Omet navegació

E. Prevenció de riscs laborals

Des del punt de vista de l’empleat o empleada, la prevenció de riscs laborals té una doble vessant ja que, d’una banda, el personal funcionari te dret a rebre una protecció eficaç en matèria de prevenció, seguretat i salut en el treball. I d’altra, està obligat a observar les normes sobre seguretat i salut laboral.

De forma esquemàtica, els drets i obligacions del personal són els següents:

  • Informació
    • Riscos que afecten a l’organització i al lloc de feina.
    • Mesures i activitats de protecció i prevenció aplicables.
    • Mesures d'emergència

Un dels documents en el qual es materialitza el dret a la informació és l’avaluació inicial de riscos, que ha contemplar tots els factors de risc, inclosos els psicosocials. A partir d’aquesta avaluació, l’empresa (en aquest cas, l’Administració Pública) té l’obligació de planificar l’activitat preventiva.

  • Formació teòrica i pràctica en matèria preventiva, que es concreta en dos moment principals: a l’inici de la prestació de serveis (p. ex.  quan es nomena personal funcionari interí) o quan hi ha canvis en les funcions que es desenvolupin o s’introdueixen noves tecnologies o canvis en els equips de treball
  • Vigilància del seu estat de salut que, amb caràcter general, és voluntària, excepte en casos puntals, d’entre els que destaca quan sigui necessari verificar si l’estat de salut de l’empleat o empleada pot constituir un perill per ell mateix o ella mateixa, per a la resta del personal o per a altres persones relacionades amb l’organització.
    Tot respectant la intimitat i la confidencialitat, el resultat del reconeixement mèdic es comunica a la secretaria general de la conselleria en els següents termes:
    • Aptitud per desenvolupar les tasques corresponents al lloc de treball.
    • Introducció o millora de mesures de prevenció i protecció com a conseqüència d’unes limitacions que impliquen restriccions laborals i la consegüent adaptació de lloc de feina.
    • No aptitud, que pot afectar al desenvolupament de les funcions del lloc, cas en el qual es pot plantejar un trasllat per motius de salut; o afectar a l’exercici de les funcions pròpies del cos o escala, cas en el qual s’hauria de tramitar la declaració d’incapacitat permanent.
  • Consulta i participació del personal en l’adopció de certes decisions  relatives a seguretat i salut. Aquest dret es reconeix individualment però si existeixen representants dels treballadors es canalitza a través d'ells.
  • Paralització de l'activitat en cas de risc greu i imminent.
  • Cooperar amb l'Administració perquè aquesta pugui garantir unes condicions de treball que siguin segures i no comportin riscos per a la seguretat i salut dels treballadors

En aquest apartat relatiu a prevenció de riscs laborals, i pel que fa a la incidència en la gestió d’equips des del punt de vista del personal directiu, cal fer una especial menció al protocol d'actuació preventiva i d'intervenció davant conflictes interpersonals de caràcter psicosocial en el treball, d’acord amb el qual pretén marcar les pautes d’actuació de l’Administració del Govern de les Illes Balears davant aquests tipus de conflictes.

http://www.caib.es/sites/riscslaborals/ca/n/procediment_g08/?mcont=138856

Creat amb eXeLearning (Finestra nova)