: canviar la denominació d’un lloc de feina per tal d’adequar-la a les noves funcions assignades o incloure un requisit de titulació acadèmica concret per tal de desenvolupar la seva feina en un àrea concreta.

  • Suprimir un lloc de feina.

Remarques:

  • Encara que la relació de llocs de feina de personal funcionari de l’Administració de la CAIB és única, a la pràctica, cada conselleria gestiona la part corresponent als llocs adscrits a la seva conselleria.
  • Normalment les propostes de modificació afecten a llocs de feina preexistents.
  • Crear un nou lloc de feina no suposa incrementar la despesa pública perquè es crea sense estar dotat.
  • A la pràctica, quan es suprimeix un lloc de feina ja s’ha desdotat prèviament (en cas contrari es tractaria d’un supòsit d’amortització que implicaria un decrement pressupostari).
  • Depenent de la necessitat que es vol satisfer, l’abast de la modificació pot ser més o menys ample. En ocasions, la proposta de modificació d’un element del lloc implica necessàriament la d’altres (p. ex: la modificació del subgrup funcionarial d’adscripció implica necessàriament la dels cossos d’adscripció i, en el seu cas, del nivell del complement de destí).
  • Mitjançant Acord de Consell de Govern de 22 de març de 2013 (BOIB núm. 40, de 23 de març) es determinaren els criteris per poder exigir períodes d’experiència en un àrea funcional concreta com a requisit d’ocupació amb la finalitat d’homogeneïtzar-les. Posteriorment, mitjançant Acord de Consell de Govern de 10 de novembre de 2017 (BOIB núm. 138, d’11 de novembre) es va preveure l’equivalència d’una formació determinada amb el requisit d’experiència.
  • Atès que el requisits d’ocupació d’un lloc suposen una limitació a la lliure concurrència per ocupar/proveir el lloc, i amb la finalitat d’aconseguir l’equilibri entre la potestat organització de l’Administració i el dret a la carrera administrativa del personal, només s’haurien d’exigir quan siguin estrictament necessaris per al desenvolupament de les funcions essencials del lloc de feina

Les fases més importants de la modificació de la relació de llocs de feina es poden sintetitzar en les següents:

  • Sol·licitud de l’òrgan directiu al qual està adscrit el lloc de feina. Ha d’incloure les dades a modificar i s’ha de dirigir a la secretaria general de la conselleria.
  • Proposta formal de modificació per part de la secretaria general dirigida a la direcció general competent en matèria de funció pública.
  • Anàlisi de la proposta des de la direcció general competent en matèria de funció pública per comprovar si reuneix els requisits tècnics corresponents.
  • Negociació col·lectiva a la Mesa corresponent.
  • Aprovació per Consell de Govern.
  • Publicació en el BOIB.

En conclusió, convé destacar que ateses les nombroses fases i els diferents actors que han d’intervenir per tal de modificar un lloc de feina, és important preveure amb certa antelació les possibles necessitats organitzatives perquè no sigui un obstacle en la prestació de serveis. Des del punt de vista pràctic, encara que la relació de llocs de treball sigui un instrument viu, la complexitat del procés de modificació fa que sigui un poc rígid

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)