B. Nomenament personal funcionari interí
Les circumstàncies que permeten nomenar personal funcionari interí són:
a) Ocupar llocs de feina dotats i vacants per termini màxim de tres anys. Excepcionalment, el personal funcionari interí podrà continuar una vegada superat aquest termini si s’ha publicat la corresponent convocatòria de provisió del lloc dins el termini dels tres anys a comptar des del nomenament; així com s’ha resolt en els terminis legalment establerts.
b) Substituir personal funcionari amb reserva de llocs de feina o en situació de llicència, així com reduccions de jornada.
c) Desenvolupar programes temporals que corresponen a necessitats no permanents de l‘administració (l’equivalent a l’àmbit laboral és el contracte d’obra o serveis) o programes temporals de reinserció social o de foment de l’ocupació aprovats per Consell de Govern.
En aquests supòsits, el personal funcionari interí cessa la data en què finalitzin els programes temporals i en tot cas als tres anys.
Excepcionalment, quan la naturalesa del programa ho requereixi, es podrà autoritzar una pròrroga d’un any, amb l’informe previ de la Inspecció General de Qualitat, Organització i Serveis de la comunitat autònoma de les Illes Balears o de l’òrgan competent de l’administració de què es tracti en cada cas
d) Subvenir a necessitats urgents, extraordinàries i circumstancials d‘increment de l‘activitat, per un termini màxim de 9 mesos dins un període de 18 mesos.
No obstant el que preveu la normativa en relació amb els supòsits en els quals es pot nomenar personal funcionari interí, l’any 2022 s’ha suspès el nomenament de nou personal funcionari interí excepte quan aquesta suspensió pugui suposar un greu perjudici en la prestació dels serveis que siguin competència de la comunitat autònoma o en la hisenda de la comunitat autònoma i se’n justifiqui una necessitat urgent i inajornable.
En aquests casos, són imprescindibles els informes previs i favorables de la direcció general competent en matèria de funció pública i de la direcció general competent en matèria de pressuposts.
Malgrat aquesta suspensió general, la Llei de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2022 inclou una sèrie de supòsits que l’excepcionen, també pel que fa a l’exigència dels informes esmentats (article 19 de la Llei 5/2021). Cal destacar els següents:
- Substitucions i cobertures de places dotades vacants i excedències o situacions assimilables, sempre que el procediment s’iniciï en el termini màxim de sis mesos des de la baixa o la situació que doni lloc a la vacant i quedi acreditat que l’entitat disposa de dotació suficient per a despeses de personal en el seu pressupost.
- Contractes eventuals o nomenaments de durada igual o inferior a quaranta-cinc dies.
- Quan es formalitzin per complir el que estableix la normativa laboral vigent en casos de jubilació anticipada especial a l'edat de 64 anys o en casos de jubilació parcial.
- Per a l’execució de programes temporals o projectes de recerca científica que siguin conseqüència d’un conveni de col·laboració entre administracions públiques o que estiguin finançats amb alguna subvenció o aportació ja aprovada, sempre que en ambdós casos quedi acreditat a l'expedient el finançament extern a la comunitat autònoma de tot el cost durant la durada del nomenament, el contracte o la pròrroga, i sempre que no existeixi obligació d'estabilització laboral al final del programa o projecte..
Pel que fa a la tramitació d’un nomenament de personal funcionari interí, interessa destacar que la sol·licitud de l’òrgan directiu al qual està adscrit el lloc vacant o en el qual es planteja la necessitat de comptar amb més personal, s’ha de justificar específicament el perjudici en la prestació de serveis que s’ocasiona si no es tramita el nomenament de personal funcionari interí, així com la necessitat urgent i inajornable.
Per acabar, una altra qüestió que s’ha de tenir en compte és que per a la tramitació d’un nomenament ha d’haver-hi crèdit adequat i suficient al capítol 1 del pressupost de despesa de la conselleria sol·licitant.
Remarques:
- No es pot nomenar personal funcionari interí per proveir llocs de treball de prefectures orgàniques sense acreditar prèviament la impossibilitat d’ocupar el lloc per personal funcionari de carrera (és a dir, s’han d’haver declarat desertes dues convocatòries de comissions de serveis).